De gebruiksvriendelijkheid van een website is cruciaal bij het binnenhalen van orders/aanvragen/conversies… Wat jouw business ook is, je kunt er niet omheen. Je kunt nog zo’n goede advertentiecampagne draaien, maar als de achterliggende landingspagina niet goed werkt of er zijn dingen onduidelijk, haken mensen af. Bij LeadLogic komen wij vaak opdrachtgevers tegen waar nog veel te behalen is op dit gebied. Daarom vroegen wij onze consultants: Wat is nou jouw favoriete tip als het gaat om conversieoptimalisatie? Lees hier Part 1.

De favoriete tip van JeroenJeroen Bos

Als ondernemer of marketeer werk je doorgaans op een groot beeldscherm, ook wanneer je jouw eigen website bezoekt. Een steeds groter aandeel websitebezoekers bekijkt jouw website daarentegen hoogstwaarschijnlijk via een smartphone. Met Google Analytics kun je het mobiele aandeel in je totale websiteverkeer achterhalen. Neem vervolgens je eigen website kritisch onder de loep vanaf een smartphone. Bij opdrachtgevers die dat eerder nauwelijks gedaan hebben, komen er bij zo’n eerste check vaak hele waardevolle quick wins naar boven. Daarom is dit mijn favoriete conversietip.

Als je er mee aan de slag gaat, check dan specifiek of er – zonder dat de bezoeker eerst naar beneden moet scrollen – een call to action inclusief button aanwezig is. Bij een opdrachtgever waar ik zelf betrokken bij ben, SocialSpel.nl, hebben we diverse A/B-tests gedaan. Telkens won de variant waarbij we expliciet op het mobiele scherm ‘above the fold’ een button hebben geplaatst!

 

Paul Leune

De favoriete tip van Paul

Er zijn veel slimme en geavanceerde tools die je kunt inzetten om te analyseren wat je websitebezoekers doen. Maar heb je er wel eens aan gedacht om een moment te organiseren en daar bekenden en/of klanten uit te nodigen om live met ze mee te kijken? Stel een lijst op met opdrachten voor de aanwezigen en laat iedereen deze uitvoeren met iemand van je eigen bedrijf ernaast. Deze persoon kan intussen notities maken van momenten waar degene die de opdrachten uitvoert tegenaan loopt en andere opvallende zaken. Je zult zien dat daar heel veel verbeterpunten uitkomen die jouw organisatie vanuit een soort van blinde vlek anders nooit had gezien.

De favoriete tip van Celine

Aangezien ik de tekstfanaat ben binnen LeadLogic, gaat mijn tip vanzelfsprekend ook over conversieoptimalisatie door middel van tekst. En dan nu even niet over de bodytekst op een webpagina, maar de tekst op jouw buttons. Deze tekst kan namelijk een enorm effect hebben op het aantal conversies. Vergelijk ‘in winkelwagentje’ eens met ‘bestellen’. De knop ‘bestellen’ ervaren consumenten vaak als dringend, terwijl ‘in winkelwagentje’ veel vrijblijvender klinkt.

Een andere tip die hiermee te maken heeft: zorg voor duidelijke taal die vraagt om een specifieke actie. Buttons als ‘klik hier’ zijn te nietszeggend (en ook minder goed voor je SEO, maar dat is weer een ander onderwerp). Voorbeelden van duidelijke call to actions zijn: Download de brochure, Ik ga bestellen of Boek nu. Je kunt de conversiekans nog meer verhogen door een kleine boodschap toe te voegen in of onder de button, zoals bijvoorbeeld: ‘Het duurt maar 30 seconden’ of ‘Het is gratis’.

Rosalie Albergati

De favoriete tip van Rosalie

Mijn tip? Laat de data spreken. Het gebeurt vaak dat er een aanname wordt gedaan die uiteindelijk helemaal niet blijkt te kloppen. Vind jij dus een bepaalde volgorde of actie op je website heel logisch? Pas dit dan niet zomaar aan, maar stel een test op. Zo werk je op een gestructureerde manier aan conversieoptimalisatie en kan je achteraf ook terugkijken op de resultaten en de opbrengsten van de optimalisaties. Belangrijk bij het testplan is dat je een hypothese opstelt, maar één ding per keer test en dat je de test over voldoende sessies laat lopen zodat het verschil tussen beide opties significant is en geen toeval.

Zorg daarbij dat de data juist geïnterpreteerd wordt. Stel, je hebt uiteindelijk 250 conversies per maand. Doe je het dan goed? Dat hangt compleet af van het type conversie en het aantal websitebezoekers. Doe je het dan goed bij een conversiepercentage van 4%? Ook dat hangt af de type conversies die er zijn, de branche en meer. Het beste is om alle waardevolle gegevens te meten. Uit deze data kun je vervolgens conclusies trekken, bijvoorbeeld waar bezoekers afhaken. En als je dit weet, weet je waar je kunt verbeteren om de conversie te verhogen op basis van onderzoek in plaats van een onderbuikgevoel.

Twan Wellenberg

De favoriete tip van Twan

De heatmaps van Hotjar vind ik een goede manier om een idee te krijgen waar je kan optimaliseren op een pagina. Met deze heatmaps kan je makkelijk visueel weergeven waar mensen veel op klikken, hoe ver zij scrollen op een pagina en hoe zij met hun muis over de pagina bewegen. Met name de click heatmaps zijn erg waardevol, omdat je op deze manier kan zien of er veel op bepaalde elementen wordt geklikt, of juist niet. De click heatmaps kunnen ook laten zien op welke niet klikbare elementen er vaak geklikt wordt. Misschien zorgen deze elementen wel voor verwarring bij de gebruiker en heeft dat een negatieve impact op hun ervaring.

Daarnaast geeft het een goed beeld van hoe gebruikers met je CTA’s omgaan. Pakken de elementen er omheen relatief veel kliks en je CTA minder? Dan kunnen deze elementen afleidend zijn en voor minder kliks op de belangrijke knoppen zorgen. Heatmaps geven veel interessante inzichten en zijn zeker de moeite waard om te bekijken.

Lysanne Westra

De favoriete tip van Lysanne

De customer journey is het traject met contactpunten tussen een consument en een merk, product of dienst. Het helpt je inzicht te geven in de complete reeks van cross-channel ervaringen en fases die je klanten meemaken in de interactie met je bedrijf of merk. Het proces van kennismaking tot aankoop en aftersales wil je zo positief mogelijk maken, want negatieve ervaring in elke fase kan leiden tot een verloren klant. Door data te evalueren en in te spelen op de klantbehoefte in de verschillende fases, kun je potentiële kopers op het juiste moment voorzien van de juiste informatie en verleiden om te converteren. En juist deze informatie kun je achterhalen door een (jawel,) customer journey op te stellen. Uit een onderzoek van McKinsey blijkt zelfs dat bedrijven die gebruikmaken van een geoptimaliseerde customer journey een 115% hogere ROI (Return On Investment) wisten te behalen. Dat wat mij betreft dus zeker de moeite waard!

Amber Garrits

De favoriete tip van Amber

Natuurlijk is data key, maar wist jij dat het brein van de bezoeker onbewust regelmatig te maken heeft met een aantal bezwaren? Deze bezwaren kunnen op een psychologische wijze weggenomen worden. Waaronder door gebruik te maken van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Deze man is een bestselling auteur op het gebied van online verleiden. Hij noemt zes beïnvloedingsprincipes die zorgen voor online verleiding.

Een van deze principes is wederkerigheid. Wanneer je iets gratis weggeeft, bijvoorbeeld een whitepaper of een kortingscode, voelt de ontvanger zich vaak verplicht om ook iets terug te doen. Hij of zij laat dan ook een e-mailadres achter. Dit kan voor jou natuurlijk van meerwaarde zijn voor jouw marketing automation flow. Dus: gooi je charmes in de strijd en begin met het online verleiden van jouw klanten.

André de Ruijter

De favoriete tip van André

Schrijf voor je bezoekers. Nog veel bedrijven schrijven over hoe goed ze zijn en welke eigenschappen ervoor zorgen dat hun producten tot de beste behoren. Dat is in het brein van de bezoeker echt een stap teveel. Klanten moeten dan namelijk zelf nadenken welke voordelen ze voor zichzelf kunnen behalen.

Bezoekers willen dus niet over de kenmerken van producten of bedrijven lezen. Ze willen direct weten wat de voordelen voor zichzelf zijn. Leef je dus in in de doelgroep en beschrijf de voordelen voor de bezoekers. Je schrijft dus niet: “Ons ABC-model helpt klanten om hun websites snel en efficiënt te verbeteren.” (gaat over ons, zegt weinig en bevat geen direct voordeel voor de klant) maar bijvoorbeeld “Binnen een week hogere conversie op jouw website met ons abc-model.” (direct en duidelijk voordeel voor je klant)

Joran van DiermenDe favoriete tip van Joran

Er zijn een hele hoop optimalisaties waarmee je het conversiepercentage op kan krikken, echter begint alles bij de basis. De grootste slagen maak je door een pagina te creëren waarvan de bezoeker direct ziet wat hem te wachten staat.

Dat begint al bij de header van je pagina, waar de bezoeker direct moet zien dat hij na zijn zoekopdracht in Google op de juiste website terecht is gekomen. Zorg daar dus voor een duidelijke titel eventueel gecombineerd met een overduidelijke headerafbeelding. Vervolgens moet de volledige pagina in één oogopslag te volgen zijn door middel van scanbare koppen (rekening houdend met André’s gebruikerstip) en korte, overzichtelijke alinea’s. Combineer dit nog met bulletpoints en bijpassende afbeeldingen (geen stock!) en je bent al een heel eind in de goede richting!

Julia OffingaDe favoriete tip van Julia

Om je tekst aan te laten slaan bij de bezoeker is het een bewezen schrijftip om niet alleen te praten over wat iets oplevert, maar juist om te vertellen wat de bezoeker nu allemaal mist. Het creëren van FOMO gebeurt vaak door te schrijven in verliestaal.

Het bekende principe ‘fear of missing out’ is het gevoel dat een bezoeker een angst heeft om iets te missen, dit kan door middel van schaarste creatie, maar ook door een gevoel te creëren dat andere personen wel een bepaalde winst pakken en de bezoeker dat nog niet heeft. Wist je dat 80% van de ondernemers dit niet inzet en daardoor 20% potentiële omzet mist? (I see what you did there!)

Nelleke van VeldeDe favoriete tip van Nelleke

Vaak zijn we geneigd om het verhaal van de organisatie te vertellen. In plaats van het verhaal waar onze doelgroep behoefte aan heeft. Niemand gaat ‘zomaar’ een dienst bij jou afnemen. De dienst wordt afgenomen omdat er hoogstwaarschijnlijk wat in de (zakelijke) wereld van jouw afnemer gebeurt of gaat gebeuren. Je wilt in deze oriënterende fase al bekend zijn bij de doelgroep, zonder dat je keiharde sales aan het bedrijven bent.

Mijn tip aan jou: maak gebruik van bruggetjes content mét inhoud. Dit is content die niet over jouw bedrijf of dienst gaat, maar over gerelateerde onderwerpen waar jouw toekomstige afnemer rekening mee moet houden. Geef een aantal concrete handvatten of waardevolle info, zonder jezelf direct te promoten maar waarbij je wel een bruggetje kan leggen naar jouw organisatie.

En kun je er iets mee?

We hopen natuurlijk dat je na deze tips boordevol inspiratie zit om aan de slag te gaan met conversieoptimalisatie. Sommige tips zijn al heel eenvoudig toe te passen! Binnenkort verschijnt Part 2 met nóg meer tips als het gaat om het optimaliseren van jouw webpagina’s.