Zo creëer je ambassadeurs voor jouw bedrijf

Zo creëer je ambassadeurs voor jouw bedrijf

  • Leesduur: 2 min

Vandaag kijken we naar de vijfde en laatste fase van het Online Groeimodel: ambassadeurs. Iedere organisatie wil ze hebben, ambassadeurs van jouw bedrijf. Personen die je bedrijf promoten en aanbevelen bij anderen. Maar hoe zorg je ervoor dat je ambassadeurs krijgt? Lees hieronder de belangrijkste inzichten die jou kunnen helpen bij het verkrijgen van ambassadeurs. 

Van klant naar ambassadeur

Hoe krijgt mijn bedrijf ambassadeurs?

Ambassadeurs creëer je door de verwachting van de klant te overtreffen. Net wat extra’s doen waardoor je de klant verrast. Dit kleine extraatje kan in hele kleine dingen zitten. Bijvoorbeeld een handgeschreven bedankkaartje voor de bestelling of een cadeautje voor de klant bij een promotie of jubileum. 

''Mond-tot-mondreclame is de meest voordelige manier om nieuwe klanten en opdrachten binnen te krijgen.''

Wat levert een ambassadeur voor jouw bedrijf op?

Mond-tot-mondreclame is de meest voordelige manier om nieuwe klanten en opdrachten binnen te krijgen. Wanneer een klant jouw bedrijf bij een ander aanbeveelt, moet het wel goed zitten. Bijvoorbeeld wanneer iemand anders een goed hotel aanbeveelt en hij komt een weekend later met slechte ervaringen bij je terug dan heb je wat uit te leggen. Ambassadeurs zijn klanten die zo blij met je zijn, dat ze bereid zijn om uit zichzelf reclame te maken. En mond-tot-mondreclame werkt het beste!

In een tijd waarin het moeilijker is voor bedrijven om geschikt gekwalificeerd personeel te vinden kunnen ook eigen werknemers ambassadeurs zijn van je bedrijf. Bijvoorbeeld door tegen anderen positief te vertellen over de sfeer op kantoor. Het bedrijf krijgt hierdoor een positief imago waardoor mensen eerder bij je aan de slag willen. 

Zijn er risico’s aan verbonden?

Over het algemeen brengt het één risico met zich mee en dat is dat klanten gaan wennen aan het extraatje dat je ze geeft. Hier komt het stukje verwachtingsmanagement weer om de hoek kijken.  

Laatst was ik in een sportzaak en ik had nogal veel spullen mee. Het was op dat moment rustig dus iemand kwam mij helpen. Die zei meteen: ”Normaal gesproken doe ik dit niet, maar nu is het rustig dus ik help je even.” Ik wist gelijk waar ik aan toe was en wat ik moest verwachten. 

Paul Leune

Hoe kun jij de verwachtingen van de klant overtreffen met behulp van digital marketing? Wij denken graag met je mee! Neem vandaag nog contact op met Paul voor een vrijblijvend gesprek.

Projecten en referenties

Iedere dag zetten wij ons in om onze opdrachtgevers te laten groeien. Want groei is waar wij energie van krijgen.

Meer online marketing kennis?

We delen het graag, neem vandaag nog contact op voor de mogelijkheden!

Contact