In de week van Black Friday werden vorig jaar 88% meer pakketjes verzonden dan het jaar ervoor. Een enorme omzetboost voor de bedrijven die meededen. De marketingmachine was dan ook al wekenlang op stoom. Alles werd uit de kast gehaald om consumenten te overtuigen van de beste kortingsactie of deal. Vrijdag 26 november is het weer Black Friday en ook dit jaar wordt een recordomzet verwacht. Hoe zorg je dat je als mkb’er in deze concurrentiestrijd zichtbaar blijft en online scoort? We vertellen het je in dit blog. 

Het ontstaan van Black Friday

Laten we eerst een stapje terug gaan. Want hoe is dit koopjesfestijn eigenlijk ontstaan? In 1924 opende in New York het grootste warenhuis van de stad: Macy’s. Hiervoor werd een grote marketingcampagne opgezet, de sprookjesachtige Thanksgiving Day Parade met als eindpunt het warenhuis. In de jaren daarna kwamen door de media-aandacht steeds meer mensen naar de parade kijken en werd het een traditie om op deze dag kerstcadeaus in te slaan. Rond 1950 zag het op de vrijdag na Thanksgiving door de drukte zo zwart van de mensen in de stad, dat de politie deze dag de bijnaam ‘Black Friday’ gaf. Het imago van Black Friday veranderde rond 1980. Retailers boden zoveel korting aan dat ze na een periode van omzetverlies na Thanksgiving van de rode cijfers in de zwarte cijfers kwamen. Sindsdien staat Black Friday bekend als de grootste kortingsdag van Amerika. De hype is daar zo groot dat er zelfs mensen voor deuren van winkels slapen om na opening zo snel mogelijk naar de kortingsactie te rennen. Filmpjes hiervan gingen in 2015 viral op social media, waardoor Black Friday ook in Nederland in populariteit steeg. Inmiddels doen bijna alle grote retailers mee aan Black Friday en is de kortingsdag een succes bij het winkelend publiek. Maar wat maakt dat consumenten eigenlijk zo gevoelig zijn voor die hoge kortingen?

Van korting krijg je een dopamine shot

Naast de echte koopjesjagers zijn er ook consumenten die spontaan verleid worden om op Black Friday iets te kopen doordat ze anderen van de acties zien profiteren. Wist je dat 95% van onze beslissingen worden gemaakt door het onderbewuste deel van ons brein? Dit blijkt uit onderzoek van psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. Wanneer je een korting ziet wordt het beloningssysteem in je brein, de nucleus accumbens, geactiveerd. Maak je gebruik van de korting dan ontstaat er een dopamine shot in je brein waardoor je niet meer logisch kunt nadenken en je meer of duurder gaat kopen dan je eigenlijk van plan was. Daarnaast is het brein ook heel gevoelig voor schaarste, wanneer een actie beperkt beschikbaar is ben je meer geneigd om te kopen om deze kans niet te missen. Met exclusieve kortingsacties spelen slimme marketeers dan ook in op je oerbrein en voor je het weet koop je een product dat je helemaal niet nodig hebt. Maar door het dopamine shot voelt het toch alsof je de beste deal van de dag scoort. Dat is wat ons zo gevoelig maakt voor die hoge kortingen. Marketeers van grote bedrijven als Bol.com en MediaMarkt spelen hier slim op in met hun Black Friday acties. Maar hoe zorg je nu dat je als mkb’er ook zichtbaar bent tussen al het campagne geweld van grote partijen met veel meer marketingbudget? 

Zichtbaar zijn en online scoren

De beste tips voor deze editie van Black Friday zet ik voor je op een rijtje. Hoe zorg je dat je als mkb’er zichtbaar bent en online scoort met jouw actie bij jouw doelgroep? 

Laat je niet gek maken door de Black Friday campagnes van grote bedrijven 

Ten eerste, laat je niet gek maken door de Black Friday campagnes van grote bedrijven. Door de combinatie van Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis geven organisaties in het vierde kwartaal het meeste marketingbudget uit. De marketingmachines zijn dan vol op stoom en grote partijen gaan de concurrentiestrijd online met elkaar aan. Maar ook met een kleiner marketingbudget is het mogelijk om rondom Black Friday zichtbaar te zijn. Ga in deze periode niet de strijd aan met grote partijen, maar zet juist specifiek in op jouw doelgroep en de lokale markt voor jouw product of dienst. Door mee te doen met Black Friday kun je jouw concurrenten in het mkb juist een stapje voor zijn. 

Wees zichtbaar voor jouw vaste klanten

De belangrijkste doelgroep om te bereiken tijdens Black Friday zijn je vaste klanten. Jouw nieuwsbrieflezers, social media volgers en klanten in je fysieke of online winkel hebben namelijk al aandacht voor en interesse in jouw merk en aanbod. Daarnaast zijn vaste klanten ook de beste ambassadeurs. Als ze enthousiast zijn over jouw Black Friday actie, zullen ze dit delen met vrienden en familie wat jou weer nieuwe klanten kan opleveren. Zorg dus dat jouw Black Friday actie zichtbaar is voor jouw vaste klanten door ze hiervan op de hoogte te stellen. Het mooiste is nog dat je hier niet eens betaalde advertenties voor nodig hebt. Gebruik je eigen media zoals de nieuwsbrief, Facebook en Instagram en noem het Black Friday aanbod op je website en in de winkel. Je kunt aanvullend een deelactie of advertenties inzetten om ook potentiële klanten te bereiken.   

Bedenk een passende Black Friday actie en bied deze aan 

Uit een onderzoek naar kortingsdagen blijkt dat consumenten op Black Friday minimaal 25% korting of een gratis product verwachten bij een aankoop. Wil je niet het hele assortiment in de uitverkoop doen? Dan kan je er ook voor kiezen om een actie te starten voor een aantal specifieke producten, een bundel samen te stellen van meerdere producten of een cadeautje weg te geven bij aankoop. Om je zichtbaarheid te vergroten is het slim om de actie al eerder te starten of het hele weekend te laten doorlopen. Op die manier geef je klanten meer tijd om gebruik te maken van jouw aanbod. Tip: vraag je klanten via social media welke producten zij graag met korting willen terugzien en speel hierop in.  

Zet digital marketing in om je actie te promoten

Of je nu e-mailmarketing, zoekmachine advertenties of social media advertising inzet: het is een gemiste kans als je geen gebruik maakt van online marketing om jouw Black Friday actie te promoten. Met online marketing vergroot je het bereik van jouw actie naar nieuwe klanten en vergroot je de kans op conversies. Zet specifiek in op jouw doelgroep, markt en locatie om relevant zichtbaar te zijn. Combineer dit met een speciale Black Friday landingspagina om de klantreis te versterken. Kan je hier hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met een van onze digital marketing consultants.

Ga live op social media met je actie

De laatste tip is een nieuwe trend, overgewaaid vanuit China. Livestreams op social media zijn daar steeds meer upcoming tijdens kortingsdagen. Deze trend kun je als mkb’er voor je Black Friday actie gebruiken om je te onderscheiden van concurrenten. Doe er je voordeel mee en ga tijdens Black Friday live op Facebook of Instagram en vertel jouw klanten over je actie. Maak het extra makkelijk om rechtstreeks via de website een bestelling te plaatsen door een link toe te voegen. Of laat klanten een exclusieve deal reserveren via een privébericht, waarna je ze deze laat ophalen in de winkel. Daar trek je ook nog eens winkelbezoekers mee!  

Volg je deze tips, dan ben je goed voorbereid op Black Friday en klaar om online te scoren. Want wanneer jouw klanten de kortingsactie zien, neemt het onbewuste en irrationele deel van het brein hun beslissingen grotendeels over en krijgen ze een dopamine shot waardoor jouw aanbod onweerstaanbaar is. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is een goede actie te bedenken en zorgen dat deze zichtbaar is. Zowel online als in de winkel. Ben jij klaar voor die omzetboost waar ze in Amerika op Black Friday al jaren van profiteren? Veel succes met de voorbereidingen!