Nadat je aan de slag bent geweest met een ijzersterke communicatieboodschap in de overwegingsfase, is het nu tijd voor de volgende fase: de intentiefase. De doelgroep is ondertussen al bekend met jouw organisatie en zoekt naar een specifieke dienst of een specifiek product. Dit is hét moment dat jij nadrukkelijk zichtbaar bent op plekken waar een potentiële klant gaat zoeken en ze daar overtuigt om over te gaan tot een conversie. Wij vertellen je graag een aantal mogelijkheden om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep ook daadwerkelijk overgaat tot die conversie.

#1 Facebook & Instagram ads: campagne instellingen gericht op conversies en leads

Facebook- en Instagram campagnes kun je in iedere fase van het groeimodel inzetten. Echter hebben de campagnes per fase verschillende doelstellingen. In de intentiefase wil je jouw doelgroep over laten gaan tot een conversie. Met 10,1 miljoen dagelijkse gebruikers op Facebook en 4,9 miljoen dagelijkse gebruikers op Instagram in Nederland, zijn dat twee ideale kanalen. De kans is namelijk groot dat jouw doelgroep regelmatig door de Facebook en Instagram feed scrollen.

Met behulp van de Facebook pixel, een stukje code van Facebook die je kunt installeren op jouw website, kun je meer te weten komen over jouw doelgroep. Doordat Facebook nuttige data verzamelt over jouw doelgroep, is dit kanaal (in combi met Instagram) enorm handig voor het maken van advertenties.

In de voorgaande fases, zoals de kennismakings- en overwegingsfase, heb je advertenties voor Facebook en Instagram gemaakt om jouw doelgroep warm te maken voor je product of dienst. In de intentiefase ga je jouw advertenties optimaliseren voor conversies. Facebook kan je hierbij helpen. Doordat jij de Facebook pixel hebt geïnstalleerd op je website en een aantal acties hebt toegevoegd als (aangepaste) conversies (zoals het kopen van een product), weet je precies welke pagina is bezocht of welke acties er op die pagina is uitgevoerd.

Vervolgens kun je binnen Facebook kiezen voor een optimalisatiegebeurtenis, zoals het optimaliseren voor klikken op links en optimaliseren voor acties op je pagina. Je kunt hierdoor met gerichte advertenties de mensen bereiken die hoogstwaarschijnlijk zullen klikken en een actie zullen uitvoeren op je website.

 Tip: Facebook heeft tijd nodig om te leren welke doelgroepen het meest waarschijnlijk converteren. Hiervoor heeft Facebook genoeg conversiegegevens nodig en de advertenties moeten lang genoeg actief blijven om de gegevens te verzamelen die nodig zijn voor  optimalisaties. 

#2 Benader jouw doelgroep opnieuw

In de voorgaande fase, kun je gebruik maken van remarketing. Potentiële klanten hebben in de kennismakingsfase jouw website al een keer bezocht en hebben bijvoorbeeld een product in de winkelwagen gedaan, maar zijn hierna afgehaakt. Deze doelgroep wil je graag nog een keer benaderen, waarbij ze nu wel hun winkelwagen afrekenen. Remarketing is hiervoor een geschikte oplossing. Echter is de boodschap in de overwegingsfase niet direct commercieel. Je kunt de bezoeker eerst herinneren aan jouw product zonder dat zij gelijk over hoeven te gaan tot een conversie.

In de intentiefase staat een commerciële boodschap juist centraal. In deze fase wil je jouw doelgroep namelijk over laten gaan tot een conversie. Zij hebben nu jouw website al een keer bezocht en wellicht al wat tekst- en beeldadvertenties gezien op basis van remarketing (zonder commerciële boodschap).. Nu is het taak om deze doelgroep te overtuigen met tekst- en beeldadvertenties gericht op de conversie.. Je kunt bijvoorbeeld mensen die een specifieke pagina hebben bezocht, benaderen met advertenties over de producten op die pagina met een kortingscode.

#3 RLSA: Remarketing Lists for Search Ads

Vanuit de kennismakings- en overwegingsfase zijn er bezoekers op jouw website terecht gekomen. Deze bezoekers zullen waarschijnlijk niet direct converteren, maar een groot deel zal zich bij andere merken en aanbieders oriënteren. Tijdens het oriënteren zal de doelgroep dus op zoek gaan naar alternatieven. Hiervoor gebruiken zij bijvoorbeeld vergelijkingssites en zullen zij opnieuw zoekopdrachten indienen op Google.

Naast algemene remarketing, is het ook mogelijk om remarketing toe te passen op speciale doelgroepen met tekstadvertenties, wat beter bekend staat als Remarketing Lists for Search Ads (RLSA). Met RLSA kun je bodaanpassingen toepassen op bezoekers die jouw website al een keer hebben bezocht. Als deze bezoekers een zoekopdracht indienen op Google, dan kun je jouw tekst advertenties, zoekwoorden en biedingen toespitsen op deze doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld gerichte advertentieteksten schrijven en een extra trigger toevoegen aan je advertentietekst, speciaal voor deze doelgroep.

Meer weten over RLSA? Lees ons artikel over doelgroeptargeting op Frankwatching!