Het is tegenwoordig een hot item: personalisatie.  Je spreekt jouw klant persoonlijk aan via verschillende online kanalen. Als je de klant bij zijn voornaam noemt en weet wat zijn of haar interesses zijn, dan voelt diegene zich specialer. Dit klinkt makkelijk maar dat is het niet. Bijna tweederde van de marketeers vindt personalisatie één van de moeilijkste aspecten binnen het marketingvak, maar het is zeker de moeite waard om ermee te starten. In dit artikel leg ik je uit hoe je klein kan beginnen met personalisatie. Lees snel verder!

Wat is personalisatie?

Op internet worden we overspoeld met informatie. Mensen zijn daardoor steeds beter in staat om informatie te filteren. Veel algemene informatie bereikt jouw doelgroep daardoor niet, zonde. Wil je opvallen en relevant zijn voor jouw doelgroep? Dan is het toepassen van personalisatie een goede stap. Maar wat betekent het eigenlijk?

 

Personalisatie is het proces van het creëren van unieke ervaringen op maat voor de doelgroep. 

 

De communicatie richting je doelgroep maak je dus helemaal op maat. Iedereen is natuurlijk anders en heeft behoefte aan andere informatie. Je kunt het vergelijken met wanneer je in de winkel geholpen wordt. De winkelmedewerker spreekt de klant persoonlijk aan en daardoor komt hij vervolgens te weten wie hij aan het helpen is. Hierdoor weet de medewerker waar diegene naar op zoek is en kan hierdoor meteen aanbevelingen doen. Vervolgens gaat de klant met een positief gevoel naar huis omdat hij zo goed en persoonlijk is geholpen. Dit principe passen we met personalisatie dus online toe.

Waarom personalisatie?

Personalisatie is niet iets wat je even toepast, je hebt te maken met heel veel data. Het is daarnaast ook belangrijk dat deze data goed toegepast wordt. Als het inzetten van personalisatie dan zo moeilijk is, waarom doen we het dan? Nou, het kan je helpen met de volgende punten:

  • Een betere relatie met de klant of prospect

    92% van de marketeers geeft aan dat persoonlijke en gerichte communicatie een positief effect heeft op de relatie met de klant of prospect. (M2onhold)

  • Meer vertrouwen en loyaliteit

    Klanten en prospects hechten veel waarde aan gepersonaliseerde content. Ze krijgen informatie waar ze naar op zoek zijn en ze voelen zich specialer omdat de informatie voor hen is opgemaakt. Dit is ook belangrijk voor later, mensen zijn daardoor eerder bereid om herhaalaankopen te doen of om een positieve review achter te laten. (M2onhold)

  • Conversie verhogend

    De juiste informatie komt bij de juiste persoon terecht. Leads worden dus benaderd met relevante content die ze op dat moment nodig hebben. Hierdoor zullen ze sneller overgaan op een conversie. Relatief veel organisaties ervaren gemiddeld 20% meer saleskansen zoals offerteaanvragen of afspraken. (M2onhold)

  • Omzetverhogend

    77% van de mensen is bereid om meer te betalen voor een merk dat personalisatie heeft toegepast waardoor er meer marge ontstaat op jouw product of dienst. (Infosys, 2016)

  • Meer reactie op aanbiedingen

    78% van de mensen laat weten eerder op aanbiedingen in te gaan wanneer deze gepersonaliseerd zijn aan de hand van eerdere betrokkenheid bij het merk. Dit komt omdat ze tijdens de vorige aankopen een positieve indruk hebben gekregen van dit merk. (Infosys, 2016)

  • Minder irritatie

    Relatief veel mensen raken geïrriteerd wanneer bedrijven herhaaldelijk adverteren met irrelevante advertenties. Wanneer advertenties aansluiten op de interesses van jouw doelgroep, wek je veel minder snel irritatie op. (Infosys, 2016) We schreven hier ook al eerder een blog over. Klik hier >

Personalisatie toepassen in de praktijk

Personalisatie kun je op verschillende manieren toepassen. Je hebt personalisatie op de website, in de uitingen binnen je marketingkanalen en 1-op-1 personalisatie. 

  • Website personalisatie

    Voor het personaliseren van je website kun je gebruik maken van een tool, zoals Datatrics, die het bezoek registreert. Deze tool legt namelijk het IP-adres vast vanuit welke organisatie de website wordt bezocht en in welke branche deze organisatie actief is. Wanneer deze bezoeker voor de tweede keer op jouw website komt dan kun je diegene relevante content aanbieden in zijn vakgebied. Is deze bezoeker bijvoorbeeld actief in de zorgbranche dan laat je alle relevante content zien op het gebied van zorg. Op deze manier voorzie jij deze bezoeker met de juiste en relevante informatie.Binnen een website is het ook mogelijk om nog een stapje verder te gaan. Heeft een bezoeker zijn gegevens achtergelaten door een brochure te downloaden of heeft hij een ander contactformulier ingevuld? Dan kun jij hem zelfs de volgende keer aanspreken met zijn voornaam en een interessant artikel of een brochure aanbieden ter aanvulling op zijn vorige bezoek. Denk hierbij aan: “Hi naam, wat leuk dat je er weer bent. Omdat je de vorige keer brochure X hebt gedownload, vind je blog Y misschien ook interessant! Benieuwd? Lees blog”.  Op deze manier zorg je ervoor dat jouw bezoeker niet eindeloos moet zoeken op de website naar informatie maar je biedt het hem meteen aan. Dit is niets anders dan proactief meedenken met je bezoeker.

  • Personalisatie via marketingkanalen

    Via verschillende marketingkanalen kun je eenvoudig personalisatie toepassen. Wanneer je gaat adverteren via social media kanalen zoals Facebook en LinkedIn, is het mogelijk om verschillende doelgroepen aan te maken. Je maakt dan doelgroepen aan op branche niveau, je richt je dus bijvoorbeeld op alle organisaties binnen de zorg. Het is ook mogelijk om op functieprofiel te segmenteren. Dit kan bijvoorbeeld de marketeer binnen een organisatie zijn. Dan richt jij je specifiek op deze persoon met gerichte en relevante advertenties. Deze zullen beter ontvangen worden door jouw doelgroep omdat ze gericht zijn op het vakgebied van deze personen.Ook het toepassen van remarketing is een stukje personalisatie, heeft een bezoeker bepaalde pagina’s op jouw website bekeken? Dan kun jij advertenties opstellen die gericht zijn op de interesses van jouw bezoeker. Hiermee kun jij bijvoorbeeld sturen op conversie. Heeft hij tijdens het vorige bezoek nog geen actie uitgevoerd op een bepaalde pagina, dan kun je deze bezoeker er nog eens op attenderen wat jij te bieden hebt.

  • E-mail personalisatie

    E-mail is ook een gemakkelijk en toegankelijk kanaal om personalisatie toe te passen. De makkelijkste stap die je hier kunt toepassen is het veranderen van de aanhef. Heel vaak komen we nog ‘Beste meneer/mevrouw’ tegen in e-mailcampagnes. Een gemiste kans. Elk e-mail automation platform is in staat om de aanhef te personaliseren.Je start normaal gesproken altijd met één contactlijst waar jij bijvoorbeeld je nieuwsbrief naar verstuurt. De inhoud van deze nieuwsbrief is dan ook heel divers. Door de lijst op te splitsen in sectoren, functieprofielen of andere interesses kun jij je doelgroep voorzien van relevant nieuws. Bij het inschrijven kun jij je doelgroep bijvoorbeeld ook al vragen waarvan zij op de hoogte gehouden willen worden. Hiermee gaat de relevantie omhoog en zal het voor een hogere ‘open rate’ en meer clicks zorgen. De kans dat mensen zich weer uitschrijven is ook vele malen kleiner omdat de informatie simpelweg aansluit op hun interesses.

Starten met personalisatie

Het toepassen van personalisatie vergt veel tijd en energie, maar het is zeker de moeite waard om op te zetten. Nu hoor ik je al denken. ‘Goed verhaal, maar waar moet ik beginnen met personalisatie?’ 

  • Brainstorm

    Wie is mijn doelgroep? Welke segmentaties willen we toepassen? Welke kanalen gaan we inzetten? Hoe spreken we onze doelgroep aan? Wat willen we bereiken met personalisatie? Allemaal vragen die je jezelf en je team moet stellen voordat je begint met personalisatie. Als dit allemaal is vastgelegd dan kun je gerichter data gaan verzamelen in stap 2.

  • Data, data en nog eens data

    Alles draait om data want met data weet je welke advertenties een specifiek persoon heeft bekeken, welke pagina’s hij heeft bezocht, wat zijn functie is, bij welke organisatie hij werkzaam is en ga zo maar door. Deze gegevens verzamel je via verschillende kanalen, denk hierbij aan websitegegevens, social media en aan e-mailmarketing.

  • Tools instellen

    Als je alles scherp gesteld hebt, kunnen de verschillende kanalen ingesteld worden. Website personalisatie kan worden ingesteld met een tool als Google Optimize, maar ook tools die websitebezoeken bijhouden hebben vaak de mogelijkheid om dit toe te passen. Via deze tools kun jij pagina’s instellen die specifiek voor die branches of functieprofielen zijn. Op social media kun je verschillende doelgroepen instellen en per doelgroep advertenties opmaken. Zet je ook e-mailmarketing in, dan kun je verschillende funnels inrichten. Bijvoorbeeld voor elke doelgroep een aparte funnel met relevante e-mails.

  • Meten is weten

    Meten is een belangrijk punt. Je evalueert of je de gewenste resultaten hebt behaald. Voordat je start met personalisatie is het handig om een nulmeting te doen. Vervolgens kun je zien of de aanpassingen en toevoegingen voor goede resultaten zorgen. Krijg je meer conversies op een pagina? Gaat inderdaad de open rate (het aantal geopende e-mails) van de nieuwsbrief omhoog? Zie je meer interactie op jouw social advertenties?

Aan de hand van dit artikel kun jij een start maken met personalisatie en de basisprincipes toepassen in de praktijk. Met deze stappen kun jij al een verschil gaan maken ten opzichte van concurrenten. Probeer ook echt onderscheidend te zijn in je uitingen waardoor je meer opvalt. Daarnaast ben jij relevant voor je doelgroep en zul je meer conversies realiseren;  je creëert namelijk een betere relatie met je klant of prospect en ze zullen meer loyaliteit tonen omdat personalisatie simpelweg gewaardeerd wordt. Begin met kleine stappen en probeer het dan iedere keer verder uit te breiden.

Wij zijn benieuwd

We zijn benieuwd of je met deze tips al bent begonnen met personaliseren en je al stappen hebt kunnen maken. Heb je hulp nodig? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op!