Digital marketing consultant. Ben je dan verantwoordelijk voor social media? Maak je advertenties? Hoort websites onderhouden er ook bij? Met de diverse taken die ik uitvoer is het moeilijk om de vraag ‘Wat doe je nou precies?' in één zin te beantwoorden. Daarom geef ik je met dit blog een kijkje in mijn werkweek als medior digital marketing consultant.
Voordat ik begin met het beschrijven van mijn werkweek is het misschien goed om te benoemen dat mijn werkweek er als ambassadeur van onze partner Muntz over het algemeen net even iets anders uitziet dan die van collega’s. In deze rol ben ik namelijk de schakel tussen Muntz en LeadLogic waarin ik de verantwoordelijkheid heb om het maximale uit onze samenwerking te halen. Oké, maar hoe verschilt deze rol dan precies? Nou, ik heb in mijn werkweken over het algemeen iets minder klantwerk dan collega’s en juist meer tijd voor commerciële trajecten die ik samen met Muntz oppak. Binnen deze trajecten kun je denken aan het bezoeken van potentiële opdrachtgevers, het schrijven van digital marketing voorstellen voor deze potentiële opdrachtgevers en het geven van presentaties.
Een perfecte mix als je het mij vraagt! Wekelijks ben ik enerzijds aan het werk voor mijn structurele opdrachtgevers en anderzijds richt ik mij op potentiële klanten die ik wil overtuigen van hetgeen wij voor hen kunnen betekenen. Vooral het bedenken van een online strategie en het zo duidelijk mogelijk overbrengen van deze strategie op de potentiële opdrachtgever zijn zaken waar ik blij van word! Dit alles met het ultieme doel: een nieuwe opdrachtgever waar we online groei voor mogen realiseren. Keer op keer is het mooi om te zien wanneer een potentiële opdrachtgever blij wordt van een plan en positief is verrast over de verregaande mogelijkheden om de doelgroep(en) te bereiken.
Maandag
Goedemorgen! Op maandag ben ik vrijwel altijd aanwezig op ons kantoor in Amersfoort Vathorst bij onze partner Muntz. Ik hou ervan om lekker op tijd te beginnen, dus zo begin ik vandaag zoals bijna altijd rond de klok van acht. In de zomer vaak nog wat eerder, maar zodra de weersomstandigheden aanzienlijk minder worden vind ik 08.00 uur over het algemeen wel vroeg genoeg.
Als partnerambassadeur heb ik ook facilitaire verantwoordelijkheden. Zo begin ik deze ochtend met het bestellen van drinken om ervoor te zorgen dat mijn collega’s en ikzelf niet uitdrogen tijdens ons harde werken op kantoor ;).
De maandagochtend heb ik altijd gereserveerd voor aan het partnership gerelateerde werkzaamheden. Iedere week heb ik een meeting met Muntz om de lopende zaken binnen het partnership door te nemen en bespreken we nieuwe initiatieven. We hebben het bijvoorbeeld over gezamenlijke klanttrajecten die lopen en over de kansen die er liggen om de voordelen van ons partnership, waarin we beiden onze specialismen hebben, zo goed mogelijk te benutten voor zowel de opdrachtgevers van Muntz als die van LeadLogic.
Tot slot heb ik deze ochtend contact met Talpa Network en AdAlliance (het mediabureau van RTL) om de advertentiemogelijkheden te bespreken voor een potentiële opdrachtgever waar ik later deze week een voorstel voor ga schrijven.
Na de lunch ben ik aan het werk voor Moodus, leverancier van donatiezuilen die het mogelijk maken om bezoekers contactloos te laten doneren (je hebt ze misschien al eens gezien in een dierenpark of museum). Naast dat ik eerst de lopende campagnes heb gemonitord en waar nodig heb bijgestuurd, ga ik aan het werk met het opzetten van e-mailmarketing automations. Wat dit zijn? Een reeks geautomatiseerde e-mails die worden verstuurd wanneer potentiële klanten een whitepaper of een klantcase aanvragen. Binnen zo’n reeks zijn we uitstekend in staat om de voordelen verder toe te lichten en sturen we in de reeks e-mails uiteindelijk op het maken van een afspraak met de accountmanager.
Dinsdag
Op dinsdag werk ik altijd de hele dag voor Result Mediation, het grootste mediationkantoor van Nederland. Een leuke opdrachtgever waar we mooie resultaten voor behalen als het gaat om aantallen mediations en gevulde opleidingen. Vandaag staat de kwartaalevaluatie van Q3 op het programma en daarom is Robert Jan van Result Mediation bij ons op kantoor in Amersfoort Vathorst.
Dat Robert Jan bij ons op kantoor is, is overigens heel gebruikelijk aangezien hij heel regelmatig werkt vanaf deze locatie. Op deze manier kunnen we namelijk snel schakelen en daarnaast is het fijn om regelmatig face-to-face alle lopende zaken door te nemen. Fijn om te mogen werken voor zo’n betrokken en gemotiveerde opdrachtgever.
Het afgelopen kwartaal zijn er mooie resultaten behaald en is er vooruitgang geboekt op verschillende aspecten. Daarom is het een zeer positieve kwartaalevaluatie waaraan ook mijn collega Celine heeft deelgenomen. Celine is afgelopen kwartaal aangehaakt voor Result Mediation om het content stuk op zich te gaan nemen. We willen met Result Mediation namelijk autoriteit uitstralen en tegelijkertijd beter gevonden worden in de zoekmachines. Echter ontbrak het vaak aan prioritijd (een mix van prioriteit en tijd) om dit stuk echt goed op te pakken. Vandaar dat Celine, onze contentkoningin, is aangehaakt tot tevredenheid van alle partijen.
Eerder schreef ik dat ik de dinsdag altijd volledig besteed aan Result Mediation, vandaag is dit niet het geval. Aangezien ik een aantal telefoontjes moet plegen met potentiële opdrachtgevers die niet op een andere dag konden, besluit ik om mijn overige uren te verplaatsen naar morgen. Tijdens deze telefoontjes inventariseer ik de wensen om op basis van deze input vervolgens een digital marketing voorstel te kunnen schrijven.
Deze dag sluit ik af met een meeting met DPG Media (de organisatie achter merken zoals AD, NU.nl, vtwonen en Q Music) om hun voorstel, op basis van mijn eerder gegeven input, door te nemen qua advertentiemogelijkheden voor een opdrachtgever waar ik later deze week een voorstel voor ga schrijven. Het gaat hier trouwens om dezelfde opdrachtgever waar ik gisteren ook al contact voor had met Talpa Network en AdAlliance. Het plan is overtuigend en ik spreek af om hun input mee te nemen in mijn te schrijven voorstel.
Woensdag
Na een heerlijke avond in de Johan Cruijff ArenA staat er deze ochtend weer een kwartaalevaluatie op het programma. Dit keer met Studium, dé technisch opleider van Nederland. Ook binnen dit traject is Celine afgelopen kwartaal aangehaakt voor het schrijven van sterke content. Cursisten en HR-medewerkers zijn namelijk laaiend enthousiast over Studium, echter komt dit nog niet voldoende naar voren op de website en binnen de advertenties. Kortom, we willen Studium met sterke content meer body geven en daarmee de overtuigingskracht richting de doelgroepen versterken. Tegelijkertijd is ook hier het doel om beter gevonden te worden binnen de zoekmachines door met content in te spelen op de zoekvraag van de doelgroep.
Het afgelopen kwartaal hebben we Studium op online gebied goed vooruit geholpen. Toch zijn er ook zaken waarin we verbetering willen zien, hier hebben we dan ook mooie plannen voor gemaakt die we tijdens de kwartaalevaluatie bespreken. Immers, tijdens deze kwartaalevaluatie blikken we niet alleen terug, we kijken ook vooruit naar het komende kwartaal.
Na de kwartaalevaluatie gaan Celine en ik met Peter (marketingmanager bij Studium) mee naar de praktijkruimte van Studium. Hier krijgen de cursisten praktijkles en het leek Peter goed en leuk om het geheel eens aan ons te laten zien. De praktijkruimte is redelijk in de buurt van het kantoor gevestigd en het was inderdaad leuk en nuttig om hier eens een kijkje te nemen. Wanneer we een product of dienst zo goed mogelijk in de markt willen zetten met een passende boodschap, helpt het natuurlijk wanneer we het product of de dienst zo goed mogelijk kennen. We hebben tijdens deze ochtend de dienst letterlijk mogen ervaren tijdens dit bezoek.
In de middag ben ik weer aan het werk voor Result Mediation. Vanmiddag staat op het programma om de door Celine geschreven content door te nemen en haar te voorzien van feedback. Verder werk ik deze middag aan de website en publiceer ik nieuwe foto’s. Niet het meest spannende, maar in een online marketing brede samenwerking zoals we die met Result Mediation hebben, horen dit soort praktische werkzaamheden er soms ook gewoon bij.
Deze dag sluit ik af met een meeting met collega Mark. Tijdens deze meeting bespreken we een meeting na die we afgelopen vrijdag hadden met een potentiële opdrachtgever en nemen te zetten vervolgstappen door. Tot morgen!
Donderdag
Vanochtend ben ik aan het werk voor Veritec Techniek, een uitzendbureau in de technische sector. Tijdens deze ochtend focus ik me op het uitgebreid checken van de lopende campagnes binnen Facebook Ads en Google Ads. Binnen het laatstgenoemde kanaal kijk ik bijvoorbeeld naar de zoektermen waar Veritec op wordt gevonden. Zijn dit wel zoektermen waar we ook daadwerkelijk op gevonden willen worden? Wanneer dit niet het geval is, sluit ik dit soort zoektermen uit. Anders is het natuurlijk zonde van het budget. Concreet voorbeeld: we willen gevonden worden op ‘vacature loodgieter’ maar niet op ‘vacature loodgieter Groningen’. Simpelweg omdat we in Groningen geen vacatures hebben. Uitermate belangrijk dus om hier scherp op te blijven en regelmatig uitgebreid te monitoren en bijsturen.
Na mijn werkzaamheden voor Veritec Techniek ga ik buiten de deur lunchen met Dick (van Muntz) en LeadLogic eigenaar Jeroen. Tijdens deze lunch bespreken we het partnership in zijn algemeenheid. Zo hebben we het over de zaken die goed gaan, maar ook zeker over zaken die minder goed gaan. Fijn om het hier transparant met elkaar over te hebben zodat we het partnership verder kunnen verbeteren.
Na de lunch heb ik mijn interne kwartaalevaluatie Q3 met Jeroen en Paul. Tijdens dit gesprek bespreken we mijn persoonlijke ontwikkeling van het afgelopen kwartaal, wat ik voor LeadLogic en mijn klanten heb betekend en bespreken we de zaken waar ik komend kwartaal aan ga werken. Heel fijn en nuttig om hier ieder kwartaal even uitgebreid bij stil te staan.
Vrijdag
Op vrijdag werk ik vaak vanuit huis, puur omdat ik dan even lekker kan focussen en vaak bezig ben met voorstellen of interne projecten waar ik me even goed op wil focussen.
Toch begin ik deze vrijdag met twee uren klantwerk, wederom voor Moodus. Iedere vrijdag hebben collega Twan en ik een meeting met Tim van Moodus waarin we de afgelopen week doornemen en de planning voor komende week bespreken. Deze meeting bereid ik altijd even goed voor zodat ik helder heb wat we hebben gedaan, wat we van Tim nodig hebben om verder te kunnen en wat we de komende week gaan doen.
Nadat ik nog wat telefoontjes heb gepleegd en heb geluncht, werk ik vanmiddag aan het voorstel dat deze week al meerdere keren voorbij is gekomen. Een leuke opdracht gezien het relatief hoge budget en daarmee de uitgebreide mogelijkheden qua advertentiekanalen. Uiteindelijk wordt het een mooi plan waarin ik voorstel om Facebook, Google, DPG Media (banners op bijvoorbeeld AD.nl), Talpa Network en AdAlliance in gaan zetten. Binnen Talpa Network en AdAlliance gaat het om video’s (advertenties) die getoond worden voorafgaand aan het terugkijken van programma’s binnen bijvoorbeeld Kijk.nl of RTLXL. Ik ben ervan overtuigd dat we met de uitvoering van dit voorstel substantieel gaan bijdragen aan het verhogen van de naamsbekendheid van de merken in kwestie. Ik ben benieuwd of de opdrachtgever net zo enthousiast is als dat ik ben :).
Dit was mijn week, hopelijk hebben jullie een beter beeld gekregen van mijn werkzaamheden. Fijn weekend!