Zoveel meer dan 90 minuten: van voetbalfan tot abonnee bij Voetbal International

Voetbal International staat bekend als hét voetbalweekblad van Nederland. Toch is het tegenwoordig meer dan een weekblad alleen. In een moeilijke markt van teruglopende abonnementen op papieren kranten en tijdschriften heeft ook Voetbal International een vertaalslag naar online gemaakt. Dit heeft het bedrijf met VI PRO succesvol gedaan. Maar hoe zorgen we er nu voor dat van het grote aantal websitebezoekers er zoveel mogelijk op een efficiënte wijze omgezet worden in abonnees van het weekblad en/of van het digitale platform VI PRO?

De aanleiding

Voetbal International (VI) wilde graag samenwerken met een online marketing bureau ter ondersteuning van het bestaande marketingteam. Een marketing bureau waar snel mee te schakelen is en waar vanuit expertise altijd een stapje verder wordt gedacht om groei te realiseren. Dit bureau vond Voetbal International in LeadLogic. Voetbal International had behoefte aan een strategie om op een efficiënte wijze conversies te genereren in de vorm van abonnementen. Verkeer op de diverse kanalen was er al voldoende, echter liep de conversie nog niet altijd zoals gewenst. Te denken valt dan aan het afsluiten van abonnementen op het weekblad en/of op het digitale platform VI PRO. Het doel was het verhogen van het aantal conversies tegen zo laag mogelijke kosten per conversie. Voetbal International had daarnaast voornamelijk behoefte aan inzicht in de statistieken en een samenwerking met korte lijntjes. 

paul.bernaert

‘‘

Ik had direct al een fijn
gevoel bij de eigenaren
Paul en Jeroen. Ik merkte
direct dat zij verder
wilden denken en ons
zouden kunnen helpen om
voorop te lopen in
onze markt.

Paul Bernaert –
Manager marketing technology & product development

De aanpak

In de beginfase zijn we gestart met het opzetten van verschillende testen. Dit waren verschillende online campagnes met ieder zijn eigen doelstellingen en doelgroepen. Op deze manier werd inzichtelijk gemaakt welke campagnes goed en welke campagnes minder goed werken als het gaat om het transformeren van een bezoeker tot abonnee. Op basis van deze inzichten is vervolgens de strategie bepaald. Een strategie met als doel om een continue aanwas van nieuwe abonnees te realiseren naast de abonnees die voortkomen uit periodieke losstaande campagnes. We zijn slimmer gaan segmenteren dan voorheen. Zo krijgen bezoekers een zogenoemde paywall te zien wanneer zij in een bepaalde maand drie PRO-artikelen hebben gelezen. In deze paywall wordt vermeld dat het tegoed aan gratis artikelen op is, en dat zij lid kunnen worden om verder te lezen. Door middel van een koppeling tussen BlueConic en Facebook Business wordt er een segment samengesteld van bezoekers die de paywall hebben bereikt. Dit segment krijgt vervolgens gedurende de maand de meest actuele redactionele artikelen te zien op Facebook en Instagram. Deze artikelen zijn vervolgens alleen te lezen wanneer de bezoeker lid wordt van VI PRO. Daarnaast zetten we binnen Google Ads advertenties in op zoekwoorden gerelateerd aan Voetbal International. Ook deze zoekopdrachten en clicks worden vervolgens zo relevant en effectief mogelijk opgevolgd. 

paul.bernaert

‘‘

Wij hadden behoefte aan
een bureau waar we snel
mee kunnen schakelen,
dit bureau hebben we met
LeadLogic weten te
vinden. Er zijn grote
stappen gemaakt in de
customer journey en er
wordt constant
geoptimaliseerd ten
behoeve van de conversie

Paul Bernaert –
Manager marketing technology & product development

De resultaten

Er is een constante stroom aan conversies gerealiseerd door slimme segmentatie en relevante opvolging.

Op basis van inzichten vanuit verschillende testen is er een effectieve digitale strategie ontwikkeld.

Voetbal International heeft nu inzicht in de wijze waarop zij nieuwe abonnees kunnen genereren tegen zo laag mogelijke kosten per abonnee. 

Wil jij ook een structurele
groei realiseren?