In de eerdere blog artikelen heb je al kennis kunnen maken met de verschillende fasen uit het groeimodel. Hopelijk is het je duidelijk geworden dat er aan elke fase een specifieke doelstelling gekoppeld is. Zo stond in het eerste artikel het creëren van naamsbekendheid centraal, lag de nadruk in het tweede artikel op het communiceren van een sterke boodschap en was het derde artikel juist weer gericht op het genereren van conversies. Deze drie onderwerpen sluiten nauw aan bij de doelstellingen van de eerste 3 fasen uit het groeimodel.
Het LeadLogic online groeimodel
Aan elke fase uit het groeimodel, en dus aan elke fase waarin een (potentiële) klant zich kan bevinden, is een bijbehorende doelstelling gekoppeld. Vervolgens kunnen er aan elke doelstelling weer één of meerdere online kanalen gekoppeld worden. Wil je weten welk kanaal je inzet in een bepaalde fase, gekoppeld aan een specifieke doelstelling?
Hoe kies je het juiste kanaal per fase?
Wat wil ik bereiken met mijn online marketing campagne? Dit is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Het antwoord op deze vraag vormt eigenlijk al gelijk de doelstelling/KPI die je wilt behalen. Aan de hand van het antwoord op deze centrale vraag weet je dus, wanneer je rekening houdt met het groeimodel, in welke fase je aanwezig moet zijn. Natuurlijk kunnen er uit de vraag ‘wat wil ik bereiken met mijn online marketing campagne?’ ook meerdere antwoorden naar voren komen, zoals bijvoorbeeld: ik wil meer naamsbekendheid van product X creëren onder doelgroep Y, ik wil meer views op de online brochure van product X en uiteindelijk wil ik het aantal offerteaanvragen op product X verhogen. Op deze manier heb je ineens met drie doelstellingen te maken. Als je kijkt naar het groeimodel weet je dat je dan in de eerste 3 fasen aanwezig moet zijn. Vervolgens is het zaak om een keuze tussen verschillende online marketing kanalen te maken. Echter moet je daarvoor wel weten welk kanaal bij welke fase en dus de doelstelling past.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: ''Wat wil ik bereiken met mijn online marketing campagne?''
Push- en pull kanalen
In de basis wordt er eerst onderscheid gemaakt tussen push- en pull kanalen. Bij een push strategie wordt een product of dienst als het ware door het distributiekanaal geduwd: je pusht jouw communicatieboodschap naar een bepaalde doelgroep toe. Voorbeelden hiervan zijn display banners op websites zoals NU.nl, Buienradar en Marktplaats of bijvoorbeeld video- of banneradvertenties op Facebook en Instagram. Passende doelstellingen bij push marketing zijn: naamsbekendheid verhogen, bereik creëren, en relevant websiteverkeer genereren.
Om verwarring te voorkomen is het belangrijk om te weten dat organisaties display banners en advertenties op social media ook inzetten binnen remarketing campagnes. We hebben het dan over het opnieuw bereiken van bestaande website bezoekers. Het zal ongetwijfeld herkenbaar voor je zijn: je hebt bepaalde producten online bekeken en ziet deze via display banners op bepaalde websites of social media terug. In tegenstelling tot display- en social media advertising past remarketing beter binnen een pull strategie. Aangezien je hier bestaande websites bezoekers opnieuw terug (pull) probeert te halen. Een ander voorbeeld van een pull-kanaal is Google Search Ads. Dit zijn de tekstadvertenties bovenaan de zoekresultaten pagina in Google. Door middel van specifieke zoektermen bereik je potentiële klanten, die al daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Deze potentiële klanten probeer je naar jouw website te trekken (pull). Hopelijk zie je nu in dat pull kanalen als remarketing en Google Search Ads niet passen bij de eerste fase uit het groeimodel, waar de doelstelling naamsbekendheid centraal staat. Om je concrete handvatten te bieden vind je hieronder een overzicht van de online marketing kanalen, gekoppeld aan de juiste fase uit het groeimodel. Sommige kanalen komen in meerdere fasen terug. Dit komt omdat je binnen bijvoorbeeld Facebook advertising zowel push als pull marketing toe kunt passen.
Maak je strategie visueel door middel van mapping
Nadat de doelstellingen helder geformuleerd zijn en er een keuze gemaakt is tussen de verschillende online marketing kanalen is het zaak om de complete online strategie visueel te maken. Op die manier heb je namelijk een compleet overzicht van de verschillende fasen, inclusief de gekozen kanalen. Organiseer hiervoor bijvoorbeeld een brainstormsessie met het marketingteam, gezamenlijk zul je namelijk tot mooie inzichten komen. Een strategie visueel maken noemen wij ook wel ‘mapping’. Dit kun je ‘ouderwets’ van je afschrijven, maar tegenwoordig zijn hier ook handige online tools voor.
Maak je complete online strategie meetbaar en inzichtelijk
Voordat je start met de daadwerkelijke uitvoering van je online strategie is het zaak dat zowel alle kanalen als de belangrijkste KPI’s op de website goed doorgemeten worden. Wanneer er geen conversie metingen ingesteld staan, zul je namelijk nooit inzicht hebben in de ROI van je campagnes. Nu denk je wellicht: ‘Maar wat moet ik dan doormeten en wat zijn mijn belangrijkste KPI’s?’ Mocht deze vraag bij je opkomen, pak dan je website erbij en bekijk kritisch welke touchpoints er op jouw website getoond worden. Noteer deze en maak er een lijstje van. Vervolgens kun je deze touchpoints nog uitsplitsen in harde- en zachte conversies. Hieronder een aantal voorbeelden:
Zachte conversies:
- Views op blog
- Views contactpagina & openingstijden
- Klikken op button 'plan route'
- Klikken op CTA-buttons 'meer informatie', 'product bekijken' etc.
Harde conversies:
- Klikken op telefoonnummer
- Klikken op e-mailadres
- Ingevulde formulieren
- Aankopen
Voordat je start met de ontwikkeling van een online marketing strategie is het dus zaak dat je de vraag stelt: Wat wil ik bereiken met mijn online marketing campagne? Uit deze vraag vloeien namelijk één of meerdere antwoorden voort. Deze antwoorden vormen je doelstellingen. Op basis van de geformuleerde doelstellingen kun je vervolgens aan de hand van het groeimodel de fase koppelen en een keuze maken tussen de verschillende online marketing kanalen.