Het gonst al dit hele jaar door marketingland: je moet over op server-side tagging. Het tijdperk van third party cookies is binnenkort voorbij en tracking moet echt anders. Als er nu een frons op je voorhoofd staat en inmiddels twee extra tabbladen hebt geopend om te googelen, heb ik goed nieuws. Dit artikel is voor jou! We laten het technische geleuter even zitten. Er komt iets nieuws aan en je moet er iets mee. Maar wat dan? En belangrijker nog: waarom? Ik geef je de cursus voor dummies. Daarmee weet jij onderaan deze pagina in ieder geval het voordeel van dat getag aan de kant van de server.
Cookie erbij?
Hoewel we de precieze werking lekker buiten beschouwing laten, is het wel goed om kort stil te staan bij de aanleiding van de nieuwe technologie. We komen uit een periode waarin je bezoekers van je site of webshop uitstekend kon volgen. Door slim gebruik te maken van bestandjes van onder andere Meta (Facebook, Instagram), Google Ads en Google Analytics verzamelde je browser hele dataprofielen over het gedrag en de interesses van je bezoekers. Dit zijn de bekende cookies om te tracken. In dit geval van derde partijen.
Sinds 2021 wordt dit helaas steeds beperkter. Enerzijds wordt de consument steeds meer beschermd door aangescherpte wet- en regelgeving. Anderzijds blokkeren de grote internetbrowsers ook steeds vaker cookies. Firefox en Safari doen dit al. Data van Apple-gebruikers loop je dus al mis. Nu Google met Chrome ook voor steeds meer van hun gebruikers blokkeert, wordt het echt een probleem voor ondernemers en bedrijven. We verwachten dat in begin 2025 ruim 80% van de gebruikers internet via een browser die tracking cookies van third parties blokkeert. En daar komt server-side tagging om de hoek kijken.
Je data weer compleet
Met server-side tagging richt je je website zo in dat je toch gegevens over je bezoekers kan verzamelen. Omdat dit via je eigen server loopt en je je eigen data meet, zien browsers dit namelijk niet meer als iets van derde partijen. Het belangrijkste voordeel: je verzamelt weer complete data. En omdat deze data voor veel ondernemers de basis vormt voor alle marketingactiviteiten, is dit essentieel.
Incomplete data is namelijk geen data. Het is denkbaar dat je op de oude manier straks nog maar 30%, of zelfs nog minder, data binnenkrijgt. Zo zien jij, samen met je marketeer(s) of marketingbureau, hele groepen conversies over het hoofd en heb je geen inzicht meer in de klantreis. Rapportages kunnen dan net zo goed de prullenbak in en keuzes die je op die manier maakt, zijn zo goed als blind. Zonde van je advertentiebudget.
Laat je marketing optimaal renderen
Met server-side tagging benut je dus wél weer alle mogelijkheden. Het levert de meest betrouwbare input op om je campagnes te optimaliseren. Werk je samen met een marketingbureau? Dan is dit dé manier om daar optimaal rendement uit te halen. Betere prestaties, meer klanten en meer omzet. En je weet ook nog eens zeker dat je voldoet aan de strenge regels in de EU, zoals de AVG-wetgeving.
Hulp nodig?
We raden dus aan om dit jaar nog de switch te maken om te gaan profiteren van de voordelen van server-side tagging. Ik zet ze nog één keer voor je op een rij:
✅ Je eigen data meten
✅ Je data is helemaal compleet
✅ Alle informatie om strategische keuzes te kunnen maken
✅ Voldoen aan wet- en regelgeving
Met een team van rasechte marketeers met een bak aan kennis zetten wij ons iedere dag in voor de structurele groei van onze opdrachtgevers. Dus ook op het gebied van server-side tagging. Kunnen we je hierbij helpen of wil je gewoon eens sparren? Een gratis adviesgesprek is zo aangevraagd via de knop rechtsboven.