De voor- en nadelen van SEO
- Leesduur: 3 min
Overweeg jij om met jouw bedrijf zoekmachine optimalisatie in te zetten? Of ben je hier misschien al mee bezig, maar weet je nog niet goed wat nou de voor- en nadelen zijn? Lees hieronder de belangrijkste inzichten!
In het kort: Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. In gewoon Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelnaam voor alle technieken die zich richten op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines. Denk hierbij aan het technisch op orde hebben van je website, relevante content schrijven en de autoriteit van je website. Dit zijn de drie belangrijkste pijlers van SEO. Door effectief gebruik te maken van deze technieken is het mogelijk om bezoekers te trekken naar de gewenste webpagina’s.Â
Voordelen van SEO voor jouw bedrijf
97% van alle internetgebruikers maakt gebruik van zoekmachines. Dit zegt voldoende over hoe belangrijk het is om goed vindbaar te zijn. SEO helpt je daarbij!
Door SEO krijg je meer bekendheid op het internet
Met SEO zorg je ervoor dat jouw website beter vindbaar wordt in zoekmachines. Hierdoor genereer je gratis verkeer naar je website. Door effectief SEO in te zetten kun je hoger komen in de zoekmachines. Hoe hoger je staat, hoe groter de kans is dat mensen op jouw website klikken. De top 3 is hierbij het streven, omdat dit de posities zijn waar de meeste mensen op doorklikken. Onderstaand een voorbeeld die dit weergeeft.
SEO zorgt ook op langere termijn voor een positief effect
Het grote voordeel van SEO is dat je niet hoeft te betalen voor bezoekers die via organische resultaten op de website komen. De organische resultaten zijn de resultaten die onder de (gesponsorde) Google Ads worden weergegeven. Daarnaast blijven pagina's die hoog in een zoekmachine staan bezoekers opleveren voor jouw website. Dit kan voordeel opleveren voor maanden of zelfs jaren. Zo kan een pagina die een jaar geleden is geschreven nog steeds voor een dagelijkse bezoekersstroom zorgen.
Je wordt niet beperkt door budget
Doordat je hoog in de zoekmachine staat zonder hiervoor te betalen aan Google of Bing, bespaar je veel geld voor een plek op een toppositie (na de advertentie resultaten). Het enige waar je dan wel in moet investeren, als je SEO op de juiste manier wilt inzetten, is tijd en kennis. Onderschat het dus niet!
SEO trekt door relevantie de juiste bezoekers aan
De informatie die jij levert aan je doelgroep is afgebakend op de zoekwoorden die zij invoeren in de zoekmachines. Hierdoor is jouw doelgroep gericht aan het zoeken naar jouw producten, diensten of kennis. Dit terwijl de advertenties binnen de zoekmachines niet altijd perfect zijn afgestemd op de zoekwoorden van de gebruiker. Uit onderzoek blijkt, dat door het feit dat organische zoekwoorden vaak relevanter zijn voor de gebruiker, het oog zelfs vaak nog eerder valt op het organische zoekresultaat dan op de advertentie. Dit terwijl je dit niet zou verwachten aangezien binnen de zoekresultaten het organische zoekresultaat lager staat dan de advertentie (inattentional blindness).
SEO zorgt voor vertrouwen
Staat jouw website bovenaan in een zoekmachine? Dat is goed nieuws. Het hoog in Google staan wordt namelijk vaak geassocieerd met autoriteit, waardoor het de betrouwbaarheid van jouw website of webshop ten goed komt!
“Uit onderzoek blijkt, dat het oog zelfs vaak nog eerder valt op het organische zoekresultaat dan op de advertentie. ”Â
5 redenen om SEO nog niet in te zetten
Toch zijn er redenen om SEO (nog) niet in te zetten. Hieronder lees je waarom niet.Â
SEO kan tijdrovend zijn
SEO is een langlopend traject. Het kost veel tijd om in de zoekmachines organisch te scoren. Vandaag beginnen, betekent niet morgen al resultaat. Je zult veel tijd en kennis moeten investeren. Het wordt bewust een investering genoemd, omdat alle tijd die er nu in gestoken wordt resulteert in een organische stijging, mits het goed wordt ingezet en alle laatste ontwikkelingen worden gebruikt.
Resultaat is niet direct zichtbaar
Het inzetten van SEO zorgt er niet gelijk voor dat je zichtbaar bent in de organische resultaten. SEO is een digital marketing middel dat moet groeien. Soms kan het maanden tot een jaar duren om tot een beter resultaat te komen. Hoe moeilijker jouw markt is, des te langer de resultaten op zich laten wachten.
SEO is een terugkerende bezigheid
Helaas kan je niet altijd de beste zijn. Je blijft de beste totdat er iemand beter is dan jij. Je concurrenten zullen er namelijk alles aan doen om jouw plek over te nemen. Maar, ongetwijfeld doe jij er alles aan om de beste te zijn en te blijven! Het is van groot belang dat je blijft optimaliseren om up-to-date te blijven. Vandaar ook zoekmachine optimalisatie. Ondanks dat je hier misschien niet altijd de tijd voor hebt, verdwijn je niet zomaar. Je zakt langzamerhand weg in de overige resultaten. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van je concurrenten.
De ontwikkelingen gaan snel
Er komen veel nieuwe ontwikkelingen kijken bij SEO. Denk hierbij aan nieuwe vormen van structured data, voice search of dat lokale SEO steeds belangrijker wordt. Het is van belang dat je medewerkers deze kennis ook constant tot zich nemen, zodat je website continu is voorzien van de nieuwste ontwikkelingen.
SEO vereist veel kennis
Het inzetten van SEO vergt veel specialistische kennis. Misschien heb je deze vorm van kennis al in huis. Dit kan ook in de vorm zijn van één of meerdere specialisten. Wat belangrijk is, is dat deze kennis zich blijft ontwikkelen. Veel mensen beginnen vaak met het zomaar schrijven over een onderwerp. Dit is helaas niet de juiste strategie. Hoe het wel moet? Bepaal allereerst wat je doel is van de pagina. Daarna ga je pas je zoekwoorden bepalen en beginnen met het schrijven van je tekst.
Eigenlijk adviseren wij (bijna) niemand om geen SEO te doen. Vanuit LeadLogic hebben wij veel klanten geholpen met het opzetten van een effectieve SEO-strategie.
Paul Leune
Zie jij de voordelen van SEO voor jouw organisatie wel, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag!
Projecten en referenties
Iedere dag zetten wij ons in om onze opdrachtgevers te laten groeien. Want groei is waar wij energie van krijgen.