Cookies zijn al superlang een ding op het internet. Ze helpen je bijvoorbeeld om ingelogd te blijven op websites en zorgen ervoor dat je advertenties ziet die echt bij jou passen. Maar tegenwoordig zijn veel mensen bezorgd over hun privacy en wat er allemaal met hun data gebeurt, met strengere wetgeving als gevolg. Omdat de zoekmachine-gigant onder druk van deze regels met een oplossing moest komen, kwam Google vorig jaar met iets nieuws: Google Consent Mode. Nu is er een tweede versie V2, met grote gevolgen voor marketeers. Wat is Google Consent Mode V2 nou eigenlijk? Wat zijn de gevolgen? En hoe word jij Consent-proof? We nemen je graag van A tot Z mee in onze blog.

First things first: cookies

Eerst even over cookies: Denk aan cookies als een soort dagboekje van jouw laptop of telefoon over wat je allemaal uitvoert op een website. Ze onthouden bijvoorbeeld welke pagina’s je bekijkt, je login info, waar je op klikt, wat je in je winkelmandje stopt en wat je koopt. Er zijn twee typen cookies: first party cookies en third party cookies.

First party cookies zijn die cookies die de website zelf op je apparaat zet om dingen soepeler te laten lopen. Ze onthouden je voorkeuren en login info, zodat alles op de site lekker werkt en veilig is, omdat ze direct bij de site horen.

First party cookies:

  • Essential cookies
  • Preference cookies
  • Analytische cookies

 

Dan heb je third party cookies. Die worden niet door de website zelf geplaatst, maar door andere bedrijven voor advertenties en tracking. Ze houden bij waar je allemaal heen surft op verschillende sites om je persoonlijke advertenties te kunnen laten zien. Handig voor marketing, maar niet iedereen waardeert het idee voortdurend gevolgd te worden.

Third party cookie:

  • Advertising cookies (marketing)

Cookies vs privacy

Nu komt het lastige: die third party cookies hebben namelijk best wat privacy issues opgeleverd, en er komen steeds meer regels tegen, zowel in Europa als daarbuiten. Bedrijven zoals Apple en Google zijn ook bezig om ze aan banden te leggen. Apple blokkeert bijvoorbeeld al cookies in Safari, en Google gaat nog een stapje verder met hun Privacy Sandbox. Die gaat third party cookies uitfaseren om iedereens privacy te beschermen.

En hier komt de Google Consent Mode V2 om de hoek kijken. Google heeft een slimme manier bedacht om toch nog wat data te verzamelen zonder dat iedereen meteen ‘ja’ hoeft te zeggen tegen cookies.

Als iemand op je site zegt “Ja, prima, gebruik maar cookies”, dan gaan Google’s tools, zoals Analytics en Ads, gewoon hun gang en verzamelen ze data voor betere advertenties of om te zien wat mensen op je site doen. Maar zegt iemand “Nee, liever niet”, dan schakelt Google Consent Mode een tandje terug. Dan worden er, vanuit Google, geen persoonlijke gegevens verzameld (lees: IP-adressen) en geen volg-cookies gebruikt. Bovenstaande lijkt wellicht veel op wat een cookiebot doet, dus wat is het verschil?

Er zijn twee verschillen. Ten eerste kan Google, via Consent Mode V2, checken of je cookies wel goed staan. Vroeger (en nog steeds bij sommige websites) had een website misschien nog helemaal geen cookiemelder. Of wel, maar die stond dan zo ingesteld dat het nog steeds niet klopte. Naast dat een cookiebot wettelijk verplicht is, kan Google nu zien of je cookies goed ingesteld staan. Als je namelijk alles goed instelt, dan wordt er continu een signaal naar Google verstuurd met de boodschap ‘deze website voldoet aan de Consent Mode’ oftewel: deze website heeft zijn zaken goed op orde.

Ten tweede heeft Google een algoritme gerealiseerd voor mensen die niet akkoord gaan met de cookies (die dus niet in de ‘Consent Mode’ zitten). Via dit algoritme kan Google anoniem een deel van je verloren conversies terug simuleren. Dit is nog een groot voordeel om Consent Mode V2 correct te installeren op je website.

Dus, kort gezegd, met Google Consent Mode V2 kun je nog steeds een hoop nuttige dingen doen op je site, zoals je advertenties afstemmen en checken hoe goed je site bezocht wordt, terwijl je ook netjes de privacy van je bezoekers respecteert. Een mooie middenweg in een wereld waar online privacy steeds een groter ding wordt.

Verplichting Google Consent Mode V2

Wil je doorgaan met het gebruiken van Google Ads en blijven remarketen in Europa? Dan moet je voor 6 maart 2024 de nieuwste versie van Google Consent Mode hebben geïmplementeerd. Wie dat niet doet voor die tijd, kan dag zeggen tegen het gebruik van Google Ads en kan ook geen nieuwe klanten uit Europa meer binnenhalen. Oh, en als je data in Google Analytics wilt blijven gebruiken om je advertenties op scherp te zetten, dan is de implementatie ook een echte must.

Hoe implementeer je Google Consent Mode V2?

Nou, je plakt een stukje Consent-code vanuit Google op je website, en bam, cookies worden niet meer geladen zonder toestemming. Cookies staan standaard op ‘nee’. Als iemand dan toch ‘oké’ zegt, mag alles weer ingeladen worden en data verzamelen.

Oké, dat klinkt wel heel makkelijk. En dat is het helaas toch niet. Want naast deze code op je website, heb je met nog meer zaken te maken. Allereerst natuurlijk een cookiemelder / cookiebot, maar als het goed is had je deze al (deze is namelijk wettelijk verplicht). Een eenvoudige tool om zo’n cookiemelding aan te maken is Diffuse. Hier personaliseer je de melding helemaal naar eigen stijl.

Pas je privacyverklaring aan

Naast het technische gedeelte is er nog een belangrijk deel.  Vergeet niet je privacyverklaring even onder de loep te nemen. Het is niet alleen een kwestie van een ‘go’ krijgen voor je cookies, maar je moet ook even duidelijk maken welke cookies je precies gebruikt, wat je ermee doet en wat voor rechten je bezoekers hebben. Dat is allemaal nodig om netjes binnen de lijntjes van de Wet bescherming persoonsgegevens te kleuren.

Allereerst moet je uitleggen dat je cookies gebruikt en wat dat zijn. Een voorbeeld is: ‘Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via je browser, maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten.’ De laatste zin is interessant, want volgens de nieuwe GPDR-cookiewetgeving (General Data Protection Regulation) is het verplicht dat gebruikers op elk moment hun cookie-instellingen kunnen wijzigen. Om dit te doen, voeg je een link toe aan je website waarmee ze de cookiemelding opnieuw te zien krijgen. Een goede plaats is in de privacyverklaring of de footer van je website.

Het is verplicht om in je cookiebeleid per cookie een aantal dingen uit te leggen. Zoals: onder welke categorie valt het? Analytisch of toch Marketing? Hoe lang bewaar je de gegevens van de cookie? Is dat maar twee weken of misschien wel tot een jaar? 

Weet je niet precies welke cookies er allemaal data verzamelen op jouw website? Gebruik dan deze tool. Hiermee kan je automatisch scannen welke cookies er op je website staan. Vervolgens wordt er direct een tekst gerealiseerd die je kunt plakken in je privacyverklaring.

Jij bent Google Consent Mode proof!

Al deze stappen doorlopen? Dan is jouw website good to go en kan je lekker doorgaan met jouw (retargeting)campagnes en het verzamelen van data. Je kan via Google DevTools bekijken of  alles goed ingesteld staat. Heb je nog extra tips of vragen? Laat het ons vooral weten.