‘Hop on the bandwagon’. De term, die in het Engels veel gebruikt wordt, refereert naar een sneeuwbaleffect waarin mensen dingen doen, denken of kopen omdat hun omgeving dat ook doet. Omdat het populair is. Vrijuit vertaald naar het nederlands betekent het zoiets als: de menigte volgen. Dit is iets wat van nature in de mens zit. We zijn immers kuddedieren. In de marketingwereld werkt dit niet anders. Sommige producten raken (ineens) zo populair dat de verkoop praktisch vanzelf gaat. Je klantenkring zorgt ervoor dat deze alleen maar groter wordt, want het product hebben betekent erbij horen. Dit wordt ook wel het bandwagon effect genoemd. Maar hoe ga je hier als ondernemer slim mee om? En hoe zorg je ervoor dat jouw sneeuwbal alleen maar groter wordt? In dit blog leggen we je het precies uit.

Het bandwagon en neuromarketing: cognitive bias

Voordat we beginnen gaan we even kort in op een stukje theorie. Zoals gezegd is het bandwagon effect “een fenomeen dat beschrijft dat hoe meer mensen iets geloven, hoe meer het sneeuwbalt en hoe sneller het verspreidt, doordat meer mensen het al geloven”. Mensen zijn geneigd zich te conformeren aan een groep. Het bandwagon effect wordt veelal bestudeerd in de neuromarketing. Neuromarketing betekent: “Het gebruik van onderzoekstechnieken van processen in de hersenen om consumentengedrag beter te begrijpen, en daarbij marketingstrategieën te verbeteren” (Mtsprout, 2017). In de marketingwereld draait het namelijk met name om maar 1 ding: de klant leren begrijpen. Het bandwagon effect wordt in de neuromarketing vaak gelinkt aan cognitive bias, wat verwijst naar de denkfouten die mensen maken tijdens het nemen van beslissingen (Very well mind, 2018). Mensen maken bijvoorbeeld onbewust bevooroordeelde keuzes op basis van ervaringen uit het verleden, of omdat andere mensen ook die keuze maakten. En hier komen we weer terug bij het bandwagon effect.

Fun fact: de origine van de term ‘bandwagon effect’ ligt in het circus. Op de laatste wagen (wagon) van de circusparade stond altijd de muziekband. Als deze laatste wagen voorbij was, volgde het publiek de wagen en de band naar de circustent. Zo ontstond de term ‘bandwagon effect’.
Neuromarketing Services – 2017

Het bandwagon effect en trends: als een schaap over de dam is volgen er meer

Dus mensen maken bepaalde keuzes sneller als meer mensen deze keuze al maakten. Maar op welke gebieden geldt dit dan? Dat maakt niets uit. Of het nou om de politiek, voedsel, goederen of andere trends gaat: het bandwagon effect is overal te vinden. Zo waren superfoods een aantal jaar een enorme trend. Het was ineens heel hip om gojibessen, moerbeien en spirulina poeder door je yoghurt te roeren in de ochtend. Maar denk bijvoorbeeld ook aan kledingtrends. Zo liepen enkele jaren geleden alle tieners in boxershort van Björn Borg en zag je menig vrouw over straat lopen met Uggs. Of ze mooi waren deed er niet zoveel aan toe. Iedereen liep erin, dus dan was de keuze snel gemaakt. In theorie komt het hierop neer: mensen zijn minder autonoom in hun keuzes dan ze zelf denken. Iedere keuze die je maakt wordt ergens door beïnvloed. Grote kans dat het komt door de mensen om je heen.

 

Het bandwagon effect in de marketing: hoe maak je hier als ondernemer gebruik van?

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw online marketingactiviteiten zo kunt inrichten dat je publiek op de spreekwoordelijke bandwagon springt en het sneeuwbaleffect in werking wordt gezet. Of je nu een webshop hebt of een dienst verkoopt, er zijn genoeg opties. Hieronder geven we je een aantal voorbeelden.

E-commerce

Heel veel webshops maken gebruik van het bandwagon effect. Het is je misschien nog niet eerder opgevallen, maar daar komt vanaf nu verandering in. Als je het eenmaal ziet, ben je je hier voortaan bewust van. Er worden namelijk vele marketingtactieken ingezet om ervoor te zorgen dat jij een product aanschaft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan webshops zoals Amazon. Zij zetten onder ieder product het aantal reviews en sterren en hebben zelfs een aparte pagina voor alle bestsellers. Dit zijn slimme trucjes om mensen tot aankoop toe te zetten. Ze zien namelijk hoeveel mensen het product al bestelden en hoe goed het bevalt. Als hier grote cijfers staan, moet het product wel goed zijn. Toch?

bandwagon en ecommerce

Ook bol.com past deze strategie toe. Hiernaast maakt het bedrijf ook nog gebruik van andere tactieken, namelijk: ‘Vaak samen gekocht met’ of ‘Slim combineren’ met vervolgens een aanrader voor een bijpassend product. Op deze manier stimuleren ze mensen voortdurend om meer te kopen (dan ze wellicht van plan waren). Andere mensen kochten dit ook, dus dan zal het wel een slimme aankoop zijn…

bol.com en bandwagon

Een andere tactiek binnen de E-commerce is ‘Nog maar 1 beschikbaar.’ Mensen moeten het idee hebben dat andere mensen echt staan te springen om het product aan te schaffen. Dan voelen ze vanzelf de noodzaak om het ook aan te schaffen. Conversiepercentages stijgen duidelijk wanneer mensen cijfers zien over het aankoopgedrag van andere mensen. Cijfers beïnvloeden namelijk de processen van snelle keuzes maken in je brein (neuromarketing services, 2017). Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Al 2000 mensen kochten dit product. Naast dat dit een tactiek is die bij het bandwagon effect hoort, is dit ook wat Cialdini het schaarsteprincipe noemt, een van zijn zes overtuigingsprincipes. Marketingfacts (2018) legt het schaarsteprincipe als volgt uit: opmerkingen zoals op = op en nog vier beschikbaar hebben vooral “een ding gemeen: ze benadrukken de beperkte beschikbaarheid van een product. En daar zijn we gevoelig voor. Niet alleen omdat we denken dat een schaars product beter is, maar ook omdat we willen voorkomen dat we iets straks niet hebben”. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: een product is populair, veel mensen hebben het al gekocht en dan kan jij natuurlijk niet achterblijven.

Geen webshop? Geen probleem!

Ook als je geen webshop hebt, zijn er nog steeds genoeg mogelijkheden om het bandwagon effect in te zetten. Wat je jouw publiek wilt meegeven is dat wanneer zij gebruik maken van jouw product of dienst, ze zich aansluiten bij een grote groep (tevreden) mensen. Dit kan natuurlijk ook heel goed zonder webshop. Denk aan reviews van je dienst op je website of de inzet van social media. Is je product of dienst relatief nieuw? Maak dan gebruik van klant testimonials op je website. Als mensen zien dat anderen je product of dienst al gebruiken en tevreden zijn, zullen ze sneller overstappen of tot aankoop overgaan. Testimonials zorgen voor sociaal bewijs. De ervaringen van echte mensen zijn dermate effectief als het gaat om de verkoop van jouw product. Er zijn immers mensen die je voorgingen en die tevreden zijn (Neuromarketing services, 2017). Dit kan je voortdurend doen, totdat je over grote getallen kunt spreken. Deze getallen kan je vervolgens weer benoemen op je website. Denk bijvoorbeeld aan de leus: ‘Al meer dan 100 gemeenten gingen u voor’ die wij in de marketinguitingen van onze opdrachtgever Saled gebruiken. Een deel van het bandwagon effect draait dus met name om het laten zien van kwantiteit: zoveel klanten hebben we, zoveel mensen zijn al tevreden, zoveel producten hebben we al verkocht, en noem maar op.

bandwagon effect geen webshop

De inzet van social media

Ook op social media maken veel organisaties gebruik van het bandwagon effect. Je kunt social media goed inzetten om je community zo groot mogelijk te laten worden, en laten lijken. Leg de nadruk niet alleen op de grootte van je community, maar met name op het feit dat deze ook groeiende is. Zorg er dus voor dat je met een vaste frequentie wat plaatst op je social media kanalen en dat je je doelgroep aanspreekt met je content. Dan zullen zij interactie hebben met hetgeen je plaatst. Hoe meer likes, hoe meer andere mensen je posts ook liken. En: hoe meer volgers, hoe meer mensen je willen volgen. Ook hier is dus een sneeuwbaleffect gaande. Ook de inzet van influencers via social media kan helpen. Influencer marketing is niet voor niets een groot begrip, want als een influencer een product aanprijst dan zal het wel goed zijn toch? Dit is dan ook de reden waarom veel bedrijven ervoor kiezen om influencers te betalen voor een post over hun product.

Aan de slag!

Waar wacht je nog op? Maak gebruik van het bandwagon effect en maak van jouw product of dienst iets dat jouw doelgroep absoluut niet wil missen. Kijk goed naar wat jij in kunt zetten om mensen te laten zien dat wat jij verkoopt niet alleen heel erg gewild is, maar dat je klanten ook nog eens super tevreden zijn. Op deze manier zul je zien dat je meer klanten aantrekt en dat zich dit als een lopend vuurtje ontwikkelt. Of een sneeuwbal. Welke term je eraan hangt maakt in de praktijk natuurlijk niet uit. Zolang jij je doelgroep maar op de juiste manier weet te prikkelen.