Ja daar zijn we weer! Na Conversietips Part 1 is hier eindelijk Part 2. We snappen dat je nieuwsgierig bent naar de rest van de tips van onze consultants. Want we zijn er nog lang niet hoor. Heb je deel 1 gemist? Geen paniek. De volgorde waarin je onze tips leest maakt niets uit. Je kunt dus zo na Part 2 direct door naar Part 1. Benieuwd wat de rest van ons team antwoordde op de vraag: Wat is nou jouw favoriete tip als het gaat om conversieoptimalisatie? Lees hier Part 2.

Willeke StamDe favoriete tip van Willeke 

Een hele simpele, maar effectieve tip van mijn kant over afbeeldingen op je pagina. Want, een pagina met enkel tekst vindt niemand aantrekkelijk. Zelfs als het om een artikel of column gaat, zie je bijna altijd een mooie foto in de banner of tussen de alinea’s terugkomen. Echter, het kan zijn de bezoeker niet weet dat de tekst doorloopt onder de foto. Daarom zie je op journalistieke artikelen vaak de omschrijving ‘tekst gaat door onder de foto’. 

Dat kan je ook oplossen door de foto iets kleiner te maken, te werken met een duidelijke opbouw of over de foto’s bewegende elementen zoals een pijltje te plaatsen. Dan heb je een aantrekkelijke contentpagina met beeld en tekst, maar verlies je je bezoekers niet doordat ze denken dat de tekst ophoudt. 

Sven HopDe favoriete tip van Sven

Jij weet dat jouw product of dienst de perfecte keuze is. Maar hoe trek je een klant uiteindelijk over de streep? Gebruik social proof! Voeg testimonials en een Google review widget toe aan je website (bijvoorbeeld via elfsight.com) of schrijf klantcases. 

Amber had het in Part 1 al over de zes beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Een ander interessant punt hiervan, die het zeker verdient om verder toegelicht te worden, is sociale bewijskracht. Mensen zijn namelijk geneigd om acties van anderen te kopiëren, zeker als ze een beetje onzeker zijn omdat ze bijvoorbeeld het bedrijf nog niet kennen, maar wel veel geld moeten uitgeven. Uit onderzoek van het Medill Spiegel Research Center bleek dat bij duurdere producten de conversie met gemiddeld 380% stijgt als er reviews worden getoond. Meningen van anderen wekken namelijk betrouwbaarheid op. Je kunt zelf 100x op je site vertellen hoe geweldig je bedrijf is, maar iets met een wc en een eend 😉 

Judith KoelewijnDe favoriete tip van Judith

De beste designs voor conversieoptimalisatie? Dat zijn designs die gebruikers niet afleiden van het gebruikersdoel. En belangrijk hierin: herkenbare en duidelijke websites worden over het algemeen beter ontvangen. Als je gebruiker langer bezig is om de iconen in je navigatie te begrijpen dan direct te scrollen en bij je CTA komt, heb je geen herkenbaar design.  Je moet in dit geval dus niet het wiel opnieuw willen uitvinden, maar voortborduren op de al bestaande basis. 

Heb je er ooit bij stilgestaan waarom onze ogen altijd gelijk naar de linkerhoek boven scannen wanneer we navigatie zoeken? Waarom we klikken op een gekleurde of onderlijnde tekst? Of waarom we gewend zijn verticaal te scrollen in plaats van horizontaal? Dit mere-exposure effect werkt als volgt: gebruikers hebben een voorkeur aan een webdesign waar ze al aan gewend zijn. Aangezien het een nogal optimistische gedachte is dat elke gebruiker de tijd heeft om zich bekend te maken met jouw interface, is het belangrijk om elementen en aspecten te gebruiken waar de gebruiker bekend mee is. Zo benut je de (vaak korte) tijd dat de gebruiker op jouw pagina is voor het juiste doel: de conversie (en niet het uitzoeken van hoe jouw (te) toffe design werkt).

Melony van ManenDe favoriete tip van Melony 

90% van de mensen die een video bekijkt, geeft aan dat dit helpt bij het maken van een aankoopbeslissing en 64% van de mensen geeft aan sneller tot een aankoop over te gaan wanneer ze een video hebben gezien van het bedrijf of een product. Mensen kiezen tegenwoordig voor het gemak en kijken liever een video dan dat ze een stuk tekst gaan lezen. Met video maakt je jouw product of dienst tastbaarder en toegankelijker. Je product of dienst uitleggen gaat makkelijker door het letterlijk te laten zien. Nog een grappig feitje: video wordt 60.000 keer sneller verwerkt door ons brein dan tekst. 

De typen video’s die je kunt inzetten op je landingspagina’s zijn bijvoorbeeld productvideo’s waarin je product centraal staat, een bedrijfsvideo waarin je de bezoeker meeneemt in je bedrijf of een testimonial video waarin je laat zien hoe jouw klant jouw product of dienst toepast. Maar je kunt ook kennis delen door middel van een video. Nog genoeg te doen als je nog geen video inzet ;).

Lammert Geert HeekDe favoriete tip van Lammert 

Geef de bezoeker een keuze, maar niet teveel keuze. Het blijft altijd een beetje vreemd als je erover nadenkt: als je mensen teveel keuzes geeft, zullen ze vaak geen keuze maken. Bij een onderzoek binnen een e-commerce platform werd zeven keer meer verkocht toen het assortiment aangepast werd van 32 naar 8 producten. Dit wil overigens niet zeggen dat je ineens je aanbod, assortiment of collectie in aantallen moet verminderen, maar wel dat je niet teveel opties binnen één pagina moet tonen. 

Dat geldt ook voor CTA’s (Call To Action) binnen een pagina. Bepaal het hoofddoel van de pagina en stuur consistent op één type conversie. 

Gerben de GraafDe favoriete tip van Gerben

Het hamburgermenu. Waarschijnlijk zegt het je in eerste instantie niets, maar wanneer je hem ziet denk je waarschijnlijk: oh ja, nu je het zegt. Dit symbool, als aanduiding van het menu, wordt relatief vaak binnen mobiele websites toegepast. Hoewel veel mensen dit symbool herkennen als zijnde ‘het menu’, is uit onderzoek gebleken dat dit toch nog vaak niet het geval blijkt te zijn. Onderzoekers kwamen dit te weten door simpelweg mensen van alle leeftijden de mobiele website te laten gebruiken en hun gedrag te observeren. Wat vervolgens bleek: het aantal klikken op het menu, en indirect het conversiepercentage, werd significant verhoogd nadat onder het hamburgermenu tekstueel het woord ‘MENU’ werd toegevoegd. 

Mijn tip is dan ook, voeg altijd tekstueel ‘MENU’ toe onder het hamburgermenu. Aangezien mijn aanname is dat voornamelijk oudere mensen het hamburgermenu (nog) niet herkennen als het menu, is deze optimalisatie des te belangrijker wanneer je als organisatie een oudere doelgroep hebt.

Frank van Diest

De favoriete tip van Frank

Spiek eens bij de grote spelers! Het verbeteren van een website vereist specifieke kennis en kan bovendien ook veel tijd in beslag nemen. Waarom zou je dan niet eens kijken hoe grote bedrijven hun website of webshop inrichten?

Organisaties als Coolblue, Bol.com & Zalando hebben experts in dienst die continu bezig zijn met het optimaliseren van hun website. Vergelijk deze websites eens met elkaar en je zult al gauw overeenkomsten zien. Leg daarna jouw website eens naast die van deze grote organisaties. Wat zijn de overeenkomsten? En wat de verschillen?

Op deze manier kun je snel en gemakkelijk verbeteringen doorvoeren op jouw website of webshop. Maar let op: wat bij andere organisaties goed werkt, hoeft niet altijd goed te werken bij jou. In ieder geval kunnen andere websites jou voorzien van een grote portie inspiratie!

Loes DekkerDe favoriete tip van Loes

Stel, je hebt een paar goede advertenties gemaakt in Google voor een campagne. Het is dan zaak dat de landingspagina net zo goed is als de advertentie. Een relevante en duidelijke landingspagina levert namelijk veel op!

Zorg ervoor dat je dezelfde termen en keywords gebruikt, zowel in de advertentie als op de landingspagina. Zo weten bezoekers dat ze op de juiste pagina zitten en zullen ze minder snel afhaken. We moeten het de bezoekers zo makkelijk mogelijk maken. Dit verhoogt de kans op een conversie namelijk. Bijkomend voordeel hiervan is dat Google een hogere beoordeling geeft aan de advertenties. Hierdoor worden kliks goedkoper en bespaar je dus budget. Dat lijkt mij zeker geen overbodige luxe 😉

Tess RodenburgDe favoriete tip van Tess

De kijkrichting van de persoon op een foto stuurt de blik van de kijker. Elke fotograaf weet dit, maar het is ook goed om dit als marketeer te weten. Wat betekent dit voor websites? Gebruik afbeeldingen van mensen die naar een belangrijk element op de pagina kijken, de call-to-action. Onze hersenen gaan er namelijk vanuit dat er een reden is waarom iemand ergens naar kijkt. En dus doen we dit zelf automatisch ook. Dit fenomeen wordt ook wel ‘gaze cueing’ genoemd. 

Eyetracking onderzoek heeft aangetoond dat wanneer mensen op de foto recht in de camera kijken de blik van de gebruiker teruggekaatst wordt. Een gemiste kans dus! Maar moet je nu de hele website met personen volproppen? Nee, want je wilt natuurlijk niet op elk detail van de website de focus leggen. Pas eens een aantal afbeeldingen aan en bekijk of dit effect heeft op jouw conversies.

 De favoriete tip van Rosalie

Ga je video ads inzetten en wil je de conversie daarvan optimaliseren? Of je ze nu op YouTube, Facebook of andere social media inzet maakt geen verschil. De eerste drie seconden van de video ad zijn bepalend voor de mate van herinnering. Zorg daarom dat in de eerste drie seconden de boodschap al duidelijk is. Een goede opbouw is bijvoorbeeld: merklogo, boodschap, call to action. Om het praktisch te maken passen we het toe voor LeadLogic.

Stel dat LeadLogic een video ad inzet met als doel conversie het downloaden van een whitepaper. Dan zou de video ad zo beginnen: “LeadLogic. Online groeien? Download de whitepaper”. Naast merkherinnering is een bijkomend voordeel dat de kijker die de ad besluit te skippen de boodschap alsnog heeft meegekregen. 

Mark van de KuilenDe favoriete tip van Mark

Obstakels opsporen en verwijderen. Daar draait het om bij conversieoptimalisatie. Maar waar start je? Begin bij de basis. Check jouw website in 5 stappen (op basis van prioriteit).


1. Unieke waardepropositie
Maak duidelijk welke waarde jouw product of dienst oplevert voor de bezoeker en wat jouw toegevoegde waarde is. Communiceer dit prominent op de site (niet alleen de homepage😉).

2. Technische obstakels
Is de site snel genoeg? Zijn er 404-foutmeldingen? Wordt de site goed weergegeven in alle browsers?

3. Functionele obstakels
Toont de zoekbalk de juiste resultaten? Werken de filters goed? En kun je een ander afleveradres in de webshop invullen?

4. Gebruiksonvriendelijke obstakels
De bezoeker moet de website als ‘prettig’ ervaren, zonder dat iets onnodig veel moeite kost. Denk aan een onduidelijk menu, lange invulformulieren en een te complex bestelproces.

5. Emotionele/ intuïtieve obstakels
Speel effectief in op het instinct van de bezoeker. Vermijd onzekerheid, overtuig en verleid. En dat zit ‘m soms in de details. Heb je een webshop? Laat je euroteken weg bij de prijs. Plaats belangrijke USP’s bij de bestelbutton, zoals ‘Vandaag besteld, morgen in huis’. Kost je product minder dan €100? Vermeld je korting in procenten. Kost een product meer dan €100? Toon je korting in euro’s.

Dit was hem dan… echt.

Helaas, geen Part 3 meer, dit was het dan echt. We hopen natuurlijk dat je na deze tips boordevol inspiratie zit om aan de slag te gaan met conversieoptimalisatie. Sommige tips zijn al heel eenvoudig toe te passen!