“We moeten meer met social media, zoals Instagram, doen”. Deze zin wordt meer dan eens gezegd in een vergadering over marketing van MKB-bedrijven. Vaak is de intentie goed, wordt er een start gemaakt maar ontbreekt het aan een heldere strategie waarmee het bedrijf structureel zichtbaar is op Instagram. Herkenbaar? Ik help je in 6 stappen naar een succesvolle Instagram strategie zonder dat het je uren per week kost. 

Laat ik eerst beginnen met uitleggen waarom het zo belangrijk is om zichtbaar te zijn op Instagram, ook als b2b-onderneming. Je hebt het vast vaker gehoord, maar je doet zaken met mensen en niet met ondernemingen. In een tijd waarin betekenisvolle merken de meest succesvolle zijn, worden de visie en kernwaarden steeds belangrijker. Elke onderneming is een merk en als merk wil je uitdragen wie je bent en waar je voor staat. Dat gaat verder dan welk product of welke dienst jij aanbiedt aan de doelgroep. Een effectieve wijze om dat te doen? Met Instagram dus.

Instagram biedt de mogelijkheid om een andere kant van jouw onderneming te laten zien. Niet alleen het zakelijke gedeelte, maar ook de randzaken. Een écht kijkje achter de schermen in plaats van uitgebreide productpagina’s en een standaard over ons pagina. Je wilt een gezicht aan jouw merk geven, de doelgroep inspireren, jouw persoonlijke en onderscheidende vaardigheden laten zien en bouwen aan een lange termijn relatie. En hoe kan dit beter dan met Instagram? Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, toch?

Oké, dat Instagram belangrijker is dan je misschien in eerste instantie denkt, weten we nu wel. Hoe maak je nu effectief gebruik van dit social media kanaal? Ik help je met het opzetten van een strategie in 6 stappen:

  1. Bepaal de doelstelling
  2. Kies passende thema’s
  3. Zorg voor interactie met jouw doelgroep
  4. Wees consistent
  5. Maak het plan werkbaar
  6. Blijf jezelf inspireren

1 – Bepaal de doelstelling voor jouw Instagram marketing

Instagram is – natuurlijk – geen doel op zich. Het kanaal is onderdeel van de gehele marketingstrategie. Het is dan ook niet voor iedere onderneming zo dat Instagram direct zorgt voor conversies. Neem bijvoorbeeld een kijkje op ons eigen kanaal. Het is niet zo dat de eigenaar van een MKB-onderneming in de regio ons kanaal bekijkt en denkt, die bel ik voor een strategiegesprek. Dat is ook niet erg, want dat is ook helemaal niet onze doelstelling.

Kies een doelstelling die in de complete online marketing strategie past, die realistisch is voor jouw onderneming en die aansluit op de behoefte van de doelgroep. Focus je daarnaast op KPI’s – meetbare en concrete doelstellingen – die daarbij passen.

Zelf gebruiken wij Instagram om een kijkje achter de schermen te geven voor nieuwe collega’s. Het zou dan gek zijn als wij ons focussen op het aantal belletjes van ondernemers die geïnteresseerd zijn in een strategiegesprek. Dus: een doelstelling die past in de complete marketingstrategie en passende KPI’s om te meten hoe goed je het doet.

2 – Kies passende thema’s

Je begint met het plaatsen van posts op Instagram en na twee weken weet je niks meer te verzinnen, is er geen nieuws te vertellen en je hebt geen inspiratie meer voor nieuwe posts. Dit is eenvoudig op te lossen door op voorhand een aantal thema’s te verzinnen. Hiermee zorg je dat de content afwisselend is en geef je jezelf handvatten voor de creatie van nieuwe posts. Ook zorgen de thema’s voor herkenning bij de doelgroep. De thema’s stem je af op de behoefte van de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meet the team
  • Het ontstaan van de onderneming
  • Tip (voor het gebruik van een product of een probleem waar de doelgroep tegen aan loopt)
  • Inspiratie
  • Beantwoorden van een veelgestelde vraag
  • Waar of niet waar?
  • Tutorial

3 – Zorg voor interactie met jouw doelgroep

Een grote valkuil van ondernemingen op Instagram is het continu zenden van informatie. In de meeste gevallen bevindt Instagram zich aan het begin van de customer journey. Dan is het alsmaar posten van productinformatie niet relevant. Gebruik Instagram dan ook om in contact te komen met de doelgroep. Zorg dat ze gemakkelijk hun vraag kunnen stellen en maak gebruik van de interactiemogelijkheden van Instagram stories. Zo zorg je dat de doelgroep betrokken is bij jouw onderneming.

4 – Wees consistent

Het opzetten en onderhouden van een Instagram strategie is nou eenmaal geen korte termijn project. Consistentie is key. Zorg er voor dat je continu blijft posten en zichtbaar bent voor jouw doelgroep. Maak voor jezelf een planning en zorg dat je je hieraan houdt. Zo voorkom je dat je na twee weken in een keer niks meer post en dat de tijd die je erin hebt gestopt, voor niets is geweest. Wees ook realistisch. Natuurlijk is het ideaal als je elke dag een post plaatst die relevant is voor jouw doelgroep. Maar om consistent te posten op Instagram moet je ook reëel zijn, zie punt 5. Bovendien geldt: kwaliteit over kwantiteit.

5 – Maak het plan werkbaar

Elke dag een post, minimaal drie stories per dag en wekelijks een tutorial via Instagram TV. Klinkt als een uitstekend plan. Tenzij je eigenlijk maar één uur per week de tijd hebt om dit te realiseren. Dan laat je het binnen de kortste keren links liggen en moet je vervolgens weer opnieuw beginnen. Zorg daarom dat het plan werkbaar is. Begin desnoods met twee posts per week.

Zelf ben ik verantwoordelijk voor de Instagram van LeadLogic. Ook ik heb helaas niet oneindig te tijd en vind het belangrijk dat we zichtbaar zijn maar wel op effectieve wijze.

Ons doel op Instagram is een kijkje achter de schermen geven, nieuwe collega’s een beeld geven van onze werkzaamheden en natuurlijk benadrukken wie wij zijn en wat we belangrijk vinden. Om dit zo effectief mogelijk en consistent te laten zien maak ik gebruik van twee punten. Waarschijnlijk zijn deze ook effectief voor jou:

  1. Doe het samen
  2. Maak gebruik van een planningstool.

Doe het samen

Tenzij je ZZP’er bent, ben jij niet de enige die het gezicht van de onderneming is. De marketingafdeling is dan wel verantwoordelijk voor de social media, maar het is niet zo dat andere collega’s er dan niks mee te maken hebben. Juist door verschillende afdelingen te laten helpen aan de content zorg je voor een compleet beeld op Instagram.

Zelf doe ik dit door iedere week een andere consultant de baas te laten zijn over de Instagram stories. Hierdoor zijn we met stories altijd zichtbaar onder de doelgroep, kan iemand die ons profiel bezoekt altijd écht achter de schermen meekijken én zorg ik voor meer draagvlak.

Planningstool

Maak het jezelf vooral makkelijk. Op vrijdag om 15.00 uur bedenken dat je nog een post moet plaatsen, die dan moeten bedenken, maken en posten is niet fijn. Er zijn diverse gratis planningstools waarmee je jouw posts vooruit kunt plannen. Zo werk je effectief en kun je je daarna weer focussen op de volgende taak. Zelf plan ik één keer in de 2 à 3 weken de posts op Instagram in via Creator Studio van Facebook. Vervolgens hoef ik er niet meer naar om te kijken en kan ik mij focussen op andere taken.

Bovendien geeft dit je ook de kans om een feed op te bouwen. Doordat je weet welke posts er komen, kun je de posts in elkaar over laten lopen. Wist je bijvoorbeeld dat een puzzel feed meer interactie oplevert?

6 – Blijf jezelf inspireren

Het is – met alles als het gaat om online marketing – de kunst om te blijven optimaliseren. Durf te testen en te spelen met nieuwe features en ideeën. Bekijk bijvoorbeeld eens of de tijd van posten een verschil maakt op de interactie van een posts of test of de doelgroep een nieuw thema net zo leuk vindt als jij. Zo hou je het niet alleen voor de doelgroep leuk, maar blijf je jezelf ook uitdagen om continu het beste uit jezelf, het Instagram kanaal en jouw onderneming te halen.

Speciaal voor jouw Instagram strategie nog een extraatje

Dat waren mijn tips. Hopelijk heb je er wat aan en ga je er ook écht mee aan de slag. In deze blog heb ik het vooral gehad over de strategie rondom Instagram en niet zozeer over een Instagram post zelf. Daarom speciaal voor jou nog 6 handvatten voor goede Instagram posts:

  1. Schrijf scanbaar – Een lange tekst op Instagram ziet er snel uit al een blok tekst. Dit leest niet fijn en zorgt ervoor dat de doelgroep de tekst niet leest. Gebruik daarom korte teksten of maximaal 2 à 3 zinnen per alinea. 
  2. Trigger in de eerste zin – Op Instagram wordt niet de gehele tekst getoond. Zorg daarom dat je de doelgroep in de eerste twee zinnen triggert om verder te lezen.
  3. Post met swipe – Plaats meerdere posts waarin de doelgroep kan swipen om meer te weten te komen. Dit is goed voor de interactie. 
  4. Maak gebruik van hashtags – Dankzij hashtags wordt je gevonden door Instagram gebruikers die zoeken naar een bepaald onderwerp of deze zelfs volgen. Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken. Doe onderzoek naar de hashtags die voor jou werken en plaats deze als reactie onder je eigen post voor een strakke uitstraling.
  5. Gebruik eigen foto’s van hoge kwaliteit – Instagram is een beeldplatform. Maak dus ook zo veel mogelijk gebruik van mooie foto’s er vermijd stockfoto’s en veel tekst. 
  6. Instagram stories voor maximale zichtbaarheid – Wist je dat maar 10% van jouw volgers een Instagram post ziet. Bij stories ligt dit aantal een stuk hoger. Daarom is het zeer effectief om als toevoeging aan jouw posts ook actief met stories aan de slag te gaan. 

Dan ben je nu echt helemaal klaar om te starten, toch?