Misschien vraag jij je af hoe (potentiële) klanten jouw bedrijf na de coronacrisis nog steeds weten te vinden? Of wil je je bedrijf een boost geven met SEO? In dit blog lees je waarom juist nú investeren in SEO een goede zet kan zijn.

Dat ondernemers een zwaar jaar achter de rug hebben, hoeft niemand je meer te vertellen. De coronacrisis heeft zijn tol geëist in zo ongeveer elke sector, maar het einde van deze periode is inmiddels in zicht. Elke dag worden er tienduizenden prikken gezet. Afgelopen jaar was voor veel ondernemers het hoofd boven water houden. Ook in sectoren waar de business wél doorging, hadden ondernemers vaak te maken met moeilijke omstandigheden. Echter is het ook belangrijk om te kijken wat de kansen zijn ná deze periode. Dat is immers ook ondernemen; het vermogen om vooruit te kijken naar welke mogelijkheden deze periode biedt. Omdat het eerste dat je op de website van LeadLogic.nl leest is ‘Digital marketing voor organisaties die willen groeien’, willen we je graag wat vertellen over hoe digital marketing jou straks kan helpen. Zo kun je een vliegende (her)start te maken om deze crisis zo snel mogelijk achter ons laten.

De bakker op de hoek op het internet 

Eén van de manieren om ervoor te zorgen dat jouw klanten je straks weer weten te vinden, is SEO. Search Engine Optimization is een verzamelnaam voor alle technieken gericht op het optimaliseren van je website voor de vindbaarheid in zoekmachines als Google. Wil je meer weten over de voor- en nadelen van het inzetten van SEO, daar hebben we al eens een blog over geschreven

Investeren in SEO is juist nu een goede manier om je bekendheid onder je doelgroep op te schroeven. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel ondernemingen hun online aanwezigheid eens goed onder de loep namen. Waar je eerst nog wel wegkwam met een website met je openingstijden en een paar impressiefoto’s, zijn veel van deze websites gegroeid tot een belangrijke bron voor bestellingen of nieuwe opdrachtgevers. Wist je bijvoorbeeld dat er tussen maart en december 82% meer online aankopen zijn gedaan? Dit komt niet allemaal terecht bij grote online retailers, lokale ondernemers pikken hier ook zeker hun graantje van mee. 

Daarmee ben je er nog niet helemaal. Je kunt namelijk een geweldige website hebben, maar als deze niet goed vindbaar is in bijvoorbeeld Google, mis je een hoop potentiële klanten. Dat je niet direct weet hoe je je website moet optimaliseren is niet erg, SEO vereist behoorlijk wat specialistische kennis. Daarnaast kan het tijdrovend zijn, en de ontwikkelingen in SEO gaan snel. 

Investeren zonder financiële middelen

Laat je daar niet door afschrikken, want goede SEO heeft erg veel voordelen. Het enige wat je in SEO moet investeren is tijd en kennis. Zonder financiële middelen kun je tóch het verschil maken. Dat maakt SEO uniek. Daarnaast zorgt het ook op de langere termijn voor een positief effect. Een goed geschreven website die hoog scoort in een zoekmachine kan een jaar later nog een dagelijkse bezoekersstroom voor je website opleveren. 

Verder merk je misschien zelf wel eens dat je het bovenste zoekresultaat het eerst bekijkt, dat geldt ook voor jouw klanten. Hoog genoteerd staan in de lijst met zoekresultaten wordt door bezoekers vaak gelinkt aan autoriteit, waardoor klanten je website eerder als betrouwbaar bestempelen. Een betrouwbare website zorgt ervoor dat je klanten sneller overgaan tot aankoop. Denk je nu: Ik begrijp wel dat SEO belangrijk is, maar hoe moet ik dat nou doen? Geen zorgen, je bent niet de enige met dat gevoel. Het optimaliseren van je website is best wel een uitdaging. Gelukkig is er bij LeadLogic genoeg kennis en ervaring aanwezig om je daarbij te helpen. 

SEO-optimalisatie bij Overtocht.nl

Een van onze opdrachtgevers die al veel resultaat boekte met SEO is Overtocht.nl. Het bedrijf biedt overtochten aan naar bijvoorbeeld Dover. Tijdens het negatieve reisadvies, lag de business van Overtocht.nl relatief stil. Daarentegen zaten ze zelf niet stil. Medewerkers die normaalgesproken onder andere administratieve taken uitvoerden, werden nu klaargestoomd tot tekstschrijvers. Ze kregen van LeadLogic de juiste zoekwoorden aangeleverd en verwerkten ze in SEO-teksten. Nog even een check door onze consultants en de teksten konden online! Het resultaat? In zes maanden tijd steeg het aantal landingspagina’s in de top 5 zoekresultaten met 69,5% en landingspagina’s in de top 3 zelfs met 94,3%! Dat levert een aanzienlijke groei websitebezoekers op voor Overtocht.nl.  Hierdoor kunnen ze na de coronacrisis gelijk weer een vliegende herstart maken.

Het C-woord

Laten we afsluiten met nog één tip. Je wilt waarschijnlijk je klanten informeren over hoe jouw bedrijf omgaat met de corona-maatregelen: wat er wel en wat er niet mogelijk is. Daarom plaats je een tekst op je website, maar je ziet tegelijkertijd dat je positie in de zoekmachines omlaag gaat. Dat komt doordat zoekmachines achter de schermen content over corona filteren. Zo probeert Google desinformatie tegen te gaan door pagina’s te waarderen aan de hand van E-A-T:, expertise, authoritativeness and trustworthiness. Het komt erop neer dat websites van bijvoorbeeld de overheid bovenaan staan, terwijl jouw website daardoor naar beneden wordt gedrukt. Wil je dus een tekst plaatsen over coronamaatregelen op je website? Plaats het dan niet in de hoofdtekst, maar in banners of pop-ups. Op deze manier heeft het geen gevolgen voor je SEO-positie. 

Wil jij ook beter vindbaar worden in de zoekmachines? Wij kunnen je helpen! Bel ons gerust voor een kennismakingsgesprek of brainstorm, dan vertellen hoe we andere ondernemers hebben geholpen, en hoe we jou kunnen helpen.

Tot snel!