Nederland is koploper in het gebruik van LinkedIn. Er waren in 2021 7,3 miljoen accounts waarbij 80% van de beroepsbevolking op LinkedIn zit. Een prima manier om in contact te komen met jouw potentiële klant, maar hoe zorg je ervoor dat LinkedIn bijdraagt aan jouw sales? Wij leggen het je uit.

LinkedIn als online cv? Dat is zo 2008!

Jouw LinkedIn-profiel is een online visitekaartje. Het werd (en wordt nog steeds) vaak gezien als een online cv, maar tegenwoordig wordt LinkedIn juist veel gebruikt om het zakelijke netwerk te onderhouden. En, niet geheel onbelangrijk, om er sales uit te halen. Daarom zetten wij LinkedIn geregeld in binnen B2B-marketing.

De doelgroepen die we benaderen, bevatten vaak personen die beslissingsbevoegd zijn binnen een organisatie. Interessant voor new business dus! Wij doken de onderzoeken in en wat blijkt? Decision makers gebruiken LinkedIn voor het volgende:

1: Het doen van onderzoek
2: Het vinden van nieuwe producten of diensten
3: Het onderhouden van het netwerk
4: Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen
5: Promotie van producten, ideeën en meningen

Met deze informatie in ons achterhoofd, zetten we LinkedIn op drie verschillende manieren in. Het onderhouden van het persoonlijke netwerk, het opvolgen van websitebezoekers en zichtbaar zijn via een bedrijfspagina.

Inzet van het persoonlijke LinkedInprofiel

LinkedIn biedt verschillende profielen en pagina’s, waarbij het persoonlijke profiel en de business pagina het meest gebruikt zijn. We staan eerst stil bij het persoonlijk profiel. Deze wordt voornamelijk ingezet voor het onderhouden van het netwerk. Belangrijk, helemaal binnen B2B!

Je kan jouw profiel inzetten om het netwerk uit te breiden en zichtbaar te zijn in het netwerk. Dat helpt bij het positioneren van jou als persoon – en van jouw organisatie. Dit doe je door mensen toe te voegen aan je netwerk, berichten te plaatsen, updates te liken, reacties te plaatsen en jouw bedrijfspagina te delen op je persoonlijke profiel.

Hoe beter je profiel is ingevuld, hoe hoger je bereik en vindbaarheid zal zijn. Hoe je het algoritme van LinkedIn pleziert? Denk aan een persoonlijke URL, goede profielfoto, samenvatting met belangrijke zoekwoorden, uitgeschreven werkervaring en een aantrekkelijke kopregel. Zo is onze Lammert goed vindbaar binnen LinkedIn, doordat hij deze tips heeft geïmplementeerd. Bekijk zijn profiel hier.

Het opvolgen van websitebezoekers via LinkedIn

Er zijn verschillende tools die websitebezoekers kunnen herkennen. Binnen B2B zijn dat veelal waardevolle bedrijven die soms eenmalig, maar meestal herhaaldelijk terugkeren op je website. Natuurlijk heb je dan een aantal CTA’s (call to actions) richting een contactmoment, demo-aanvraag of offerte, maar een bezoeker converteert niet altijd. En bellen met de boodschap ‘’Hey, je hebt al een paar keer op onze website naar product X gekeken, maar geen offerte aangevraagd – hoe kan ik je helpen?’’ is ook zo in the face.

Wij adviseren om een connectieverzoek te maken op LinkedIn via het persoonlijke profiel. Laagdrempelig, maar wel persoonlijk. Geen automatisch bericht, maar bijvoorbeeld: ‘’Dag, wij zijn actief in dezelfde branche en het lijkt mij interessant om een connectie te maken.’’ Het begin van een zakelijke relatie!

Wij hebben dit ingezet bij onze opdrachtgever VMS. Zij analyseerde het websitebezoek en maakte connecties met interessante bezoekers via het LinkedIn-profiel van de directeur van VMS. 65% van de connectieverzoeken accepteerde de uitnodiging. Een tijdje later deelde ze in een privebericht een gratis business case, en dit resulteerde tot positieve reacties en een aantal concrete afspraken!

Het inzetten van een bedrijfspagina via LinkedIn

Jij bent verbonden aan een organisatie, maar die organisatie moet zichzelf ook kunnen positioneren. Daarom is een bedrijfspagina op LinkedIn belangrijk. Medewerkers kunnen zich aan de pagina verbinden en geïnteresseerden kunnen de pagina volgen. Je bent zichtbaar als organisatie, maar kan ook het verkeer richting je website stimuleren.

Als je een bedrijfspagina hebt, is het zaak om met een vaste frequentie een bericht te plaatsen, zodat je onder de aandacht blijft. Dit zijn alles behalve salesberichten, maar juist berichten met informatie over trends en ontwikkelingen. Immers, uit onderzoek blijkt dat de doelgroep hiervoor op LinkedIn actief is. Denk aan een blog, businesscase, whitepaper, zakelijke column of mijlpalen van jouw organisatie.

Zijn er personen in het netwerk die een post liken of erop reageren? Dan is het tijd voor social selling! Voeg die mensen toe aan je persoonlijke netwerk en ga het gesprek aan!

Meten van resultaten 

Zoals je intussen wel van ons weet, zijn we gek op data. Wij maken het webverkeer inzichtelijk via LeadInfo en houden de leadopvolging bij via Monday of het CRM-systeem van onze klant. Zo hebben we inzichtelijk in hoeverre de opvolging en tijdsinverstering resulteert tot waardevolle leads. Daarnaast gebruiken we de statistieken op de bedrijfspagina om inzichtelijk te maken hoe de berichten scoren en welk bereik dit oplevert. Ben je benieuwd hoe jouw eigen persoonlijke profiel ervoor staat? Dit zie je in één klik door de SSI Score.

LinkedIn is een hele waardevolle manier om relaties aan te gaan binnen B2B. Als je dat op een duurzame manier doet – dus zonder direct iets te willen verkopen – kan je dat op lange termijn zeker iets opleveren.