Twijfel je tussen werken bij een vaste opdrachtgever of bij een marketingbureau? Of werk je op het moment bij een vaste opdrachtgever maar zit je eraan te denken om te switchen? Goed nieuws, want ik heb 5 redenen waarom je wilt werken bij een marketingbureau. Ik kan hierover meepraten, want ik heb namelijk aan beide kanten gewerkt.

1. Veel afwisseling in je werk

Wanneer je bij een marketingbureau werkt, is je werkweek gevuld met verschillende opdrachtgevers. Deze opdrachtgevers nemen bijvoorbeeld 16 of 32 uur af per maand dus dat betekent dat je 4 uur of 8 uur per week voor een opdrachtgever werkt. Heel erg divers dus. Elke opdrachtgever is natuurlijk anders, we hebben niet één plan wat voor elke organisatie werkt. Zo heb je elke organisatie te maken met verschillende doelgroepen, strategieën of kanalen die ingezet worden. Zo focus je je bijvoorbeeld bij de ene opdrachtgever op de professionals in de bouw en industrie maar bij een andere opdrachtgever juist op marketing- en event managers in de evenementenbranche. Geen dag is hetzelfde en zo blijf je zelf ook geprikkeld.

2. Van alle markten thuis

Als je voor meerdere opdrachtgevers werkt dan krijg je ook bij elke onderneming een kijkje in de keuken. Dat maakt het altijd super interessant en het is goed voor je algemene kennis. Want het is natuurlijk wel heel erg belangrijk dat je je verdiept in de bedrijfsvoering. Hoe kun je anders goede en aansprekende content schrijven die aansluit bij het het bedrijf en daarbij de doelgroep aanspreekt? Zo heb ik ondertussen veel kennis opgedaan over pop-up tenten, IT-beheer, in-store displays, gereedschappen en meer. Maar niet alleen kennis van het product of dienst maar ook de markt waarin deze ondernemers actief zijn. Er zijn ook veel externe factoren die spelen waar we rekening mee moeten houden. Denk hierbij aan de levering van grondstoffen wat weer invloed heeft op de productie van de instore displays of de stijgende prijzen van producten die de technische groothandel weer ervaart. Toch handig als je weer eens op een verjaardag zit, dan kun je over meerdere dingen meepraten. 😉

3. Je krijgt bonuscollega’s

Om korte lijnen te houden met je opdrachtgever is het vaak heel erg fijn dat je ook op locatie werkt. Dat betekent dat je voor die ene dag of een dagdeel bonuscollega’s hebt. Je krijgt je eigen werkplek en je bent even onderdeel van het team. Soms komt het ook nog wel eens voor dat je ook een bijdrage mag doen in een teammeeting. Naast dat je snel kunt schakelen met je contactpersoon, maak je hier en daar ook een praatje met andere medewerkers. Zo krijg je weer een beter beeld van de organisatie en van de actualiteiten die er spelen. Dat kan natuurlijk ook weer belangrijk zijn voor bijvoorbeeld een nieuwe campagne. Nog een bijkomend voordeel: je krijgt meerdere kerstpakketten aan het eind van het jaar. Ik zeg win-win.

4. Je hoeft het niet alleen te doen

Wat we vaak zien wanneer marketeers voor één opdrachtgever werken, zij ook de enige marketeer zijn. Hierdoor moet je het vaak alleen doen. Je werkt in je eigen bubbel en dat hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Maar de kans dat je na een tijdje oogkleppen op krijgt, is groot. Wanneer je werkt bij een bureau dan kun je tussendoor eens sparren met collega’s voor nieuwe ideeën. Zo kom je altijd weer met nieuwe, frisse ideeën bij de opdrachtgever. Ook wanneer je vastloopt bij het instellen van een kanaal omdat je even niet goed weet hoe het werkt dan zijn er altijd weer collega’s die daar ervaring mee hebben en je op weg helpen. Wanneer je alleen bent, dan zijn Google en YouTube je grootste vrienden. Dat kost uiteindelijk meer tijd.

5. Je hebt de mogelijkheid om jezelf allround te specialiseren

Dit wordt eigenlijk door elk bureau weer anders opgepakt. Maar bij ons is het namelijk zo dat je een allround marketeer wordt of bent. Je mag het traject bij een opdrachtgever van a tot z oppakken. Heb je hulp nodig? Dan kun je uiteraard bij een collega aankloppen. Vind je een bepaalde tak toch veel interessanter? Dan ben je vrij om je daarin te specialiseren. Dan word jij de specialist op dat gebied binnen het team en dan kunnen collega’s bij jou terecht bij vragen.

Nou, zoals je hebt gelezen is het werk bij een marketingbureau heel erg afwisselend en ga je ongelooflijk veel leren door de veel verschillende opdrachtgevers en projecten. Dus… heb ik je overtuigd om ook bij een marketingbureau te gaan werken? Dat is goed nieuws, want wij hebben nog verschillende vacatures openstaan. Zin om kennis te maken?