Je ziet het tegenwoordig steeds vaker: reviews bij producten, diensten of over organisaties in het algemeen. Zelf hecht ik er best veel waarde aan wat andere mensen zeggen over een product, dienst of organisatie. Waarom is dit eigenlijk het geval en waarom laten organisaties deze reviews logischerwijs graag zien aan bezoekers? In dit blog neem ik je mee in zowel het belang van reviews in het algemeen als in de toepassing via Google Reviews. Ik vertel je waarom jij voor jouw organisatie ook reviews in zou moeten zetten. Lees snel verder!
Waarom is het tonen van reviews zo belangrijk?
Zoals ik zojuist al aangaf, hecht ik waarde aan wat andere mensen zeggen over een product, dienst of organisatie. Ik ben daarin zeker niet de enige.
Uit een onderzoek in de B2B-sector blijkt dat zelfs 94,2% van de respondenten zegt dat het waarschijnlijker is dat ze een product kopen wanneer ze een positieve review hebben gelezen.
Wetenshapper Robert Cialdini (1984) deed onderzoek naar beïnvloedingsprincipes. En ja, één van die beïnvloedingsprincipes heeft met het huidige onderwerp te maken: het zogenoemde social proof principe. In het kort komt dit principe op het volgende neer. Hoe meer mensen positief schrijven of praten over een product, dienst of organisatie, hoe meer overtuigd mensen raken van de kwaliteit en betrouwbaarheid. Je herkent social proof online door termen als: ‘Al 1000 mensen gingen je voor’ en ‘90% procent van onze klanten waardeert ons met een 9’.
Wat voor psychologie zit er dan eigenlijk achter het social proof principe? Het bandwagon effect. Dit is een psychologisch effect dat zegt dat mensen meer geneigd zijn om een bepaalde actie te ondernemen als andere mensen dit ook doen of hebben gedaan. Nog een grappig voorbeeld waar iedereen zich misschien wel in herkent is de vakantie. Wanneer mensen geen kennis hebben van de kwaliteit van de verschillende restaurants, zijn zij sneller geneigd om naar het drukke restaurant te gaan. De bijbehorende, irrationele denkwijze: het is daar zo druk, dan zal het eten er wel goed zijn! Het laatste voorbeeld: Herpen en Pieters (2009) hebben wetenschappelijk aangetoond dat mensen in een supermarkt sneller geneigd zijn om een product te kiezen uit een leger dan uit een voller schap. Herken jij jezelf hier ook in? Julia schreef hier onlangs een blog over.
Waarom Google Reviews?
Nu wel duidelijk is geworden dat mensen van nature veel waarde hechten aan wat andere mensen vinden en doen, is het ook direct duidelijk waarom je steeds vaker reviews voorbij ziet komen. Hoe kun je hier met jouw organisatie ook slim gebruik van maken? Door Google Reviews in te zetten. Tegenwoordig zijn er relatief veel verschillende websites waar jij je reviews onder kunt brengen, maar Google heeft toch echt mijn voorkeur. Waarom? Simpelweg omdat Google in Nederland en wereldwijd verreweg de meestgebruikte zoekmachine is. Google heeft op het moment van schrijven in Nederland een marktaandeel van ruim 94% volgens StatCounter. Dit heeft als gevolg dat relatief veel mensen die jouw organisatie in Google zoeken, het welbekende Google Mijn Bedrijf binnen de zoekresultaten te zien krijgen. Hier zijn dan vervolgens ook direct de reviews van jouw organisatie zichtbaar. Mijn gevoel zegt dan ook dat Google Reviews beter de aandacht grijpt dan reviews via bijvoorbeeld een reviewplatform als Trustpilot. Tot slot is Google Reviews heel eenvoudig op een website te plaatsen met behulp van de tool Elfsight die wij in ons LeadLogic Fundament beschikbaar stellen voor al onze opdrachtgevers.
Google Reviews in de praktijk
Tijd voor een praktijkvoorbeeld. Ik neem jullie mee in een situatie bij een opdrachtgever waar ik vanuit LeadLogic voor heb gewerkt: Visoptafel.nl. Bij deze opdrachtgever zagen de reviews er tot voor kort niet al te best uit. Zo werden zij beoordeeld met een 3,6/5 en was het aantal reviews zeer beperkt. Dit terwijl de bestaande reviews waren geplaatst toen de webshop nog een andere eigenaar had. Erg vervelend dus en niet al te overtuigend richting potentiële klanten. De kwaliteit en service waar Visoptafel.nl voor wil staan correspondeerde geenszins met de 3,6 die het kreeg binnen Google Reviews.
Met het belang van goede reviews in het achterhoofd ben ik aan de slag gegaan. Zo kreeg en krijgt iedere klant een aantal dagen na zijn of haar bestelling automatisch een e-mail. In deze e-mail wordt de klant verzocht om de ervaringen met Visoptafel.nl te delen. Niet zonder succes. Binnen een aantal maanden verhoogden we de score van een 3,6 naar een overtuigende 4,5 op basis van 92 Google-reviews. Nu de reviews correspondeerden met de kwaliteit en service van Visoptafel.nl, plaatsten we vervolgens met behulp van Elfsight een Google Reviews widget op de website. Zo krijgen (potentiële) klanten, binnen Google als op de website zelf, te zien wat andere mensen over Visoptafel.nl zeggen. Zoals eerder beschreven is dit enorm belangrijk.
Wanneer het voor jouw organisatie (nog) niet mogelijk is om reviews te verzamelen via e-mail, dan is Google Reviews heel handig op alternatieve manieren aan te pakken. Het kost misschien even iets meer tijd, maar je kunt eenvoudig een linkje genereren binnen Google Mijn Bedrijf. Deze kun je dan weer (persoonlijk) met klanten delen via bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook of LinkedIn. Daarnaast kun je de link ook via een QR-code op een flyer plaatsen die mensen ontvangen na het doen van een aankoop.
Tip: wanneer het genereren van reviews moeizaam verloopt, kan het een goed idee zijn om een prijs te verloten onder alle klanten die een review hebben geschreven. Dit kan voor mensen net even de benodigde motivatie zijn om hun ervaringen op het wereldwijde web te delen.
Conclusie
Heb jij nog geen reviews van klanten op jouw website? Start dan vandaag nog met het verzamelen en communiceren van Google Reviews. Dit zal zowel de overtuigingskracht van en het vertrouwen in jouw organisatie significant doen stijgen. Oké nog eentje dan: als drie mensen in een lift opeens omhoog gaan kijken, dan doe jij dit toch ook ;)? Precies.
Benieuwd hoe jouw organisatie Google Reviews kan toepassen?
Wil je weten of Google Reviews iets is voor jouw organisatie en welke mogelijkheden er zijn? Neem dan vandaag nog contact op met Paul voor een vrijblijvend gesprek.