Positionering.

Ben jij wel eens benieuwd hoe je doelgroep over jouw organisatie denkt? Als je snel naar de buitenkant kijkt zie je misschien alleen maar elementen zoals het logo en de kleuren, terwijl het specificeren veel meer is dan dat. Je positionering is belangrijk voor de algehele impact op je organisatie. Het kan de manier veranderen waarop mensen naar je merk kijken, nieuwe klanten genereren en heeft impact op je naamsbekendheid.

LeadLogic online marketing - Positionering
LeadLogic online marketing - positionering

Wat is positionering?

Merkpositionering is de manier waarop jij je onderscheidt van je concurrenten en hoe je doelgroep zich identificeert en verbindt met het merk. Het bestaat uit de belangrijkste kwaliteiten en waarden die synoniem zijn aan je bedrijf. Je merkpositionering kan op verschillende manieren worden overgebracht, bijvoorbeeld met de tone of voice, grafische uitingen zoals je website en de manier waarop je zichtbaar bent op sociale media. Simpel gezegd, je merkpositionering beïnvloedt de plek in het hoofd van je doelgroep die je wilt bezitten.

Vertrouwen opbouwen.

Maar waarom is merkpositionering precies zo belangrijk? Klanten willen gemakkelijke beslissingen maken. Ze willen niet 10 alternatieven screenen om de juiste oplossing te vinden. Ze willen eenvoudig en snel weten wie ze kunnen vertrouwen en wat ze moeten kopen. Bewust en onbewust roept merkpositionering een emotionele reactie op bij je doelgroepen. 

Positionering is een manier om je te onderscheiden van de concurrenten, het geeft een beeld welke producten of diensten je aanbiedt en maakt duidelijk waarom jouw organisatie de betere keuze is.

LeadLogic online marketing - positionering
LeadLogic online marketing - positionering

Opvallen in de massa.

Om op te vallen in de massa is het belangrijk om te investeren in het creëren van een sterk merk dat de aandacht van mensen trekt en houdt. Je maakt niet alleen een indruk, maar het stelt je doelgroep in staat om te weten wat ze van jouw organisatie kunnen verwachten en waarom jij de betere keuze bent. 

Met creativiteit, vaardigheid en strategie kan een merk een unieke identiteit creëren die zich onderscheidt van de concurrentie en een band met zijn publiek creëert.

Positionering bij LeadLogic in drie stappen:

01.

Doelgroep-
bepaling.

Marketing werkt het beste als de content relevant is voor de doelgroep waarop je je richt. Met een doelgroepanalyse helpen we je de doelgroep begrijpen. We zorgen voor een sterke basis, onderzoeken angsten, gewoonten en behoeften die in te zetten zijn binnen contentmarketing en bekijken waar de doelgroep actief is.

02.

Positionering van
je organisatie.

Nadat de doelgroep in kaart is gebracht gaan we aan de slag met de positionering, ook wel de merkbelofte. Het vertelt je doelgroep wat jou als organisatie uniek maakt en waarmee jij je onderscheidt van de concurrent. Dit zorgt voor de juiste balans tussen de merkidentiteit en onderscheidend vermogen van je organisatie.

03.

Customer journey in
kaart brengen.

Het in kaart brengen van de klantreis (customer journey) helpt de verwachtingen van de klant beter te begrijpen die van invloed zijn op hun ervaring met jouw merk, product of dienst. Met die kennis is het mogelijk om de beleving van het merk op de individuele merkcontactpunten beïnvloeden.

Wil jij ook een structurele
groei realiseren?