Benieuwd hoe mijn werkweek als junior marketing consultant eruit ziet? Lees snel verder!

Maandag

Ik start vrijwel elke week bij ons kantoor in Ermelo. Normaal gesproken begin ik de maandagochtend met klanturen, maar dat is deze keer even iets anders. Ik begin de dag met een sparringsessie! Bij LeadLogic hebben we twee keer per maand een sparringsessie waarin we met een klein groepje onze klanten onder de loep nemen. Hier is altijd een thema aan verbonden en vandaag is dat het optimaliseren van de mobiele website. We zien namelijk regelmatig dat dit een ondergeschoven kindje is, terwijl een geoptimaliseerde mobiele website net zo belangrijk is als die op een desktop computer.

Maar, voordat we beginnen met de sparringsessie is er altijd nog even tijd om de mailbox te checken. Ik vind het prettig om meteen even te kijken of er nog belangrijke mails zijn binnengekomen die ik moet beantwoorden.

Na het checken van mijn mailbox is het tijd voor de sparringsessie! Alle collega’s waarmee ik in het groepje zit kiezen een mobiele website van één van zijn of haar klanten. Vervolgens kijken we hier met z’n allen kritisch naar en geven we feedback. Super waardevol, want het kan nog wel eens voorkomen dat je een tunnelvisie krijgt. Een frisse blik levert vaak nieuwe inzichten op. Zo ook voor mijn klant! Een mooi lijstje met verbeterpunten die ik weer kan bespreken met de websitebouwer.

Voordat de ochtend voorbij is bekijk ik nog even de LinkedIn campagnes van mijn klant Vlinck. Loopt alles nog goed of moet er geoptimaliseerd worden? Ik zag dat de frequentie richting de 5 ging dus koos ik ervoor om nieuwe afbeeldingen in te zetten voor de campagne. Zo voorkom je dat mensen te vaak dezelfde advertentie zien. Na deze aanpassing plaats ik nog snel een LinkedIn post voor het evenement van Creative Collab.

Mijn middag breng ik door bij één van onze partners: Mandelo. Zij bevinden zich aan de Stadsring in Amersfoort. Eén van de leuke dingen aan het werken bij LeadLogic is dat je vrijwel nooit de hele week op hetzelfde kantoor zit. Lekker flexibel dus.

Vanmiddag heb ik een kwartaalevaluatie met Erik van het Beveiligingsbedrijf Vlinck. Hierin bespreken we het eerste kwartaal van 2022 en blikken we vooruit. Je komt tijdens zo’n kwartaalevaluatie altijd tot mooie nieuwe inzichten. Voor de kwartaalevaluatie loop ik de presentatie nog even door met mijn collega Nelleke. Zij is Senior bij LeadLogic en woont de meeting ook bij. Na de kwartaalevaluatie zet ik nog een LinkedIn campagne klaar voor Vlinck. Deze is gericht op autobedrijven die aangesloten zijn bij de VASS. Tot slot optimaliseer ik nog de Google Ads campagnes.

Dinsdag

Vandaag begin ik bij Muntz. Dit is een andere partner van ons. Vanochtend staat er nog een kwartaalevaluatie op de planning. Dit keer met mijn opdrachtgever DatAction. Zij zijn gespecialiseerd in het automatiseren en optimaliseren van magazijnprocessen. Ik neem de presentatie nog even een keer door voordat de kwartaalevaluatie begint. Na weer een waardevolle meeting neem ik nog even de tijd om een aantal SEO teksten af te schrijven.

In de middag ben ik wederom aan de Stadsring te vinden. Dit keer niet bij onze partner Mandelo maar bij The Green Door Company. Deze opdrachtgever zit in de recruitment. Hier werk ik elke dinsdagmiddag op locatie. Vanmiddag staat voornamelijk in het teken van de strategie. Mijn collega Rosalie presenteert deze aan de opdrachtgever. Tijdens de presentatie wordt er al flink gebrainstormd. Na de presentatie ga ik aan de slag met het opzetten van de eerste LinkedIn campagne. We hebben ervoor gekozen om ons nu te focussen op mensen die net afgestudeerd zijn aan technische opleidingen zoals Mechatronica of Elektrotechniek. Omdat ik op locatie werk bij mijn opdrachtgever kunnen we super snel en gemakkelijk communiceren over de boodschap die we willen overbrengen naar de doelgroep. Ook hier eindig ik de dag met het optimaliseren van de Google Ads advertenties.

Woensdag

Vandaag ben ik te vinden in Zeewolde. Wederom bij een opdrachtgever op locatie. Ditmaal is het ALUDEX, een full service supplier in aluminium profielen. We beginnen de dag met een korte meeting. De opdrachtgever had een aantal vragen op de mail gezet die we gaan behandelen. Na de meeting begin ik aan mijn werkzaamheden. Voor deze opdrachtgever willen we meer doen met LinkedIn en dan vooral het organisch posten. Ik begin met het opzetten van een contentkalender. Hoe vaak willen we iets plaatsen en wanneer doen we dat? Daarnaast doe ik onderzoek naar thema’s die we kunnen gebruiken om onze content op in te richten.

Na dit in kaart te hebben gebracht begin ik alvast met het uitwerken van verschillende posts die we kunnen plaatsen. Ik schrijf de teksten en maak de afbeeldingen waarvoor we een mooi grid hebben laten maken. Deze loop ik nog samen met de opdrachtgever door, waarna we de eerste post plaatsen!

Donderdag

Normaal gesproken werk ik op dinsdag voor Creative Collab, maar deze week heb ik de uren even omgedraaid i.v.m. de kwartaalmeeting die ik dinsdagochtend had. Af en toe je uren omwisselen omdat het beter uitkomt is geen enkel probleem en maakt het werk nog flexibeler. Creative Collab organiseert een evenement waarvoor tickets verkocht moeten worden. Om hierbij te ondersteunen zet ik vandaag de tweede fase van de LinkedIn campagne live. Deze advertenties sturen actief op het claimen van tickets. Naast het draaien van campagnes willen we middels organische social posts ook meer naamsbekendheid en bereik creëren. Dit proberen we wekelijks te doen, dus ook deze week!

Tijdens de lunch plaats ik nog even een organische post voor een andere klant van mij: DatAction.

In de middag zit ik voor Beterbad. Deze klant zit in de badkamerrenovaties voor particulieren, hotels en recreatieparken. Vanmiddag ga ik met mijn collega Paul zitten om te kijken naar de website van Beterbad. Het aankomende kwartaal willen we deze verbeteren en optimaliseren voor particuliere bezoekers. Het fijne bij LeadLogic is dat iedereen altijd voor je klaarstaat wanneer je even wil sparren over een klant. Zo krijg je geen tunnelvisie en kun je aan de slag met nieuwe inzichten. Het lijstje met punten is gemaakt. Deze ga ik verder uitwerken en bespreken met onze partner Mandelo die de website heeft ontwikkeld. Ik schrijf nog wat teksten voor de beurs waar Beterbad aanwezig zal zijn en hierbij maak ik ook organische LinkedIn posts.

Vrijdag

De laatste dag van de week alweer. De tijd vliegt voorbij wanneer je met zoveel verschillende projecten bezig bent. Vandaag start ik de dag met dezelfde klant als waar ik gister mee geëindigd was, namelijk Beterbad. Ik werk acht uur per week voor ze en soms kan het prettig zijn deze uren over meerdere dagen te verdelen. Ik begin de dag met het aanpassen van de biedstrategie en het aanpassen van de CPC’s in Google Ads. Daarna kijk ik naar de status van de LinkedIn campagne. Zijn er advertenties die het goed doen die ik kan gebruiken om een nog betere advertentie te maken? Op die manier kun je constant je campagnes blijven optimaliseren en zorg je ervoor dat je de best mogelijke advertenties hebt lopen. Naast de punten over de website die ik gister besproken heb met mijn collega Paul doe ik vandaag ook nog een grondige scan op conversie optimalisatie.

In de middag besteed ik mijn tijd aan interne uren. Hierin ben ik samen met mijn collega Gerrianne bezig om de onboarding van nieuwe collega’s zo soepel mogelijk te laten verlopen. We stellen hiervoor een aantal handvatten op en we zorgen ervoor dat er een document komt met alle belangrijke dingen die een nieuwe collega moet weten en bij de hand moet hebben in zijn of haar eerste week. Nadat ik mijn vrijdagmiddag hiermee gevuld heb is het tijd voor een kleine borrel. Fijn weekend!