Bloggers, vloggers, YouTubers, social media accounts, je ontkomt er niet aan. In de loop der tijd hebben deze online 'influencers' een enorme, toegankelijke achterban ontwikkeld. We leggen je graag uit hoe je deze sociale toegankelijkheid als krachtig marketingmiddel kan inzetten voor jouw organisatie.
Waarom influencer marketing?
'Waarom niet influencer marketing?', is wellicht een betere vraag. Influencer marketing noemen we ook wel de mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw. De reden dat we het zo noemen is de grote mate aan voordelen. Start je een campagne in samenwerking met een influencer die in contact staat met de doelgroep van jouw merk? Dan heeft dat bereik, betrokkenheid en direct verkeer op jouw website tot gevolg. De volgers van de influencers voldoen aan een bepaald interessegebied, waardoor deze veelal tot dezelfde doelgroep behoren. Dit betekent dat de efficiëntie van de campagne vaak vele malen hoger is dan bij andere marketingcampagnes. Een logisch gevolg van dit positieve effect is een toename in conversies. Grote kans dat influencer marketing dit voor jou kan realiseren.
Ready, set, go!
We horen je denken: 'Oke, influencer marketing is een veelbelovend marketingmiddel, maar hoe pakken we dit dan aan?'. Voor bedrijven is het essentieel om te investeren in het selecteren van een passende influencer. Een passende influencer? Ja, er is een verschil tussen typen influencers. Er zijn micro-influencers en macro-influencers. Het verschil tussen deze influencers zit hem in de grootte van de achterban en de relatie met de doelgroep. Macro-influencers hebben een gigantisch bereik van minimaal 100.000 volgers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan publieke figuren. Micro-influencers hebben daarentegen een kleinere achterban, 5000 tot 100.000 volgers.
Uit onderzoek van SWOCC is gebleken dat micro-influencers aantrekkelijker, geloofwaardiger en dichter bij de doelgroep staan dan macro-influencers. Probeer dus allereerst de focus te leggen op micro-influencers om vervolgens een zetje te geven aan de macro-influencers. Door middel van deze strategie verhoog je de aankoopintentie van jouw klant. Overweeg daarnaast lange termijn relaties met de influencers. Wanneer je in lange termijn doelen denkt voor jouw organisatie en op basis daarvan een samenwerking aangaat, zal de campagne een stuk effectiever zijn.
Maar let op: start met het zoeken naar een influencer die past bij jouw merk en in contact staat met jouw doelgroep. Een goed begin is het halve werk. Cliché, maar waar.
Onze aanpak voor MaxxNobel
Wij, LeadLogic hebben voor MaxxNobel influencer marketing ingezet in de eerste fase van het LeadLogic Groeimodel: de kennismakingsfase. In deze fase is het van belang om naamsbekendheid te creëren. Echter, influencer marketing kan in iedere fase ingezet worden. Voor MaxxNobel hebben we ons gefocust op influencers op Instagram.
Allereerst hebben wij een lijst opgesteld met daarin de influencers die het meest passen bij het merk. Het is dus van belang om vooraf hetgeen wat je als merk wil uitstralen vast te stellen. Voor MaxxNobel was dit luxe, comfort, kwaliteit en interieurrijke hondenkussens. Vervolgens hebben we de interactiviteit, zoals het aantal posts, likes, reacties en de productiviteit van de meest geschikte influencers geanalyseerd. Door dit te analyseren wordt er bepaald in hoeverre de influencer daadwerkelijk invloed uitoefent op de doelgroep. Hoe meer invloed, hoe beter.
De volgende stap in het selectieproces is het analyseren van de inhoud van de posts. Komen de topics overeen met de boodschap die jouw merk wil overdragen? Match! Zoals eerder genoemd focust MaxxNobel zich op luxe, comfortabele hondenkussens. Op basis van deze kenmerken hebben wij populaire honden- en interieuraccounts benaderd op Instagram. Dit heeft leuke reactie opgeleverd!
Zodra het product past bij de influencer, is er een samenwerking mogelijk waar geen kosten aan verbonden zijn. De influencers werden beloond door middel van een gratis hondenkussen naar keuze. Vanwege de voorgaande analyses is de kans groot dat jouw product past bij de influencer en is de influencer bereid om samen te werken met enkel het product als tegenprestatie. Zonder een euro uit te geven, was MaxxNobel al snel tientallen samenwerkingen rijker.
Resultaten
De resultaten waren verbluffend. Na slechts drie maanden is de interactiviteit op het account van MaxxNobel enorm gestegen. Het aantal volgers is vervijfvoudigd en de websitekliks zijn zelfs verdrievoudigd. Wat ons ook opviel, iets waar we nog het meest trots op zijn, is dat we een stijgende lijn zagen in de omzet. Niet alleen de naamsbekendheid, maar ook de sales werden gestimuleerd.
Tot slot hebben de samenwerkingen ons ook mooie sfeerbeelden opgeleverd. Deze beelden kunnen we gebruiken om de feed op de Instagram van MaxxNobel te verbeteren, maar ook om op andere platformen in te zetten.
De geboekte resultaten zijn een mooie start geweest van het vergroten van de naamsbekendheid online. We hebben van de resultaten geprofiteerd doordat onze doelgroep ons heeft leren kennen, maar ook zijn er aankopen gedaan. Dit biedt een mooie basis voor een grotere bekendheid, vindbaarheid en meer sales online.
We hopen dat we je hebben overtuigd van het feit dat influencermarketing de mond-tot-mondreclame van nu is. Zoals uit ons praktijkvoorbeeld blijkt, kan het met relatief lage kosten enorm bijdragen aan zowel naamsbekendheid, interactiviteit en sales. Influencermarketing is toepasselijk in meerdere fases van het LeadLogic Groeimodel. Wat je ook wil bereiken, passende influencers helpen je erbij. Wat houd jou nog tegen?