Je leest het goed: er staan in dit blog gewoon 5 tips die jouw e-mailmarketing nog beter kunnen maken. Natuurlijk zijn er nog veel meer tips te benoemen dan 5, maar je moet ergens een lijn trekken toch? Hieronder heb ik voor jou in ieder geval de 5 meest relevante tips geformuleerd. Misschien heb je alle tips al wel verwerkt, hierbij dan in ieder geval mijn complimenten. Je bent goed bezig! Voor de rest: leuk dat je openstaat om meer te leren over het opstellen van een succesvolle nieuwsbrief. Ben je er klaar voor om weer eens de schoolbanken in te duiken?

Tip voor de lezer: ik heb dit blog zo opgebouwd dat we beginnen bij de basis. Het is een soort stappenplan dat je kunt doorlopen. Heb je alle stappen doorlopen? Dan kan ik bij deze zeggen dat het fundament voor jouw succesvolle nieuwsbrief staat. 

Tip 1: bepaal een doelstelling

Voor de mensen die het nog niet weten: bij LeadLogic zijn we van de strategieën. En een strategie is niks zonder een doelstelling. Iets waar je bij het opstellen van een nieuwsbrief ook aan moet denken. Wat wil je bereiken met deze nieuwsbrief, oftewel wat is je doel. Dit kan voor elke branche en organisatie weer anders zijn. Zo kan een e-commerce bedrijf als doelstelling bijvoorbeeld ‘conversie maximaliseren’ hanteren. Terwijl een b2b-organisatie graag haar (potentiële) klanten wil informeren over nieuwe functionaliteiten van bijvoorbeeld een online tool. Denk ook aan de redenen waarom jij jezelf voor een nieuwsbrief hebt aangemeld. Wat voor informatie wil jij graag te weten komen? 

Tip 2: de belangrijkste boodschap bovenaan

Nu je de doelstelling hebt bepaald, kun je bepalen welke boodschap je graag over wilt brengen naar jouw doelgroep. Laten we voor het gemak de volgende doelstelling hanteren: het aanzetten tot aankoop. Wanneer je het onderin je nieuwsbrief pas benoemt dat jij 20% korting krijgt op bepaalde artikelen, is het waarschijnlijk al te laat. Je moet ervan uitgaan dat niet iedere lezer de gehele nieuwsbrief leest. Er is altijd wel een deel dat afhaakt. 

Daarnaast is er natuurlijk ook een deel van de (potentiële) klanten die de mail gewoon niet opent. In 2019 lag de confirmed open rate (COR) op 36,26% (DDMA, 2020) Even ter verduidelijking: een confirmed open rate is simpelgezegd het percentage van unieke, bevestigde opens gedeeld door het totaalaantal gestuurde e-mails. Zelf open je vast ook niet alle nieuwsbrieven die je ontvangt, of wel? 

Mocht je ervoor kiezen om de nieuwsbrief wel te openen, omdat de onderwerpregel je misschien aanspreekt, dan is het natuurlijk voor jou van belang dat je meteen de relevante informatie/aanbieding bovenaan ziet staan. Anders is de kans groot dat je de nieuwsbrief wegklikt en misschien zelfs verwijdert. En dat is uiteraard niet de bedoeling. 

Tip 3: de opbouw van jouw nieuwsbrief

In 2020 spendeerde een gebruiker gemiddeld 11,82 seconden aan het lezen van een e-mail. Binnen dit tijdsbestek moet jij de gebruiker overtuigen van de meerwaarde van jouw email. Het design van jouw nieuwsbrief kan hier onder andere aan bijdragen. Met een goed design kan jij de hand van de lezer vasthouden en hem gidsen door jouw nieuwsbrief. 

Hoe je een nieuwsbrief opbouwt is aan jou, maar er zijn natuurlijk een aantal methodes en modellen die handvatten bieden voor een succesvolle nieuwsbrief. Een van deze modellen is het omgekeerde piramidemodel. Dit model zorgt ervoor dat jij jouw nieuwsbrief zo opbouwt dat er een framework ontstaat. Een framework voor het structureren van elementen die samenwerken om iemands aandacht te trekken. Daarnaast wordt de boodschap op die manier ook duidelijk overgebracht en zorgt het ervoor dat de lezer doorklikt.  

Opstellen e-mailnieuwsbrief

Het omgekeerde piramidemodel draagt ook bij aan aan de korte aandachtsspanne van een volwassene. Het helpt de ogen van de lezer in de juiste richting te gidsen. Zie bijvoorbeeld onderstaande afbeelding. Door gebruik te maken van de juiste afbeeldingen en een duidelijke waardebepaling, kom je al een heel eind. Dit doe je dan natuurlijk wel in je eigen huisstijl ;).

E-mailnieuwsbrief opstellen

Tip 4: het design & responsiveness

Nu je bepaald hebt wat de doelstelling is, welke boodschap je gaat communiceren en hoe de opbouw van jouw nieuwsbrief eruit ziet, is het tijd voor het design. Zoals ik net al benoemde, is het belangrijk dat je lay-out voldoet aan jouw huisstijl. Het moet voor de lezer duidelijk zijn dat de mailing vanuit jouw organisatie komt. Door het hanteren van een consistente uitstraling creëer je herkenning onder jouw lezers. 

Naast het hanteren van je eigen huisstijl is het ook goed om rekening te houden met verschillende veranderingen in het gedrag van de gebruiker. Zo lezen steeds meer mensen hun e-mail via hun mobiel. In 2020 lag dit percentage op 39% (Frankwatching, 2021). Om die reden is het belangrijk dat jouw nieuwsbrief ook schaalbaar is voor mobiel. Test dit dan ook altijd door bijvoorbeeld de nieuwsbrief naar jezelf te mailen en deze te openen op je mobiel.

Met de komst van dark mode op Apple is er nog een pijler die je zeker moet onthouden bij het opstellen van jouw nieuwsbrief. Dit betreft het gebruik van een afbeelding (vooral een logo) als png bestand met transparante achtergrond. Wanneer je hier geen gebruik van maakt, zal je het verschil zeker opmerken. Hoe? Dat laat ik je graag zien aan de hand van een voorbeeld. 

E-mailnieuwsbrief opstellen3

(Lasso, 2019)

Ik heb het verschil tussen de nieuwsbrieven even voor je omcirkeld. Zo zie je onder andere dat de twee bovenste logo’s beide getoond worden met een witte achtergrond. Iets wat je dus heel simpel kan wegnemen door een png bestand toe te voegen met een transparante achtergrond. Verwijder dan meteen de oude bestanden met witte achtergrond, dan kan je die fout in ieder geval ook niet meer maken 😉. 

Dan nog een laatste tip: voeg in je nieuwsbrief altijd alt-tags toe aan de afbeeldingen die je gebruikt. Een alt-tag is de naam van een afbeelding op je website of dus binnen je nieuwsbrief. Deze naam verschijnt zodra je met je muis boven een afbeelding gaat hangen (IMU, 2012). Dit is dan ook de tekst die je ziet wanneer een afbeelding binnen een nieuwsbrief niet automatisch wordt ingeladen. Zie het als een redder in nood. Binnen Outlook is het bijvoorbeeld heel erg normaal dat een afbeelding niet automatisch wordt ingeladen. Pas nadat iemand toestemming geeft of de afbeeldingen downloadt, worden deze weergeven. Wanneer er geen alt-tags gekoppeld zijn aan de afbeeldingen zou je een groot blok zien met een vraagteken in het midden (Frankwatching, 2021). 

Een blok zoals deze:

E-mailnieuwsbrief opstellen4

(Campaignmaster, 2014)

 

Tip 5: onderwerpregel

Nu je al veel te weten bent gekomen over de opbouw en het design van je nieuwsbrief, zijn we aangekomen bij het laatste gedeelte van dit blog. We gaan het hebben over de onderwerpregel en de pre-header van je nieuwsbrief. Dit had ik natuurlijk ook als eerste kunnen bespreken, maar het is vooral van belang dat je een specifiek doel koppelt aan een nieuwsbrief. Aan de hand van het doel kun je uiteindelijk bepalen hoe je de onderwerpregel vormgeeft en of er enige urgentie gecommuniceerd moet worden. 

Zowel de onderwerpregel als de pre-header zijn van essentieel belang om de gebruiker te overtuigen om jouw nieuwsbrief te openen. Spreekt de onderwerpregel je niet aan? Dan ben jij hoogstwaarschijnlijk ook niet geneigd om de mailing te openen. Zo simpel is het. 

Laten we beginnen bij het begin. En met het begin bedoel ik de afzendernaam, oftewel de naam die je als eerst ziet staan in je mailbox. Zorg ervoor dat je organisatienaam hier staat zodat er vertrouwen wordt gewekt onder de lezer. Dit realiseren is gelukkig niet zo moeilijk en kan binnen elk systeem wel 😉. 

E-mailnieuwsbrief opstellen5

(Webpower, z.d

Zorg er daarnaast voor dat jouw onderwerpregel niet te lang is. Bovenstaande voorbeelden nemen bijvoorbeeld ongeveer zes woorden in beslag. Dit aantal is op verschillende devices nog goed leesbaar. Wanneer je begint met een onderwerpregel is het ook van belang dat je spreekt in de taal van je doelgroep. Bedenk goed hoe hij of zij aangesproken wilt worden. Tot slot zou je ook nog eens kunnen A/B testen of een onderwerpregel met bijvoorbeeld een emoticon beter wordt geopend dan zonder een emoticon. 

Bij Visoptafel.nl kwam duidelijk naar voren dat een sterke titel logischerwijs een hogere CTR heeft. Neem hierbij als voorbeeld onderstaande onderwerpregels:

  • A: Nu nog 30% korting op een hele zalm!
  • B: Weekaanbieding: zalm, haring & forel. 

Welke regel slaat er volgens jou beter aan? Uit de data kunnen wij in ieder geval herleiden dat onderwerpregel A 5% meer wordt geopend dan versie B. Dit zijn dan ook elementen waar je zeker rekening mee moet houden. 

Nu je weet waaraan je onderwerpregel moet voldoen, kunnen we de aandacht vestigen op de pre-header, oftewel de regel onder de onderwerpregel. Zie het als een soort tweede onderwerpregel. In de pre-header dek je de lading van de content in de nieuwsbrief. Hier kun je bijvoorbeeld ook enige urgentie in aanduiden. Zoals nog maar 2 dagen geldig of profiteer nu van x% korting. Ook hiermee zou je kunnen A/B testen binnen je e-mailcampagnes. 

Conclusie 

Oké, je bent klaar! We hebben een vijftal tips besproken die jou kunnen helpen bij het opstellen van een succesvolle nieuwsbrief. Zoals beloofd heb je nu de ideale  nieuwsbrief gecreëerd. Kom jij er toch nog niet helemaal uit? Laten we dan een sparren!