De strijd om de aandacht van potentiële klanten is nog nooit zo intens geweest. Overal waar we kijken worden we geprikkeld met advertenties. We zien productplaatsing in tv-shows en films, influencers promoten gesponsorde content en onze mailboxen zitten voller dan ooit met berichten aan de massa. Toch is het belangrijk om mee te doen. Maar hoe val je op tussen al deze content? Wij kunnen je helpen met marketing automation.Â
Advertenties kunnen vervelend zijn, maar wat zou de wereld zijn zonder? Adverteren draagt nou eenmaal bij aan het bereiken van de beoogde doelgroep. Dit doe je met positieve, gerichte berichten die ervoor zorgen dat potentiële klanten omgezet worden in betalende klanten. Hoe wij denken dat je dit succesvol kunt maken? Door op te vallen. Gelukkig kunnen tools voor marketing automation je hierbij helpen.
Laten we beginnen bij de basis. Wat is marketing automation eigenlijk? We hebben allemaal wel een lijstje met handmatige taken de we keer op keer uitvoeren: herinneringen sturen, follow-ups, rapportages of het opstellen van e-mails. Deze taken zijn niet moeilijk, maar ze leiden je af van de taken die een grotere impact hebben op je eindresultaat.
Bij marketing automation wordt software ingezet om tijdrovend marketingwerk te automatiseren en personaliseren. Hierbij kun je denken aan e-mailmarketing, posts op sociale media en zelfs geautomatiseerde advertentiecampagnes. Door deze taken te automatiseren kunnen teams beter samenwerken, meer relevante inhoud bieden aan prospects en tijd besparen.
Het voordeel van marketing automation is dat het marketeers helpt om middelen te besparen en tegelijkertijd bijdraagt om effectievere campagnes te lanceren. Daarnaast draagt marketing automation eraan bij om:
Voordat je als organisatie start met automatiseren is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen wat je wilt bereiken met marketing automation. We kijken samen wat er geautomatiseerd kan worden en hoe dit binnen jouw organisatie past.
Wanneer we weten wat we willen bereiken is het tijd om te bepalen welke systemen en kanalen het beste bij jouw organisatie aansluiten. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de integratiemogelijkheden met jouw CRM-software en hoe dit gekoppeld kan worden aan de huidige processen.
Alle automations worden als maatwerk ingericht op basis van jouw wensen, voorkeuren en huidige processen.
Elke onderneming verzamelt op verschillende manieren klantgegevens. Via website bezoeken, app-gebruikers tot whitepaper downloads. Vaak wordt er uiteindelijk weinig met deze gegevens gedaan, terwijl dit juist de basis is van marketing automation. Het begint dus bij de gegevens. Vanaf dat moment doet je automatisering al het uitvoerende werk. Bij veelgebruikte marketing automation workflows worden de klantgegevens gebruikt om specifieke content naar individuele leads sturen op basis van gedrag en data.
Misschien ben jij met je organisatie al bezig met e-mailmarketing of zit je erover na te denken om hiermee te starten. Kom eens langs voor een kopje koffie, wij denken graag met je mee.
Of lees hier een korte blog van een van onze experts en duik verder in de wondere wereld van marketing automation.