Adverteren op je eigen merknaam in Google Ads. Is dat nou wel of niet relevant? Want je bent vaak toch organisch al goed vindbaar op je eigen merknaam? Dus waarom zou ik daar dan mijn marketingbudget aan besteden? Veel mensen vinden het vreemd om te (moeten) adverteren op hun eigen naam. Het klinkt ook niet direct logisch om te gaan adverteren op zoektermen waar je organisch ook al bovenaan staat. Toch is het zeker wel de moeite waard en kost het je vaak maar een heel klein gedeelte van je marketingbudget. Ik leg je graag uit hoe dit werkt.

Het is helaas niet zo dat Google, Bing of welke zoekmachine dan ook advertentieruimte vrijhouden op bedrijfsnamen/url’s. Wanneer concurrenten een advertentie plaatsen op jouw bedrijfsnaam en jijzelf niet, dan komt je concurrent bovenaan te staan. Het is natuurlijk wel zo dat je concurrent niet jouw bedrijfsnaam mag vermelden in de advertentietekst, maar adverteren op het zoekwoord is wel toegestaan. Als je zelf niet adverteert, dan is de kans dus groot dat een van je concullega’s met zijn advertentie scoort op jouw bedrijfsnaam.

Wat kost adverteren op eigen merknaam in Google Ads?

Een groot voordeel als het gaat om adverteren op je eigen bedrijfsnaam is; het kost je niet veel geld. Doordat je zo relevant bent, betaal je vaak maar rond de €0,10 per klik, wat erg goedkoop is in Google Ads. Wanneer concurrenten ook op jouw bedrijfsnaam willen adverteren, betalen ze in ieder geval een paar keer dit bedrag, omdat zij een minder hoge relevantiescore krijgen én omdat jij er al op adverteert. Daarnaast zijn ze dan vaak ook pas onderaan de pagina zichtbaar.

Als je onze naam als voorbeeld neemt, dan zie je al snel drie andere partijen met advertenties zichtbaar op de zoekterm LeadLogic. Doordat wij zelf ook adverteren, betalen onze collega’s waarschijnlijk rond de €1,- per klik en zijn ze pas op pagina 2 zichtbaar. In mijn beleving is het dus altijd raadzaam om te adverteren op je eigen merknaam of in ieder geval goed te monitoren dat er geen concurrent zichtbaar wordt op de zoekterm met jouw merknaam erin. Mocht er helemaal niemand adverteren, dan zal Google waarschijnlijk maar €0,01 per klik in rekening brengen.

Heeft adverteren op je eigen merknaam nog meer voordelen?

Zeker. Je hebt namelijk ook nog het voordeel dat je de advertentie zelf kunt aanpassen en dus bijvoorbeeld je laatste acties of project kunt uitlichten. In tegenstelling tot je organische zoekresultaten in de zoekmachine, want deze heb je natuurlijk niet compleet in eigen beheer. Hiernaast kan je ook in Google Ads zien met welke zoektermen je bent gevonden. Zo weet je welke termen mensen gebruiken in combinatie met jouw merknaam. Dit is een erg interessante lijst om in je bezit te hebben. Met deze gegevens kan je bijvoorbeeld weer een extra blogartikel schrijven of misschien missende informatie aanvullen op jouw website.

Nog even een extra voorbeeldje, deze keer van Socialspel.nl, een aanbieder van online uitjes. Zij betalen het lage bedrag €0,06 per klik om te adverteren op hun eigen bedrijfsnaam. Willen ze ook gevonden worden als mensen zoeken naar online bedrijfsuitjes, dan betalen ze opeens €2,95 per klik. Waarom? Omdat onlinebedrijfsuitjes.nl ook adverteert op hun eigen merknaam. Fun fact: Online bedrijfsuitjes betaalt hier slechts €0,80 voor omdat het hun eigen merknaam is. Zo zie je maar, adverteren op eigen merknaam is écht heel goedkoop en ontzettend relevant.

Kunnen wij je helpen bij het adverteren op eigen merknaam?

Kom je er niet helemaal uit, dan willen wij je uiteraard helpen met het opstellen van een marketingstrategie waarbij Google Ads een belangrijke rol speelt. We kunnen altijd een keertje vrijblijvend kennismaken om de mogelijkheden te bespreken. Koffie of thee?