Adverteren via zoekmachines en/of social media gebeurt wereldwijd op grote schaal. Veel organisaties zetten meerdere kanalen in om hun boodschap via de juiste manier, op de juiste tijd, aan het juiste publiek over te brengen. Echter, waar veel adverteerders niet stil bij staan is dat advertenties op den duur toe zijn aan vernieuwing. Alleen dan zorg je er namelijk voor dat je je doelgroep op een succesvolle manier benadert. In dit artikel leggen wij je uit waarom.

Waarom gevarieerde advertenties zo waardevol zijn.

Net zoals actuele content op je website zorgt voor een betere beleving van je bezoekers, zullen actuele en variërende advertenties ook een positief effect hebben op hoe een lezer jouw organisatie aanschouwt. Heb jij een bepaalde doelgroep die jij vast target, dan moet je er zeker voor zorgen dat je advertenties variëren. Zo voorkom je namelijk irritatie bij je doelgroep. Denk ook aan eventuele verschillende doelgroepen die je hebt. Zo richt onze klant Saled LED verlichting zich onder andere op gemeenten, basisscholen en autobedrijven. Binnen Saled zou ervoor gekozen kunnen worden om algemene advertenties te schrijven, die vervolgens aan alle drie deze doelgroepen vertoond worden. Echter, deze doelgroepen zullen zich minder aangesproken voelen door de advertenties. Saled richt zich op deze manier namelijk niet op specifieke doelgroepen en hun verschillende eigenschappen. Om dit te voorkomen benadert Saled iedere doelgroep op een andere manier.

Zorg er dus voor dat je je doelgroep segmenteert en je advertenties aansluiten bij de interesses van deze doelgroepen. Het kost meer tijd om variërende advertenties te schrijven, maar je zult hier zeker ook de vruchten van plukken.

In onderstaand geval is een klantcase van Saled gebruikt als advertentie. Deze advertentie is vervolgens alleen gericht op mensen die werkzaam zijn als beheerder openbare ruimte bij een van de vele gemeenten die Nederland kent. Juist deze advertenties dienen regelmatig aangepast te worden. Zo ziet de kijker niet steeds dezelfde klant voorbij komen in advertenties, en laat Saled ook op een toegankelijke manier wat van het product en de dienst zien.

Hoe houd je de aandacht van je doelgroep vast: het wear-in/wear-out effect?

Iedereen kent het wel: een advertentie die jij helemaal niet interessant vindt en die je vervolgens weken, of misschien wel erger, maandenlang voorbij ziet komen. Deze advertenties wekken irritatie bij je op, en de kans dat je iets bij deze aanbieder gaat aanschaffen is nihil. Of misschien heb je in eerste instantie wel interesse in een product of dienst van een bepaalde organisatie, maar word je zo vaak blootgesteld aan dezelfde advertentie, dat je enthousiasme al snel afneemt. In de marketingwereld wordt dit ook wel het wear-out effect genoemd.

Het Cambridge woordenboek beschrijft het wear-out effect als een situatie waarin een advertentie zo vaak wordt gebruikt dat het niet meer effectief is. Als je doelgroep het storend vindt dat ze constant dezelfde boodschap te zien krijgen, zullen ze niets bij je aanschaffen, en wellicht zal je merknaam zelfs negatieve associaties bij ze oproepen. De ontvanger wordt op deze manier immers niet meer verrast door de advertentie en de ‘nieuwigheid’ van de advertentie verdwijnt ook. Hierdoor zal de persoon in kwestie minder aandachtig naar de advertentie kijken, waardoor het niet meer het beoogde resultaat oplevert. Volgens Marketing Termen hangt het wear-out effect onder andere af van “de frequentie van de reclame-uitingen, de doelgroep, de duur van een reclamecampagne, de kwaliteit van de uitingen en de variatie binnen de campagne”. Valt het je dus op dat je advertentie die eerst zo goed werkte, de laatste tijd minder presteert, ga dan na of het niet tijd is om je content te veranderen.

Het wear-in effect, daarentegen, refereert aan het idee dat consumenten advertenties meer dan één keer moeten zien voordat de advertentie daadwerkelijk het beoogde effect zal hebben. Dit betekent dus dat een boodschap herhaaldelijk getoond moet worden aan de doelgroep. Ondanks dat het misschien lijkt alsof dit zal leiden tot het wear-out effect, hoeft dit niet zo te zijn. Dit leggen we je hieronder uit.

De kracht van herhaling

Het is dus de kunst om het wear-in effect te realiseren en het wear-out effect te vermijden. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Het wear-out effect zegt toch dat herhaling leidt tot een ongeïnteresseerde doelgroep?

Dat klopt.

Toch kan herhaling zeker ook goed uitpakken, mits het juist wordt ingezet. De effectiviteit van je advertentie hangt uiteraard af van hoe deze door de doelgroep ontvangen wordt. Herhaling is daarbij belangrijk: het is nodig om een boodschap over te brengen. Maar waarom zou je precies dezelfde boodschap nogmaals herhalen? Het is slimmer om je doelgroep steeds op een andere manier te benaderen en je boodschap als het ware in ‘stukken te knippen’. Bij LeadLogic doen we dit volgens het LeadLogic groeimodel. Dit model geeft alle fases weer die een (nieuwe) klant van jouw website doorloopt, vanaf de kennismakingsfase tot aan het ambassadeursschap. De boodschap die je over wil brengen naar (potentiële) klanten knip je daarom in stukken.

De coronacrisis en actuele advertenties

De afgelopen maanden speelden veel bedrijven in op de veranderende situatie vanwege de coronacrisis door juist op een andere manier te adverteren, of zelfs de hele bedrijfsvoering aan te passen. Het rijtje met voorbeelden is eindeloos, maar voor de verduidelijking vind je hier een voorbeeld van hoe dit door een klant van Leadlogic is aangepakt. In dit geval zette Meiling Putten de situatie naar eigen hand door een interieurgesprek ook online aan te bieden en hier actief voor te gaan adverteren. Zo ging het bedrijf creatief met de omstandigheden om, en werd de doelgroep ook in deze tijd op een doeltreffende manier benaderd. Door in te spelen op de actualiteit zorg je er dus voor dat je advertenties relevant zijn en direct de aandacht van je (potentiële) klant trekken. Juist die aandacht is een vereiste voor overtuiging en verdere actie.

Heb jij het idee dat de advertenties al enige tijd niet goed (meer) scoren? Ga dan na of het niet tijd is voor nieuwe content. Je kunt als organisatie zeker kiezen voor consistentie, maar als je niets aan je advertenties verandert zul je op den duur merken dat de interactie op je advertenties achteruit gaat. Zorg ervoor dat je je doelgroep voorziet van frisse content die precies aansluit op de fase waarin je (potentiële) klanten zich bevinden. Je zult zien dat je advertenties op deze manier veel succesvoller zijn!