Marketing is een investering. Het is een middel om je bedrijf te laten groeien, je merk sterker te maken en meer klanten aan te trekken. Toch is een van de meest gestelde vragen die wij van potentiële opdrachtgevers krijgen: wat gaat het kosten? Snappen we, want dat is natuurlijk niet onbelangrijk.
Een exact bedrag kunnen we niet noemen, want het is altijd maatwerk. Wel kunnen we je inzicht geven in de factoren die de kosten bepalen - en, nog belangrijker, wat je ervoor terugkrijgt.
Kostenstructuur: hoe worden de kosten bepaald?
Als je met ons gaat samenwerken, bestaan de kosten uit verschillende onderdelen:
1. De strategie: onze - en daarmee jullie - marketingbasis
Alles begint met een eenmalige strategie aan het begin van onze samenwerking. Deze is gebaseerd op data, onderzoek en jouw input. We analyseren onder andere de markt waarin jouw onderneming zich bevindt, je doelgroep en de concurrentie. Maar vooral kijken we naar je doelen, zowel op bedrijfs- als op marketingniveau. Op basis van de uitkomsten van ons onderzoek stellen we een op maat gemaakte strategie op. Dit vormt de fundering van succesvolle marketing en vereist tijd en expertise, daarom zetten wij hiervoor vaak meerdere ervaren consultants in.
2. De kosten voor beheer en uitvoering
Dit omvat de uren die ons team besteedt aan het uitvoeren van campagnes, het monitoren van resultaten en het voortdurend optimaliseren van de strategie. Denk aan contentcreatie, social media beheer, SEO en e-mailmarketing.
3. Tools
Goede marketing vereist de juiste tools. Van analytics en automatisering tot SEO-tools en platformen voor bedrijfsherkenning. Handige tools brengen kosten met zich mee, maar bieden waardevolle inzichten in data. Met de juiste toolings zijn wij in staat om onze werkzaamheden beter uit te voeren door bijvoorbeeld online campagnes bij te sturen, en daarmee betere resultaten te behalen. Uit de praktijk weten we dat er genoeg ondernemingen zijn die een zee aan tools afnemen, en moeite hebben om het overzicht te behouden. Daarom bieden wij ons Digital Marketing Fundament aan, zodat de kosten van tools gebundeld worden en daarmee voor jouw lager uitvallen.
4. Advertentiebudget
Naast de kosten voor strategie en uitvoering komt er ook een maandelijks advertentiebudget bij. Dit bedrag wordt direct geïnvesteerd in advertenties op platforms zoals Google, LinkedIn of Meta.
Het budget bepaal je zelf, afhankelijk van je doelen en gewenste bereik. Organisatiedoelen, KPI’s, targets… Geen idee waar je aan moet denken? Wij denken graag met je mee in verschillende scenario's, gebaseerd op jouw onderneming en doelen voor de toekomst.
Het is begrijpelijk dat marketingkosten in eerste instantie kunnen afschrikken, maar wij gebruiken het woord 'investering' bewust omdat onze focus ligt op de opbrengst voor jouw bedrijf. Je krijgt er zichtbaarheid, leads en uiteindelijk groei voor terug. Daarnaast krijg je toegang tot een team van specialisten, iets wat je in-house misschien niet hebt. Dit bespaart je de kosten van het aannemen van extra personeel en zorgt voor een hogere kwaliteit.
Wat maakt marketing goedkoper?
Denk altijd aan het volgende: met de werkzaamheden die wij uitvoeren, genereren wij data waarmee we de accounts en prestaties kunnen optimaliseren en je budget effectief kunnen inzetten. En wat betekent dat? Geen weggegooid geld.
Toch zijn er mogelijkheden om de marketingkosten te verlagen, en dat gebeurt wanneer jij zelf bepaalde taken oppakt. Door zelf bij te dragen, kun je de uitvoeringskosten verlagen. Bijvoorbeeld door:
Het schrijven van blogs
Als je zelf blogposts schrijft, kun je besparen op contentcreatie. Dit is vooral voordelig voor bedrijven die al goed kunnen communiceren en goed weten welke onderwerpen hun doelgroep aanspreken.
Het beheren van social media
Het regelmatig plaatsen van updates en interactie met je volgers kan tijdsintensief zijn, maar als je deze taak in eigen handen neemt, kun je besparen op kosten voor organische social mediamanagement.
E-mailmarketing
Zelf e-mailcampagnes opzetten en beheren kan kosten besparen op het gebied van marketing automation en copywriting, vooral als je al een goed idee hebt van je doelgroep en de verschillende communicatiestijlen.
Natuurlijk kost dit tijd en moet je ervoor zorgen dat de kwaliteit van je marketingactiviteiten hoog blijft. Maar als je beschikt over interne middelen en expertise, kan dit een efficiënte manier zijn om je marketingbudget te optimaliseren zonder concessies te doen aan het eindresultaat.
Met deze aanpak kun je de kosten beheersen, terwijl je tegelijkertijd leert en groeit in het proces.
Wat maakt marketing duurder?
Aan de andere kant worden de marketinginspanningen en -budgetten groter naarmate de omvang van het project toeneemt. Wil je een uitgebreide campagne met video, fotografie en een groot advertentiebudget? In dat geval pakken we volledig uit, denken we intensief mee en willen we van het project een écht succes maken. Daar hangt een prijskaartje aan. Maar ook dit verdient zichzelf terug in de vorm van waardevolle conversies waar jij je onderneming mee laat groeien. Het is een investering, maar je haalt er ook écht iets uit!
De voordelen van een goede marketingstrategie
Als je investeert in marketing, wat krijg je er dan precies voor terug? Daar kunnen we uren over kletsen. Dit is tenslotte wat we elke dag realiseren voor onze opdrachtgevers. Maar dat komt deze blog nooit ten einde. Dus delen we alleen de állerbelangrijkste met je.
- Groei en conversies: Afhankelijk van jouw marketingstrategie bepalen wij samen waar je naartoe wil. Maar één ding is zeker: jij zult groeien, en wij zorgen onderweg voor naamsbekendheid en leads.
- Persoonlijke ontwikkeling: We nemen je mee in het proces, zodat je zelf ook wijzer wordt en groeit. We doen er alles aan om te zorgen dat jouw marketing geen blinde vlek is, maar juist lekker transparant.
- Data-driven: Wij werken op basis van data, zodat alle beslissingen sterk en kloppend zijn.
- Creatieve content: Wij willen de doelgroep bereiken, en dat kan het beste met creatieve content die aanspreekt. Het wekken van de interesse van de doelgroep is namelijk stap 1.
- Scherpe positionering: Met onze marketingactiviteiten wordt jouw boodschap steeds sterker en gerichter.
Lang verhaal kort, marketing is meer dan alleen een kostenpost. Het is een strategische investering die direct bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Daar zorgt ons team van ruim 30 consultants wel voor. Met creativiteit, maar ook met keiharde data. Allemaal om jouw merk zo sterk mogelijk neer te zetten. Uiteindelijk levert dat veel meer op dan het kost.