Voor elke marketingstrategie is het belangrijk om een specifieke doelgroep te bepalen en in te spelen op hun gedrag en interesses. Generatie Z is een doelgroep die steeds belangrijker wordt, maar hoe bereik je hen het beste? Wij helpen je met zeven handige tips.

1. Focus op kinderen, scholieren, studenten of jongvolwassenen

ā€˜Jongerenā€™ is een breed begrip. De een bedoelt er een twintiger mee, de ander kinderen op de basisschool en weer een ander richt zich op een beginnende student.

Als er over jongeren gesproken wordt, wordt daar bijna altijd generatie Z aan gekoppeld. Jongeren uit generatie Z zijn geboren tussen 1996 en 2015. Kortom: een tijdsbestek van twintig jaar die je weer kunt opdelen. Tijd voor een extra stukje focus dus.

2. Pas je aanspreektoon aan

Als je weet op wie je je richt, is het eenvoudiger om de aanspreektoon te bepalen. Een basisschoolleerling spreek je immers anders aan dan een jongvolwassene. Onderzoek hun manier van communiceren, maar pas je communicatiestijl niet volledig aan.

Een hele hippe taal aanslaan die niet bij jouw organisatie past; dat vinden jongeren echt belachelijk. Dus laat de ā€˜ā€˜OMG, cool, WTF en kapot gekā€™ā€™ gerust achterwege, maar sla ook niet door in lange zinnen, wollige taal en moeilijke woorden. Balans is het juiste woord.

3. Speel in op de interesses van de jongeren

Generatie Z is de eerste generatie die klimaatverandering aan den lijve ondervindt. Zo is duurzaamheid een belangrijk topic en zijn rolmodellen als Greta Thunberg een belangrijk voorbeeld. Zo houdt Gen Z van normale mensen met authentieke verhalen. Zorg ervoor dat je verhalen vanuit jouw organisatie persoonlijk en oprecht zijn en breng ā€“ waar mogelijk ā€“ het duurzame aspect van jouw organisatie naar voren.

Daarbij vinden jongeren transparantie en eerlijkheid van bedrijven belangrijk. Komen ze erachter dat de t-shirts worden gemaakt door kinderen in derdewereldlanden, dan zullen ze niet snel iets bij je kopen. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. Want deze generatie haalt daar veel meer waarde uit dan de voorgaande generaties. Als je zoā€™n belangrijke bedrijfspropositie dan ook nog in een video samenvat, heb je Gen Z helemaal te pakken.

4. Kies het juiste marketingkanaal

Zoek uit op welk kanaal de jongeren actief zijn. Zo bereik je de millennials op Instagram, de patatgeneratie op Facebook en kan je generatie Z goed bereiken via YouTube, TikTok en Snapchat.

Als je website een belangrijk medium is, zorg er dan voor dat die volledig mobielvriendelijk is. Generatie Z zijn online veelvraten en scrollen de hele dag door op hun smartphone. En via die smartphone zullen ze ook in groten getale jouw website bezoeken.

Een voorbeeld uit de praktijk. Tijdens de verkiezingen zag ik een politieke partij die jongeren opriep om via Facebook in een livegesprek vragen te stellen. Via Facebook?! Een kanaal waar je deze doelgroep slecht op kan bereiken. Echt een misser wat mij betreft.

5. Val op met design

Jongeren bereik je in het algemeen beter via social media dan via een statische flyer of mailing. Er zijn twee belangrijke redenen waarom is het goed om extra aandacht te besteden aan het visuele aspect.

Enerzijds is generatie Z opgegroeid in de 24/7 informatiemaatschappij, dus het is moeilijk om op te vallen tussen al die andere berichten. Anderzijds zijn jongeren heel visueel ingesteld en veel minder gericht op tekst. Onderscheid je dus zoveel mogelijk op design, want dan heb je de aandacht sneller te pakken.

Tijd voor een praktijkvoorbeeld waarin marketing en generatie Z samenkomen. Wij werken voor Christelijk College Groevenbeek en bereiken scholieren via Instagram. Ik had de voorkeur voor een strakke puzzelfeed, maar de leerlingen bleken juist voorkeur te hebben voor organische vormen. Het werd een combinatie; netjes in het feedoverzicht maar toch aantrekkelijk voor de scholieren. Wat ik daarvan leerde? Laat je eigen smaak dus niet leidend zijn.

6. Ga de interactie aan met content

Jongeren bepalen binnen drie seconden of een contentitem interessant genoeg is om te lezen. Jouw content heeft een streepje voor als het interactief is. En nee, dan bedoelen we niet het vragen om een like, maar het daadwerkelijk betrekken van de doelgroep. Dus vraag om meningen of laat mensen stemmen op bepaalde onderwerpen.

Content die snel gedeeld kan worden, heeft ook een streepje voor. Zo kunnen jongeren het snel doorsturen naar vrienden, wat kan bijdragen aan een snelle verspreiding van je boodschap. Dit hoeft niet per se content op social media te zijn, maar kan ook een goed artikel op je website zijn.

7. Doe niet of je het allemaal weet

Dit blog is geschreven door een rasechte millennial, die echt niet tot in detail weet wat er speelt bij generatie Z. Dus heb je een campagneconcept klaarstaan? Vraag dan bijvoorbeeld je neefje, zusje of buurjongen om feedback te geven.

Die eerste ongecensureerde reactie is het meest waardevol. Zo zette ik deze smiley 👀 groots in bij een campagneconcept. Bleek dat scholieren dat gebruiken om te vragen om een sexy selfie. En tsja, dat moet je maar nĆ©t weten.