Niet ieder bedrijf heeft een marketingbudget met vijf nullen. Vaak heb je niet eens een heel groot budget nodig om toch jouw online naamsbekendheid te vergroten. Maar hoe pak je dit op voor jouw bedrijf? Wij delen onze ervaring met je.

#1 Zorg voor een professionele website als optimale fundering

Online zichtbaarheid begint bij het hebben van een professionele, responsieve website. De website is namelijk het online visitekaartje van jouw bedrijf of merk. Naast het feit dat een website gebruiksvriendelijk moet zijn, is het zaak dat deze geoptimaliseerd is voor de zoekmachine. Geoptimaliseerde websites hebben namelijk meer kans op een goede ranking in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van zoekmachines. Hierdoor is de website vindbaar wanneer de doelgroep zoekt op specifieke zoektermen die aansluiten op jouw producten en/of diensten.

#2 Benut de kansen van social media

Social media biedt vele mogelijkheden om de online naamsbekendheid te vergroten. Inzoomend op de kanalen Facebook en Instagram kun je zowel onbetaald (organisch) als betaald zichtbaar zijn. Op basis van een contentkalender kun je jouw trouwe volgers consistent voorzien van relevante onbetaalde posts. Consistent zijn is hierbij belangrijk. Op deze manier vergroot je de naamsbekendheid en zichtbaarheid.

Anderzijds bieden vrijwel alle social media kanalen advertentiemogelijkheden aan. Binnen het netwerk van Facebook en Instagram kun je specifiek inzetten op naamsbekendheid door de campagnevorm naamsbekendheid, bereik of videoweergaven te selecteren.

 

#3 Adverteer op zoekwoorden via Google Ads

Middels Google Search Ads kun je zowel branded (merknaam) als op generieke zoekwoorden adverteren. Door op generieke zoektermen te adverteren kun je een boost geven aan de naamsbekendheid van je bedrijf. De doelgroep zoekt namelijk op specifieke zoektermen, gerelateerd aan jouw producten of diensten. Vervolgens activeer je deze doelgroep door het tonen van een tekstadvertentie die aansluit op de zoekterm. Hierbij is het belangrijk om de bedrijfs– of merknaam te tonen in de advertentietitel.

#4 Push marketing via Google Display (GDN)

Display advertising is uitermate geschikt voor het genereren van naamsbekendheid. Middels display advertising kun je namelijk opvallende banners voorzien van jouw huisstijl, tonen op websites en apps die aangesloten zijn bij het advertentienetwerk van Google. Daarnaast biedt GDN goede targeting mogelijkheden, zodat je precies de doelgroep kunt bereiken die je voor ogen hebt. Door te werken met banners in verschillende formaten, ook wel bannerset genoemd, kun je zorgen voor een grote zichtbaarheid. Elke website of app beschikt namelijk over eigen, specifieke advertentieruimtes. Door banners aan te bieden in verschillende formaten dek je de meeste advertentieruimtes af.

#extratip Houd de data bij via Google Analytics

Hoewel Google Analytics niet direct je naamsbekendheid vergroot, kan deze tool wel helpen om jouw doelgroep inzichtelijk te krijgen. Middels Google Analytics heb je namelijk inzicht in alle websitestatistieken en biedt de tool ook inzicht in de verschillende doelgroepen die je website bezoeken. Deze doelgroepgegevens kun je vervolgens weer toepassen in online campagnes. Daarnaast biedt de tool inzicht in gebruikersgedrag en kun je doelen en events instellen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld exact zien hoeveel personen een brochureaanvraag hebben gedaan, vanuit welk kanaal zij dit hebben gedaan en wat je dit uiteindelijk heeft gekost.

 

Naamsbekendheid creëren kan je op verschillende manieren aanpakken. Maar waarom is het nou zo belangrijk? Simpel. Als de consument je niet kent, kopen ze ook niet bij je. Ben je benieuwd wat social media, Google Ads of de andere mogelijkheden voor jouw organisatie kan opleveren? Wij denken graag met je mee!