Hoger staan in de zoekresultaten van Google, voor veel ondernemers een relevante marketingdoelstelling. Hoger getoond worden in de zoekmachine betekent meer bezoekers en dus uiteindelijk meer conversies. Wie topposities in Google wil bemachtigen moet vaak wel even geduld hebben, want SEO is geen korte termijn project. En als je dan bovenaan staat, dan moet je je posities ook nog weten te behouden. Voor je het weet ben je ingehaald door een concurrent. Hoe kan dat? En wat komt er naast goede content nog meer bij SEO kijken? In dit blog duiken we dieper in de complexe wereld van SEO. 

Geen zin of tijd om alles over SEO te lezen? Klik hier voor de praktische tips aan het einde van de blog. Zit je er wel klaar voor? Hier gaan we het allemaal over hebben: 

  • De basis van SEO 
  • Technische SEO 
  • Een ijzersterk domein
  • Het algoritme
  • Verschuivingen

 

De basis van SEO

Voor we ingaan op core web vitals, backlinks en technische aspecten van SEO is het goed om eerst eens te kijken naar de basis. SEO, search engine optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie, bestaat uit drie onderdelen: 

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

TECHNIEK – Een website die technische goed in elkaar zit is zeer belangrijk om te scoren met SEO. Hieronder vallen onder andere een prettige gebruikerservaring, snelle laadtijd en een duidelijk structuur zodat jouw website zodat Google begrijpt waar jouw website over gaat.

CONTENT – Goede content is relevant en beantwoordt de vraag van de lezer. Daarnaast is een goede SEO-pagina geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord. Hieronder vallen ook de titels, url en beschrijvingen.

AUTORITEIT – De autoriteit van jouw website wordt bepaald door hoe oud jouw website is, hoeveel backlinks (links afkomstig van andere websites) je hebt en wat de kwaliteit van deze links is. 

Hoe werkt een zoekmachine? 

Om vindbaar te zijn moet jouw website geïndexeerd worden. Indexeren gebeurt door de robots van Google en is niks anders dan het vinden, bewaren en rangschikken van webpagina’s. Google gaat zelf op zoek naar pagina’s maar je kunt jouw pagina’s ook ‘aanmelden’. Door jouw website aan te melden, weet Google hoe hij al jouw pagina’s moet verzamelen – en welke niet. Dit is een zeer belangrijke handeling bij de livegang van een nieuwe website. 

Alle geïndexeerde pagina’s worden op volgorde van relevantie gezet. De pagina die het beste antwoord geeft op de vraag van de bezoeker, komt bovenaan te staan (simpel gezegd dan, want door het lezen van dit blog begrijp jij namelijk dat er veel meer bij komt kijken). 

Wat wil mijn doelgroep weten? 

Als jouw pagina’s in de zoekmachine van Google staan, is het belangrijk om te weten met welke vragen jouw doelgroep zit. Je moet immers de vraag van de lezer beantwoorden om te scoren met het onderdeel content. Hier kom je achter door een zoekwoordenonderzoek. Tijdens een zoekwoordenonderzoek kijk je naar de vraag die jouw doelgroep heeft, hoeveel mensen deze vraag hebben en hoe jij hier antwoord op gaat geven. 

Hiervoor is het dus zeer belangrijk om te weten wie jouw klanten zijn en wat hun drijfveren zijn. Vervolgens kun je aan de slag met het schrijven over het probleem en de oplossing voor jouw doelgroep. 

Relevante content

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de potentie van een zoekwoord. Shorttail zoekopdrachten, een zoekopdracht bestaande uit ÊÊn of twee woorden, hebben dan wel meer volume maar daarbij ook meer concurrentie en een hogere kans op een dubbelzinnige betekenis. Daarom is het vaak beter om te focussen op longtail zoektermen, een zoekopdracht met drie of meer woorden. Op deze zoektermen zit minder zoekvolume maar je bereikt wel een specifieke doelgroep die op zoek zijn naar de informatie op jouw pagina. Klinkt als een betere match, toch? 

Dit principe is weergegeven in onderstaande grafiek:

SEO tips LeadLogic

The search demand curve (Moz)

Dus hoe specifieker de zoekterm, hoe minder zoekvolume, maar hoe beter de zoekopdracht aansluit op de inhoud van de pagina. Wil je zelf aan de slag met een zoekwoordenonderzoek? Waardevolle tools en websites zijn: Moz, de zoekwoordplanner van Google Ads, Google Trends, Answer The Public en Ahrefs.

Scoren in Google is geen doel op zich

Na het zoekwoordenonderzoek schrijf je de pagina helemaal vol met dit zoekwoord, toch? Geen aanrader. Vergeet tijdens het schrijven van content niet dat het doel is om de gebruiker te helpen. Het wordt zeker aangeraden om het zoekwoord en synoniemen te benoemen, maar overdrijf niet. Uiteindelijk draait het erom dat de pagina fijn leesbaar is en dat de lezer eenvoudig kan vinden wat hij zoekt. Als de pagina’s leesbaar zijn voor de doelgroep, ga je door naar de volgende stap: de pagina leesbaar maken voor de zoekmachine.

Technische SEO, niet schrikken

Om SEO goed te kunnen toepassen hoef je niet alles af te weten van de technische aspecten. Er over mee kunnen praten met bijvoorbeeld een webdeveloper is wel fijn. Schrik daarom niet van de benaming ‘technische SEO’. Het kan namelijk best fijn zijn om te weten hoe het werkt. Want alleen als je weet hoe een zoekmachine naar jouw pagina kijkt, weet je hoe je deze kunt optimaliseren. 

Acht algemene richtlijnen die op orde moeten zijn om te scoren met SEO:

1. Structuur

Een eenvoudige structuur die zowel voor bezoekers als de zoekmachine eenvoudig te begrijpen is, bevordert de positie in google.

2. Interne links

Link vanuit pagina’s door naar andere relevante pagina’s op jouw website. Uiteindelijk hangen alle pagina’s op jouw website samen en creÃĢer je een ‘spinnenweb’ aan informatie. Interne links verbeteren het gebruik op jouw pagina en kunnen ook zorgen voor hogere posities in de zoekmachine.

3. Schone code

Verwijder overbodige HTML-code. Controleer ook de code in verschillende browser. Elke browser laat een website anders in waardoor de opmaak en snelheid per browser kan verschillen. Schone code zorgt voor een snellere website. Een snelle website is zowel fijn voor de gebruiker als voor jouw SEO prestaties. 

4. HTTPS

In het kader van beter voor de bezoeker en beter voor SEO: Gegevens versturen via HTTPS in plaats van via HTTP. De toegevoegde S staat voor “secure”. Gegevens die verstuurd worden via HTTPS worden versleuteld verstuurd en zijn daardoor niet inzichtelijk als deze onderschept worden. 

5. Rich snippets

Je kent ze misschien wel. Al voor je een website hebt geopend in Google zie je het antwoord staan. Een vraag die je kunt uitklappen of een recept dat wordt rechtstreeks in de zoekmachine wordt getoond. Dit pas je toe met structured data. Met structured data geef je aanwijzingen over de inhoud van je pagina. Hierdoor begrijpt Google beter wat er staat. Zo ziet Google bijvoorbeeld het verschil tussen wat de ingrediÃĢnten zijn en wat de kooktijd is. Doordat de zoekmachine beter begrijpt wat er op jouw pagina staat, is dit ook aan te raden voor goede SEO resultaten. Meer lezen over waarom je rich snippets moet inzetten voor jouw organisatie? Joran schreef er al eerder een blog over.

6. Unieke inhoud

Veel gehoord als het gaat om SEO tips: Vermijd dubbele inhoud. Heb je een pagina met een synoniem (bijvoorbeeld voor een Google Ads campagne), maar is de inhoud eigenlijk hetzelfde. Voorkom dan duplicate content door een canonieke tag toe te voegen. Met deze tag vertel je tegen Google welke pagina de voorkeur heeft en dus geïndexeerd moet worden. De andere pagina is dan wel te bezoeken maar krijgt geen ‘strafpunten’ omdat er geen unieke inhoud is. 

7. Mobielvriendelijk

Dat grotendeels van de website mobiel worden bezocht hoeven we je niet te vertellen. Hierdoor is het belangrijk dat jouw website zich aanpast aan het apparaat van de gebruiker. Want: een goede gebruikerservaring is belangrijk voor SEO. 

8. Snelheid

Een snelle website scoort beter dan een langzame website. Maar, hoe zorg je dan dat jouw website snel wordt en blijft? De belangrijkste factor hierbij zijn de afbeeldingen. Kies dus altijd voor gecomprimeerde afbeeldingen met de juiste afmetingen en een alt-text. Ook de manier waarop de website wordt geladen speelt een belangrijke rol.

Wil je nog meer weten over de technische kant van SEO? Collega Judith schreef eerder een blog over de Core Web Vitals.

Autoriteit voor een ijzersterk domein

Je hebt relevante content geschreven, het voldoet aan alle eisen van de zoekmachine en nog sta je niet bovenaan. Dat SEO een lange termijn project is, hebben we niet overdreven. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om (ook) op korte termijn resultaat te zien. 

Naast de inhoud zijn links de belangrijkste ranking factoren. Want een betrouwbare website verwijst alleen naar andere betrouwbare websites. Dus hoe meer betrouwbare website naar jouw domein verwijzen, hoe betrouwbaarder jij zelf bent.

Inkomende links van hoge kwaliteit

Je kunt een link van de ene website naar de andere zien als een referentie. Hoe meer referenties, hoe beter. Zo werkt het ook met Google reviews en mond-tot-mond aanbevelingen, toch? Deze links worden ook wel backlinks of externe links genoemd. Backlinks die naar jouw website linken, geven aan dat jouw website expertise heeft en dus bouw je autoriteit op. 

Tegenwoordig zijn er zelfs platformen waarop je links kunt kopen. Dit lijkt in eerste instantie een zeer goede deal. Toch bevelen wij dit niet aan, want naast de kwaliteit van de links is het ook zeer belangrijk dat je website een gezond linkprofiel heeft. 

Een gezond linkprofiel

Hoe je een gezond linkprofiel behoudt? Door de links altijd op een eerlijke manier te verkrijgen. Dat betekent kiezen voor de lange termijn en dus niet links kopen of massaal links uitwisselen met partijen waar je niet mee samenwerkt. Nog beter om te weten: wat je wel kan doen voor een gezond linkprofiel: 

  • Linkbuilding een structureel project maken
  • Samenwerkende partijen naar jouw website laten linken
  • Relevante bronnen naar jouw website laten link (bijvoorbeeld een artikel in de plaatselijke krant of een gastblog op een relevante website voor jouw doelgroep)

Zo is het waardevol om crediteuren te benaderen en een artikel over de samenwerking op de website te laten plaatsen. Ook klanten of partners, zoals sponsorschappen, zijn een eenvoudige manier om links te genereren. Verder is het ook waardevol om gastblogs te plaatsen op websites die relevant zijn voor jouw doelgroep. Let wel op dat de blog  nieuwswaardig is en geplaatst wordt op een domein met een hoge autoriteit. 

 Het algoritme van Google

Zo, hebben we dan het algoritme van Google gekraakt? Helaas niet. Maar met deze stappen kom je al heel ver als het om scoren met SEO gaat. 

Hoe het algoritme van Google precies werkt, weten we (helaas) niet. Wel zijn de drie belangrijkste factoren bekend: Links, content en RankBrain. RankBrain is de machine learning-technologie die Google gebruikt. Dit systeem helpt bij het sorteren van de zoekresultaten en kijkt naar de relevantie van zoekopdrachten. 

Onze tip? Start!! Begin met het maken van een plan. Kijk met welke zoekwoorden of website jij het makkelijkste kunt scoren. Na de quick wins kun je aan de slag met het structureel uitvoeren van SEO werkzaamheden om zo in de loop van de tijd een ijzersterk domein op te bouwen met zeer relevante content. 

Meer weten over een SEO stappenplan voor jouw organisatie of gewoon eens sparren? Dan weet je ons te vinden. Direct aan de slag. Dit zijn onze praktische tips: 

  • Focus op 1 zoekwoord per pagina, blijf bij dit onderwerp
  • Zorg dat de URL, H1, Meta titel en beschrijving het zoekwoord bevatten
  • Gebruik tussenkoppen voor de scanbaarheid
  • Benoem het zoekwoord in de afbeeldingsnaam en alt-tekst
  • Zorg voor de juiste grootte en afmetingen bij een afbeelding
  • Link intern naar relevante pagina’s
  • Gebruik mogelijk rich snippets
  • Voorkom onnodige codes op de website
  • SEO-pagina’s hebben minimaal 300 woorden, afhankelijk van het onderwerp kan dit meer zijn
  • Wees relevant voor de doelgroep
  • Maak gebruik van backlinks van crediteuren
  • Maak van linkbuilding een structureel project 

 

Maar ik stond bovenaan?

Doe je zo hard je best, heb je een toppositie in Google en dan wordt je ingehaald door de concurrent. Hoe kan dat nou? Een verandering van ÊÊn van alle besproken punten kan invloed hebben op de resultaten. 

Dus is er een update van Google geweest, heeft de concurrent nieuwe content geschreven of een link verzameld, is er een technische fout op jouw website of heb je misschien een negatieve aanpassing gedaan? Dan kan dit invloed hebben op jouw posities. Hierom is het belangrijk dat SEO een structureel project is en geen eenmalige actie.Â