Misschien heb je het wel eens meegemaakt en anders kun je er vast wel een voorstelling van maken. Je bezoekt een website en denkt: Wauw dat ziet er strak uit. Op het moment dat je begint met lezen, verdwijnt je enthousiasme als sneeuw voor de zon. Hè, wat zonde. Zo’n mooi website, maar gevuld met ‘bagger’. Dit wil je voorkomen toch? Vandaag neem ik je mee in zeven tips over hoe je kunt scoren met jouw webteksten. 

1 | Schrijf actieve webteksten

Lees deze zin eens: ‘Uw producten worden morgen nog verzonden wanneer u voor 20.00 uur uw bestelling heeft geplaatst.’ Leest niet super lekker hè? Dat komt doordat deze zin erg passief is. Actieve webteksten doen het veel beter en kun je veel beter onthouden. Lees nu dit eens: ‘Voor 20.00 uur besteld? Morgen in huis!’ Kort, bondig, actief en lekkerder leesbaar. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, je moet er alleen even goed over nadenken. Je merkt het wel: actief schrijven verhoogt de leesbaarheid. Een betere leesbaarheid heeft ook weer een positief effect op je organische vindbaarheid (SEO). Win-win!

2 | Opbouw is key

De opbouw van jouw webpagina is ontzettend belangrijk. Bezoekers hebben nou eenmaal niet zo’n grote spanningsboog, dus je moet ze meteen boeien. Misschien voor de hand liggend, maar begin dus met je belangrijkste boodschap. We noemen dit ook wel de omgekeerde piramide: van de belangrijkste informatie, naar de minst belangrijke informatie. Je kunt ervoor kiezen om in dit eerste gedeelte ook een korte opsomming toe te voegen met alle onderwerpen van de pagina. Deze licht je daaronder één voor één toe. Als je deze onderwerpen in het lijstje dan ook nog clickable maakt, kan de bezoeker gelijk naar het onderwerp waar hij/zij meer over wil weten. Benieuwd naar welk pad jouw bezoekers doorlopen op een specifieke webpagina? Dan zou je de tool Hotjar of Clarity kunnen overwegen. Met deze tools krijg je inzicht in het gedrag van websitebezoekers op jouw webpagina’s. Collega Lysanne schreef onlangs een blog waar ze deze twee tools met elkaar vergelijkt.

Omgekeerde piramide - 7 tips voor webteksten

Nog iets anders dat belangrijk is voor de opbouw: AIDA. Wel eens van gehoord? 

  • A= attention
  • I = interest
  • D= desire
  • A= action


Ieder onderwerp op jouw webpagina moet een AIDA-opbouw bevatten. Hoe doe je dat dan precies? Trek eerst de aandacht (A), dit kan al door een goede koptekst. Wek vervolgens interesse door bijvoorbeeld in te spelen op de pijnpunten bij de doelgroep (I). Als je de aandacht hebt, kun je inspelen op deze pijnpunten door een oplossing aan te dragen, jouw aanbod (D). Sluit altijd af met een Call To Action (A). Dit kan in de vorm van een contactbutton, downloadbutton, lees-meerbutton, vul zelf maar in. Dit blog heeft ook deze opbouw. Let maar eens op.

  • A: De koptekst triggert om te lezen, je wilt alle tips eigenlijk wel weten. 
  • I: In de inleiding schets ik een herkenbare situatie/pijnpunt.
  • D: In dit blog draag ik oplossingen aan voor het pijnpunt. 
  • A: Helemaal onderaan staat een Call To Action (CTA) waar je contact kunt opnemen met ons.

Onthoud wel: ieder mens heeft verschillende informatiebehoeften, dus je kunt nooit een pagina perfect indelen voor iedereen. Persoon A dient wellicht eerst AID te doorlopen voordat hij toe is aan de Action. Persoon B weet daarentegen misschien al veel over het onderwerp en heeft alleen aan A of aan A & I al voldoende om over te gaan tot actie. 

3 | Zorg voor een overzichtelijke opmaak van jouw webtekst

Naast de opbouw, is ook de opmaak heel belangrijk. Om de webteksten nog beter scanbaar te maken is het handig om te werken met bullets. Mensen houden nou eenmaal van rijtjes en daarnaast zijn ze ook makkelijker scanbaar dan wanneer je ze uitschrijft in een tekst. Zoekmachines houden ook erg van rijtjes en geven je zelfs voorrang in organische positie wanneer jouw pagina overzichtelijk opgebouwd is. Verder is het belangrijk dat je tekst niet te breed is. Lange regels lezen erg moeilijk. Je kunt dit voorkomen door aan de zijkant nog een blok te maken met bijvoorbeeld een contactmogelijkheid, USP’s, afbeeldingen, en dergelijke. Dit laatste geldt  trouwens wel alleen voor desktopverkeer. Zit jij nu achter de computer of op je laptop? Check de balk hiernaast voor een goed voorbeeld

4 | Schrijf in het belang van je lezer

Het is erg verleidelijk om informatie op te sommen over je producten en/of diensten en hoe geweldig ze wel niet zijn. Daarin kan je nog mooi veel populaire zoekwoorden toevoegen waardoor de pagina in de zoekmachines beter vindbaar is. Maar zit de lezer daarop te wachten? Dat is niet vanzelfsprekend. Verplaats je eens in je doelgroep en bedenk wat zij zouden willen weten.

  • What’s in it for them? 
  • Waarom zouden ze jouw product/dienst aanschaffen?
  • Welke voordelen brengt dit voor hen mee? 
  • Maar ook: waar zouden ze tegenaan kunnen lopen?


Hiernaast is het belangrijk dat de bezoekers van jouw website sympathie opbouwen voor jou. Hoe je dat doet? Blijf dichtbij jezelf en kom niet afstandelijk over, schrijf persoonlijke webteksten en zorg dat je uitmuntende service biedt. Dan komt de sympathie vanzelf.

5 | Kies de juiste woorden

Het woordje ‘juist’ is altijd zo lekker mening gevoelig. Wat is juist? Ik zal kort toelichten wat ik hiermee bedoel. Stel je hebt een webshop. Kies je in het winkelwagentje dan voor de button ‘betalen’ of ‘bestellen’? In dit geval is ‘bestellen’ een betere optie. Waarom? Betalen roept altijd een beetje een negatieve associatie op. Bestellen klinkt al heel anders. Verder wordt het woordje ‘formulier’ ook vaak als vervelend en veel ervaren. Zinnetjes als: ‘Vul ons contactformulier in’ kun je daarom veel beter vervangen door: ‘Laat je gegevens achter’. Kortom: probeer negatieve associaties te voorkomen door een woordkeuze te gebruiken die de pijn verzacht. Dit gaat jouw conversies ten goede komen! Benieuwd welke woorden op jouw website beter kunnen? Wij denken graag met je mee.

6 | Link naar andere pagina’s 

Dit is niet zozeer een aanpassing in je webteksten, maar wel een aanpassing om ervoor te zorgen dat mensen langer op je website blijven. Je linkt op een pagina door naar bijpassende producten/diensten of bijvoorbeeld naar de contactpagina. Waarom dit zo goed is? Onze zoekmachines houden er ook erg van en geven je zelfs voorrang qua positie als je interne linkbuilding op orde is. Daarnaast houd je mensen langer op je website als je hen de mogelijkheid geeft om gemakkelijk door te klikken naar andere webpagina’s. Want hoe langer de gemiddelde sessie duurt, hoe belangrijker jouw website blijkbaar is.

7 | Vraag om feedback op jouw webteksten

Last but not least: vraag je collega’s om feedback. Misschien denk je nog zo’n goede tekstschrijver te zijn, ook jij ziet dingen over het hoofd. Laat collega’s (of wat mij betreft je partner) eens meekijken en meedenken over sterke webteksten. Zij staan er waarschijnlijk nog blanco in terwijl jij de tekst onderhand wel kunt dromen. Een frisse blik geeft altijd weer nieuwe inzichten.

Ik zou nog wel 20 tips met je kunnen delen, maar dan is deze tekst niet meer lekker leesbaar vrees ik (ohja, te lange teksten zijn dus ook niet handig; keep it short and simple). Laten we het voor deze keer maar hierbij houden en wie weet schrijf ik nog eens een vervolgblog.Â