“We hebben in het verleden gezien dat het werkt en daarom passen we het op deze manier ook voor jullie organisatie toe.” Is dit een sterke onderbouwing om een bepaalde (online) marketing keuze te rechtvaardigen? Wij denken van niet. Daarom heb ik dan ook de, voor (online) marketing relevant zijnde, wetenschappelijke inzichten in een naslagwerk gebundeld. Zo kunnen we de beslissingen die wij nemen voor onze opdrachtgevers, onderbouwen met wetenschappelijke kennis. Op naar (nog) meer groei op een bewezen manier, lees snel verder!
Het ontstaan van LeadLogic Science
Na mijn master in Marketing Management had ik de sterke behoefte om de kennis die ik had opgedaan, over te brengen aan zowel mijn collega’s als mijn opdrachtgevers. Ik had het idee dat deze inzichten ons als bureau verder zouden kunnen helpen omdat wij op deze manier aan overtuigingskracht zouden winnen. Ik was, en ben nog steeds, in de sterke overtuiging dat het combineren van wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring ‘the way to go’ is. Daarom heb ik dan ook nogmaals alle theorie die ik tijdens mijn studie tot mij heb gekregen doorgenomen en beoordeeld op relevantie voor dit naslagwerk. Daarnaast vulde ik deze theorie aan met extra wetenschappelijke inzichten die meer toegespitst zijn op de online context. Uiteindelijk kwam ik tot een waardevol en praktisch toepasbaar geheel.
Hoe trek je de aandacht van de klant?
In het eerste hoofdstuk beschrijf ik hoe je de aandacht trekt van de klant. Nu kan een eerste reactie op deze vraag zijn: ja, door op te vallen natuurlijk. Maar toch ligt hier meer aan ten grondslag. Zo is er al veel onderzoek gedaan naar de vraag hoe je de aandacht van de klant trekt en zijn hier bewezen technieken uit voortgekomen. Waarom dit zo belangrijk is? Omdat bereik niet gelijk is aan aandacht. Anders gezegd: het feit dat we met een advertentie 1.000 mensen bereikten, wil nog niet zeggen dat 1.000 mensen ook echt aandacht schonken aan de betreffende advertentie. En laat aandacht nu net zijn wat je nodig hebt om een klant jouw product of dienst überhaupt te laten overwegen.
Hoe denkt en beslist de klant?
Oké, we hebben de aandacht van de klant. Wat nu? Nu is het zaak om de klant bekend te maken met een product of dienst en hem/haar vervolgens over te laten gaan op een conversie. Hoe doe je dit precies? Hier is uiteraard geen eenduidig antwoord voor. Toch helpt het enorm als we weten hoe de klant denkt en beslist. Want wat blijkt: klanten denken vaak veel minder rationeel dan je verwacht.
Priming: de aandacht vestigen op hetgeen jij wil
Met het vliegtuig op vakantie? Grote kans dat je bij het boeken van vliegtickets meerdere aanbieders vergelijkt. Als we bijvoorbeeld Ryanair nemen: deze maatschappij wil jou graag laten focussen op ‘prijs’ aangezien zij een prijsvechter zijn en zich daarmee onderscheiden in de markt. Bij een maatschappij als KLM, in het hogere segment, willen ze je juist laten focussen op service en comfort. Dit alles heeft te maken met ‘priming’. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat priming onbewust werkt in het sturen van de aandacht van mensen. Door subtiele elementen aan te brengen binnen een website kun je gebruikers hun aandacht dus onbewust laten vestigen op de voor jouw organisatie wenselijke aspecten. Dit kan zoals in het voorbeeld dus prijs of service zijn.
Pricing: het belang van een goed doordachte prijsstrategie
Het is goed om jezelf bewust te zijn van hoe mensen reageren op verschillende prijzen om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen op dit gebied. De ervaring leert namelijk dat organisaties nog steeds meer dan eens prijzen bepalen waarbij simpelweg de kostprijs als basis genomen wordt. Dit terwijl er zoveel psychologie komt kijken bij prijzen en de gekozen prijsstrategie cruciaal kan zijn voor het succes van een organisatie.
Op naar (nog) meer groei op een bewezen manier!
Hopelijk heb ik jou als lezer nieuwsgierig gemaakt naar de wetenschappelijke inzichten die ik heb gebundeld in LeadLogic Science. Ik hoop dat alle inzichten in het e-book jouw organisatie ondersteunen bij het maken van (strategische) keuzes op het gebied van (online) marketing.
Mocht je naar aanleiding van het e-book vragen hebben of over bepaalde toepassingsmogelijkheden willen overleggen, laat het me dan vooral weten! Ik vind het erg leuk om mee te denken over de toepassingsmogelijkheden voor jouw organisatie.