Een trouwe klantenkring die herhalingsaankopen doet is goud waard voor een bedrijf. Toch vergeten bedrijven deze groep mensen vaak en investeren ze veel meer geld in het bereiken van potentiële nieuwe klanten. Een gemiste kans. Wij inspireren je graag over klantloyaliteit. Lees je mee?
Waarom zou je willen investeren in klantloyaliteit?
Focus op nieuwe klanten is natuurlijk belangrijk, maar je bestaande klanten mag je niet vergeten. Waarom? New business kost meer tijd en brengt meer kosten met zich mee dan het behouden van bestaande klanten.
Loyale klanten zijn een investering, deze investering betaalt zich op de lange termijn uit door spin-off effecten van klantloyaliteit. Klanten zorgen voor herhalingsaankopen en zijn verantwoordelijk voor zowel up- als cross selling. Met upselling bied je de klant een beter, nieuwer of sneller product dan ze al gekocht hebben. Cross selling is het aanbieden van extra diensten of producten die passen bij het geen ze op dat moment willen kopen of al hebben gekocht. Voorbeelden hiervan zijn een draadloze muis, laptoptas of beschermhoes bij de aanschaf van een nieuwe laptop.
Hoe creëer je klantloyaliteit?
Door nét wat meer te doen dan je concurrent zorg je voor een 9+ ervaring; een ervaring die je klanten geeft wanneer je de verwachtingen van de klant overtreft. Er zijn tal van mogelijkheden om jouw klanten in het zonnetje te zetten en daardoor te werken aan de klantloyaliteit. We maken een onderscheid voor B2C en B2B bedrijven.
B2C bedrijven:
- Een 'persoonlijk' mailtje na de aankoop van een product;
- Het reageren op berichten op social media waarin het product naar voren komt;
- Het aanbieden van een mooie kortingsactie, speciaal voor trouwe klanten;
- Bij bijzonder nieuws, als eerste de bestaande klanten op de hoogte brengen
B2B bedrijven:
- Persoonlijk contact met de klant onderhouden;
- Feliciteren met verjaardagen en andere mijlpalen;
- Bijzondere relatiegeschenken bedenken, het liefst ook buiten de kerst om zodat je opvalt;
- Bijzonder nieuws als eerste aan de klanten vertellen
Wij zetten zelf ook in op klantloyaliteit. De afgelopen zomerperiode hebben wij bij Leadlogic de LeadLoco ontwikkeld. Ons eigen biertje met een gepersonaliseerde kaart is wat de klanten en relaties ontvingen voor de start van de zomer en als blijk van waardering. Zo waren we net even anders in beeld bij onze klanten! Het werd zeker gewaardeerd, want we ontvingen leuke reacties.
Overtref de verwachtingen
Loyale klanten komen terug, maar ambassadeurs maken actief reclame voor uw bedrijf. Deze essentiële fase is vaak onderbelicht bij organisaties. Wanneer je iets uitvoert voor de klant kijk dan terug op het werk en denk: “Is dit het allerbeste wat ik kan?” Voor de klant wil je alleen het allerbeste. Op deze manier overtref je niet alleen de verwachtingen maar kan dit ook nog resulteren in ambassadeurschap.
Wil je echt groeien met jouw organisatie? Start dan met het creëren van ambassadeurs. Overtref de verwachting van de klant, kwalificeer loyale klanten en biedt hen alle tools om ambassadeur te worden.