De snelste manier voor het verkopen van je producten

Stel: je bent op zoek naar een MacBook Pro 2022. Het eerste wat je dan waarschijnlijk doet, is even snel googelen. Wat is de prijs? Waar kan ik het kopen? Noem maar op. Vul deze zoekterm maar eens in bij Google. Wat zie je dan? Hoogstwaarschijnlijk krijgen we dezelfde resultaten te zien.

Op mobiel zie ik bovenaan meteen een aantal laptops in een rijtje staan. Op desktop zie ik deze rij aan de rechterkant in de zoekmachine. Hoe dan ook, je ziet direct hoeveel het product kost en wat de concurrentie vraagt voor precies hetzelfde product. Super fijn als je aan het oriënteren bent. Hoe deze producten daar terecht komen? Door Google Shopping. We lichten de voordelen van Shopping aan je toe!

Wat is Google Shopping?

In het kort is Google Shopping het verkoop/vergelijkingsplatform van Google. Tegen betaling of onder de organische resultaten kan je jouw producten promoten binnen de Shopping weergaven.

Google toont op basis van de zoekopdracht (bijvoorbeeld: MacBook Pro 2022) matchende producten vanuit alle winkels die aangesloten zijn. Vaak zie je standaard 6 tot 9 producten getoond. Deze worden getoond vanuit shopping advertenties via Google Ads.

Er is ook een optie om naar de aparte weergave van Google Shopping te gaan, door onder de zoekbalk op ‘Shopping’ te klikken. Daar worden ook de organische resultaten (gratis) getoond en zie je verder alle resultaten die Google gevonden heeft. Ik heb als voorbeeld een product van een van mijn klanten toegevoegd. Klaver Modern Wonen maakt al enige tijd gebruik van de mogelijkheden van Google Shopping. Dit doen zij voor zowel meubels als onderdelen, zoals de wielen voor een Montis Chaplin stoel. Onderstaande afbeelding laat direct zien welke producten een advertentie zijn. Onder de afbeeldingen vind je de organische voorbeelden. Ook hier worden de producten van Klaver Modern Wonen getoond.

Op deze manier heeft de zoeker dus direct overzicht van alle producten en krijgt ‘Window Shopping’ weer een nieuwe dimensie. De oriëntatie van de zoeker bevindt zich steeds vaker en langer op de resultatenpagina van Google en niet meer op de website die nog meer producten aanbiedt. Dat is al een van de vele redenen om proactief gebruik te maken van Google Shopping.

De voordelen van Google Shopping voor jou als ondernemer

Het grootste voordeel is dat je jouw producten direct in de etalage van Google zet. Zo weet de zoeker gelijk of jouw product matcht met de intentie die hij heeft. Google Shopping is hierin aantrekkelijker om te bekijken door het visuele karakter van deze advertenties.

Waar je met tekstadvertenties maar één vertoning op een zoekwoord kan hebben, maakt dat met Google Shopping niets uit. Je kan zo veel producten tonen als je wilt, zolang je maar relevant bent.

Doordat iemand direct al ziet of jij het product hebt wat hij nodig heeft, is de koopintentie een stuk groter. Op basis van de afbeelding van je product ziet de bezoeker op Google al of het betreft wat er gezocht wordt. Aangezien je alleen per klik betaald zorgt dat voor lagere kosten tegenover serieuze kliks. Vaak resulteert Shopping dan ook weer tot lagere kosten per conversie, maar uiteraard is dat productafhankelijk.

Doordat je nog steeds betaalt per klik heb je puntje bij paaltje jouw bezoekers tegen lagere kosten met een hogere koopintentie. Dat resulteert weer in lagere kosten per conversie. Google Shopping sluit de Search Ads natuurlijk niet uit, een combinatie werkt altijd goed. Des te meer jij getoond wordt, des te groter is de kans op de klik. En zoals eerder vermeld, krijg jij de klik niet, dan betaal je ook niet. Een ouderwets voorbeeld van baat het niet dan schaadt het niet.

Aan de slag met Google Shopping?

Het implementeren van Google Shopping kan overigens nog een hele klus zijn. Zonder technische marketingkennis adviseren we dit altijd te laten uitvoeren door deskundigen, vooral omdat de resultaten van je shopping campagnes afhankelijk zijn van hoe goed alles geïmplementeerd is. Wil jij inhoudelijk ingaan op Google Shopping? Lees dan onze blog gericht op marketeers.

Afhankelijk van de grootte van je webshop kan het veel tijd kosten. Maar goed, dan heb je ook wat! Wat ons betreft is Google Shopping een blijvertje en steeds belangrijker in de (beginnende) oriëntatie van de potentiële klant.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren of juist nog neerzetten van je Google Shopping? Laat het ons dan gerust weten! We helpen je graag verder met het inrichten, optimaliseren en onderhouden van (o.a.) je Shopping campagnes.

Ben je online marketeer, lees dan de uitgebreide en technischere versie van deze blog.