Wanneer je aan de slag gaat met de promotie van een event, kan je niet om online marketing heen. Er zijn zeer veel mogelijkheden op dit gebied, daarom geven wij de, naar onze mening, meest effectieve opties. Uiteraard heeft elk evenement zijn eigen doelgroep. Daarom is het belangrijk om te bepalen welke van de onderstaande mogelijkheden aansluiten op jouw doelgroep en event. De onderstaande tips zijn onder andere samengesteld op basis van eigen ervaringen. Vanuit LeadLogic hebben wij namelijk in november 2019 het event ‘0341 Digital’ georganiseerd en in oktober 2022 vindt de tweede editie plaats. Hiervoor zijn verschillende online kanalen en promotiemiddelen ingezet. Benieuwd naar onze 8 tips voor effectieve online marketing van jouw event? Lees dan snel verder.

1. Kies de juiste mix van online marketing kanalen

De keuze van de in te zetten online marketing kanalen is geheel afhankelijk van het type doelgroep dat je wilt bereiken. In het voorbeeld van 0341 Digital richtten wij ons op een zakelijke doelgroep. Daarbij was het dus een logische keuze om LinkedIn Advertising als uitgangspunt te nemen. Binnen LinkedIn Advertising kun je zeer specifiek targeten en zo de juiste doelgroep bereiken. Bij 0341 Digital targeten wij onder andere op de volgende kenmerken:

  • Regio: Harderwijk, Ermelo, Zwolle, Amersfoort, Nijkerk, etc.
  • Functietitels: marketing manager, online marketeer, CEO, directeur, eigenaar, etc.
  • Bedrijfsgrootte 2-200 medewerkers

 

Bij een zakelijke doelgroep bleek LinkedIn advertising een effectieve wijze van promotie. LinkedIn is namelijk een zakelijk platform en binnen LinkedIn kan er zeer specifiek getarget worden op bijvoorbeeld functietitel, branche en bedrijfsgrootte. Echter hebben we niet enkel LinkedIn ingezet. Bezoekers die vanuit de LinkedIn advertenties op de website terecht kwamen, maar zich niet hadden aangemeld voor het event, werden door middel van remarketing via Facebook & Instagram geactiveerd om opnieuw de website te bezoeken. Naast LinkedIn Advertising en remarketing via Facebook & Instagram is het aan te raden om veel organische content te plaatsen. Het is gratis, je bent veel zichtbaar onder je volgers en met interactie bereik je het netwerk van je volgers’.

2. Neem sprekers of belangrijke gasten mee in de promotie van het event

Als je toffe sprekers aan je event hebt weten te binden, dan is het zeker een aanrader om deze personen mee te nemen in de promotie. Vraag hier uiteraard wel even toestemming voor bij de betreffende personen. Toonaangevende sprekers of bedrijfsnamen spreken de doelgroep namelijk aan en werken conversieverhogend. Daarnaast kun je de betreffende spreker ook vragen een post op zijn of haar LinkedIn profiel te plaatsen voor extra exposure.

3. Kies een niet-commerciële naam

Wanneer je een event vanuit je bedrijf organiseert, waarbij je niet enkel bestaande klanten uitnodigt, is het verstandig om hier een andere niet-commerciële naam voor te kiezen. Het event komt dan namelijk niet direct commercieel over en wordt onder de doelgroep gepositioneerd als een op zichzelf staand event. In lijn met de naam van het event richt je dan ook een aparte website en bijbehorende social media kanalen in. Uiteraard kun je je bedrijfsnaam wel subtiel meenemen in de promotie van het event, zoals: 0341 Digital powered by LeadLogic.

4. Maak gebruik van een e-mailmarketing flow

Wanneer personen zich via de website aanmelden voor jouw event is het belangrijk om zichtbaar te blijven onder deze groep middels e-mailmarketing. Vooral bij een gratis event is de kans op no-show namelijk groter en dat wil je voorkomen. Het is hierbij dus zaak dat je deze groep mensen onderhoudt en warm maakt voor het event. Vanaf het moment van aanmelden tot en met het event zelf kun je denken aan de volgende onderdelen binnen een e-mailmarketing flow:

  • Welkomstmail na aanmelding
  • Aankondiging van sprekers (wellicht opsplitsen bij veel sprekers)
  • Aankondiging programma
  • Praktische informatie voorafgaand aan het event
  • Laatste reminder 1 dag voorafgaand aan het event
  • Bedankmail na het event
  • Optioneel: vraag om het schrijven van een recensie of een enquête om waardevolle feedback te vergaren

5. Verbind ‘online’ partners aan het event

Online partners kunnen een extra boost aan jouw event geven. In het voorbeeld van 0341 Digital hebben wij webbouwers en software partijen aangesloten als partner. Ons netwerk is door deze partners verdriedubbeld. Het netwerk levert bezoekers en sponsoren op, die natuurlijk van groot belang zijn voor een evenement. Tegelijkertijd hebben we extra handen om mee te werken en kunnen we het dit jaar nog groter aanpakken dan in 2019. Een win-win situatie dus!

6. Schrijf een online persbericht

Wanneer je een lokaal of regionaal event gaat houden is het schrijven van een persbericht een mooie toevoeging aan je (online) marketingmix. Zoek hierbij de meest relevante media uit om het persbericht te publiceren en vraag om een link vanaf het medium naar de website van het event. Op die manier ontvang je naast extra promotie ook weer een mooie backlink naar de event website. Een backlink kan waardevol zijn voor de vindbaarheid van jouw website, aangezien relevante backlinks bijdragen aan de autoriteit. Een backlink is niets meer dan een link vanaf een andere website naar jouw website. Daarnaast kun je het online persbericht ook gebruiken voor eventuele plaatsingen in offline magazines, uiteraard indien deze gerelateerd zijn aan de doelgroep.

7. Start 10-12 weken voor de start van het event met promotie

Begin op tijd met de online marketing voor jouw event. Voor een lokaal/regionaal event voldoet een periode van 10-12 weken. Probeer te voorkomen dat je te vroeg begint met de promotie van je event. Wanneer je het event over een langere periode gaat promoten dan loop je het risico dat de spanningsboog van je doelgroep op een gegeven moment gaat knappen. Deze is dan simpelweg niet groot genoeg om bijvoorbeeld vier of vijf maanden lang over een event te horen. Daarnaast heb je wellicht ook niet genoeg gevarieerde content beschikbaar om zo’n lange periode zichtbaar te zijn bij de doelgroep.

Begin je te kort van te voren met het promoten van je event, dan loop je het risico dat veel potentiële bezoekers al iets anders hebben gepland tijdens jouw event. Tot slot werkt het uit ervaring het best wanneer campagnes verdeeld zijn in drie fases: 1. naamsbekendheid creëren onder de doelgroep, 2. de doelgroep je event laten overwegen en 3. de doelgroep sturen op de aankoop of reservering van een ticket. De drie fases moeten ook een voldoende lange doorlooptijd hebben voor maximaal resultaat.

8. Werk met een vroegboekkorting (optioneel voor betaalde events)

Wanneer jouw event een betaald event is, dan is het relevant om met een vroegboekkorting te werken. Op die manier kun je in de beginfase al een gedeelte van de doelgroep verleiden tot het kopen van een ticket en bied je in deze beginfase ook direct een stukje meerwaarde. Daarnaast weet je dan in de beginfase van de promotie waar je als organisatie aan toe bent en kun je sturen op realistische bezoekersaantallen.

Heb jij plannen voor de organisatie van een (online) event of staat jouw event nog in de steigers en wil je hier effectieve online marketing voor toepassen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken!