Digital marketing.. consultancy.. Wat houdt dat precies in? Doe je dan social media? Advertenties? De website onderhouden? Met de diverse taken voor verschillende opdrachtgevers is het moeilijk om de vraag ‘Wat doe je nou precies?’ in één zin te beantwoorden. Daarom geef ik je met dit blog een kijkje in mijn werkweek als junior digital marketing consultant. 

Voordat ik begin aan mijn werkweek is het handig om te weten dat ik op het moment werk voor vijf opdrachtgevers. Al deze opdrachtgevers nemen een aantal uur af per maand en deze worden verdeeld over de weken. Om het voor mezelf en voor de opdrachtgevers zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk te houden, heb ik de klanturen op vaste momenten gepland. Zo weten zij ook precies wanneer ik voor hen aan het werk ben. De weken vliegen voorbij. En dat komt mede doordat elke dag weer anders is en ik bijna elke dag op een andere locatie werk. We hebben een kantoor in Ermelo en twee in Amersfoort, maar ik kan ook thuis of bij de klant aan de slag. 

Maandag

De week start ik vaak in Amersfoort bij onze partner Muntz. Dit kantoor is wat dichterbij voor mij en het is gewoon een fijne werkplek. Meestal splits ik de dag in tweeën. In de ochtend ben ik vaak voor Saled LED verlichting aan het werk en in de middag voor E-Z UP. Voor beide klanten werk ik 8 uur per week, maar ik vind het persoonlijker fijner om dit op te splitsen. Zo ben je niet de hele dag met hetzelfde bezig. 

Voor Saled LED verlichting werken we nog met een aantal collega’s. Ik focus me op een specifieke branche: LED verlichting voor het onderwijs. En daarvoor pak ik het van A tot Z op. Eerst check ik de lopende campagne op LinkedIn. Hoe presenteren de advertenties? Zijn er nog likes of reacties binnengekomen? Waar nodig doe ik aanpassingen en de zachte leads (likes of reacties) zet ik in het Monday board (een projectmanagement tool) zodat de accountmanagers van Saled deze kunnen opvolgen. Vervolgens kijk ik in een ander Monday board of ik nog nieuwe projecten heb ontvangen van de accountmanagers waar een nieuwsbericht over geschreven moet worden. Of wellicht staat er een nieuwsbericht gepland om te plaatsen op de website, de LinkedIn pagina en om te verspreiden naar de pers. Dan is de ochtend vaak wel gevuld met de campagnes en content schrijven. 

Na de lunch ga ik verder met de werkzaamheden voor E-Z UP. E-Z UP is leverancier van de originele pop-up tent. Dit is een Amerikaans bedrijf maar het Europese hoofdkantoor zit in Nederland. E-Z UP wil ook meer bekendheid en afzet creëren in Europa. In eerste instantie focussen we ons op Duitsland en Frankrijk. Collega Nelleke ontwikkelde een strategie om dit voor elkaar te krijgen en ik mag de uitwerking hiervan doen. Denk hierbij aan het opzetten van een campagne via LinkedIn en daarnaast gaan we Google optimaal inzetten met search, display, shopping en video ads. En dit allemaal in het Frans en Duits. Nu vraag je je vast af: heb jij een talenknobbel? Eigenlijk niet… Maar bij E-Z UP zijn ze goed in Duits en ze hebben een dealer in Frankrijk. Ik lever de teksten aan in het Nederlands en zij verzorgen dus de vertalingen voor mij. In één middag een strategie uitwerken gaat helaas niet, dus donderdag ga ik weer verder. 

Dinsdag 

Waar ik op dinsdag werk verschilt. Het ligt er een beetje aan of nog meer collega’s op kantoor zijn in Ermelo. In een gezamenlijk agenda kan ik zien wie waar werkt. Dus of ik werk in Ermelo of thuis. 

Dinsdagochtend is van MostWare. MostWare levert IT oplossingen en zorgt ervoor dat organisaties vlekkeloos kunnen werken met IT. Ik ben verantwoordelijk voor de betaalde campagnes. Op het moment zijn we bezig met een nieuwe campagne. Een aantal weken geleden hebben we samen met MostWare een brainstormsessie gedaan. Wat maakt MostWare nu echt onderscheidend ten opzichte van de concurrent? Aan de hand hiervan heb ik een nieuwe strategie uitwerkt. Vandaag ga ik aan de slag met het uitwerken van fase 1. Dus: content schrijven voor de website, advertentieteksten, een briefing voor ontwikkelen van visuals, LinkedIn inrichten etc. Daarnaast heb ik ook elke dinsdagochtend om half 10 een meeting met de contactpersoon van MostWare. Het bedrijf zit namelijk in Leiden, dus op locatie werken is wat lastiger. Maar een online meeting is net zo effectief. Dan praten we even bij over de lopende zaken. Waar staan we, wat hebben we van elkaar nodig en wat ga ik nog doen?

De middag besteed ik aan mijn ontwikkeling of mijn interne project. Bij LeadLogic hebben we allemaal een intern project. Voor mij is dit marketing automation. Begin dit jaar heb ik een campagne gedraaid met een whitepaper over SaaS-marketing en ik heb veel leads kunnen verzamelen. Maar het waren er zoveel dat de opvolging hiervan wat lastig werd. Nu ga ik samen met alle andere juniors een marketing automation flow opzetten in Activecampaign, zodat we deze leads in toekomst effectief kunnen opvolgen. Na een aantal sessies met Paul en Jeroen over de invulling, strategie en uitwerking van de plannen, kunnen we starten met het opzetten van deze flow. 

Woensdag 

De woensdag is Marree dag. De hele dag ben ik aan het werk voor de technische groothandel. Nog niet zolang geleden zijn we live gegaan met een nieuwe website. Een nieuwe website is niet meteen perfect, dus ik loop de site nog even na of alles goed staat. Ook check in Ahrefs (een uitgebreide SEO-tool) of er geen foutmeldingen of 404’s zijn. Daarnaast ga ik verder met het vullen van de website. We hadden van tevoren afgesproken om een aantal pagina’s pas na livegang op te zetten. Daarnaast richten we ons ook op conversieoptimalisatie en zijn we bij Marree bezig met het optimaliseren van de webshop. Deze is opgebouwd in Sana en samen met nog een aantal groothandels in Nederland maken zij gebruik van dezelfde omgeving. Willen we iets veranderen, dan verandert dit voor iedereen. Dus alles doen we in overleg. Komende tijd gaan er grote veranderingen plaatsvinden en gaat de hele shop op de schop. 

Ook focus ik me op de nieuwsbrief en de content voor de organische social media kanalen. Op deze manier blijven we continu zichtbaar onder de doelgroep. Als we klaar zijn met de website, starten we ook met betaalde campagnes via de social media kanalen. De eerste campagne zal gefocust zijn op de diensten van Marree. Naast de verkoop van boormachines, schroevendraaiers, verf, etc. doet Marree nog veel meer. Hierbij kun je denken aan het bedrukken van bedrijfskleding, sluitplannen maken en het geven van trainingen. Dit willen we onder doelgroep bekend maken. Aan het eind van de dag stuur ik nog even een update van de werkzaamheden naar de klant zodat zij ook op de hoogte zijn. 

Donderdag 

De donderdag werk ik vaak of in Ermelo of bij Muntz. Qua indeling is deze hetzelfde als de maandag. 

Naast het schrijven van content en het opzetten van campagnes specifiek voor het onderwijs, ben ik voor Saled ook nog bezig met uitwerken van een mini mailflow. Dit keer niet in Activecampaign maar in Mailchimp. Collega Celine en ik hebben al een aantal whitepapers en brochures geschreven. Wanneer men deze downloadt via een campagne of op de website,ontvangen zij automatisch een aantal mailtjes over Saled en LED verlichting. Ook check ik nog even de organische posities in Google. Begin dit jaar heb ik heel wat SEO aanpassingen gedaan op de website, maar het duurt bij SEO altijd even voordat je resultaat ziet. We willen natuurlijk graag bovenaan komen te staan. Dus, waar staat Saled nu en wat kan ik nog doen om dit verder omhoog te krijgen. 

Na de lunch ga ik weer verder met E-Z UP. Het uitwerken van de strategie heeft de focus. Ik ga aan de slag met advertentieteksten, banners voor Google display in verschillende formaten, advertentieteksten voor Google search ads. Dit blijft altijd een precisie klusje omdat je maar 30 tekens voor de koppen en 90 tekens voor de omschrijvingen mag gebruiken. Uit het vooronderzoek bleek dat de Franse en Duitse doelgroepen veel video kijken, dus we zetten ook video in. Ik ben geen videograaf of editor maar met Canva kun je al mooie video’s maken. Ook werk ik voor E-Z UP een contentstrategie en -kalender uit voor de organische social kanalen. Zo zijn ze straks niet alleen betaald, maar ook organisch goed zichtbaar. Eind van de middag stuur ik dit door naar de contactpersoon van E-Z UP voor feedback, check, en/of vertalingen van de advertenties. 

Vrijdag 

En dat zijn we alweer bij de vrijdag. De ene week werk ik bij Innius op kantoor in Ede, de andere week werk ik in Ermelo. 

Voor Innius werk ik 16 uur in de maand en dan om de week een hele dag ben ik bij hen op kantoor. Altijd wel praktisch, je bent gewoon onderdeel van het team. Wanneer ik vragen heb of juist iets wil bespreken, dan kan dat vaak meteen. Ook Innius levert software maar dan voor het onderhouden van machines. We zitten nu midden een websitetraject. Ze hebben ervoor gekozen om geen nieuwe website aan te schaffen, maar de huidige website te updaten. Ik ben dus begonnen met een website analyse en stelde een briefing op voor Draad (partner in webdevelopment). Draad heeft deze aanpassingen doorgevoerd en nu kunnen we de landingspagina’s opnieuw inrichten. Ondertussen heb ik ook een uitgebreid zoekwoordenonderzoek gedaan. Waar zoekt de potentiële klant naar en waar wil Innius op gevonden worden? Daarvoor is er dan ook nieuwe content geschreven. Nu kunnen we de pagina’s opnieuw inrichten en vullen met nieuwe content. Zo kunnen we stap voor stap naar een geüpdate website. 

Werk ik de vrijdag niet voor Innius dan ben ik op kantoor in Ermelo. Fulltimers hebben één dag in de week ontwikkeling. Omdat ik de ene week bij Innius werk heb ik die week een halve dag en de week erna anderhalve dag. In mijn ontwikkeling ben ik dus bezig met marketing automation en activecampaign. Naast het opzetten van dit project, volg ik ook een cursus over Activecampaign. Daarnaast hebben we ook interne kennissessies. De ene keer bespreken we een klantcase van een collega en geven we extra input. Of een collega geeft een kennissessie over een specifiek onderwerp. De laatste keer gaf Joran een sessie over Google Tag Manager. Daarnaast hebben we ook toegang tot onze Teachdigital cursus. Een marketingcursus waarin alle aspecten aan bod komen, superhandig en leerzaam. Daarnaast kijk ik ook veel op marketingplatforms zoals Frankwatching en Marketingfacts om het laatste nieuws in onze wereld bij te houden. 

Dan zorg ik ervoor dat alle gemaakte uren van deze week goed zijn ingevoerd in Simplicate. Niet het leukste taakje maar als je het eind van elke dag meteen doet dan hoef je eind van de week alleen nog even te checken. Ook check ik alvast mijn agenda van volgende week. Heb ik nog afspraken staan, etc. Dan sluit ik af en drink ik nog een drankje met mijn collega’s om de week af te sluiten en het weekend in te luiden.