Je zult misschien denken: een mobiele website op Facebook? Wat is daar nu zo bijzonder aan? Nou heel simpel. Facebook Instant Experience geeft je de mogelijkheid om de bezoeker visueel te overtuigen om in actie te komen. Zo kun je jouw contextuele advertentie onderbouwen en uitbreiden door het gebruik van video, foto’s en enkele call-to-actions. Nu vraag je jezelf vast af hoe Instant Experience dan werkt en wat het jouw organisatie kan opleveren. Laten we daar induiken! 

Wat is Facebook Instant Experience?

De eerste vraag, die zeker essentieel is, is wat Facebook Instant Experience is. Je kunt het zien als een soort mobiele website op Facebook. De definitie van Facebook luidt als volgt: ‘Een Instant Experience is een scherm dat wordt geopend nadat iemand interactie heeft met je advertentie op een mobiel apparaat. De Instant Experience kan een reeks interactieve of multimedia-onderdelen bevatten, waaronder video’s, afbeeldingen, productcatalogi en meer’. (Facebook)

Snap je het dan wat beter? Om het nog iets duidelijker te maken, heb ik een video voor je toegevoegd. Zo zie jij in een paar seconden wat Facebook Instant Experience is en hoe het werkt. 

Wat zijn de voordelen van Facebook Instant Experience?

Er zijn meerdere voordelen verbonden aan de inzet van Facebook Instant Experience. Een van de hoofdredenen om gebruik te maken van de mogelijkheid is de aandacht die ermee getrokken wordt. Wanneer iemand op je advertentie klikt wordt de Instant Experience direct geladen en vouwt zich uit tot een volledig scherm. Op dit scherm kun je van alles tegenkomen: afbeeldingen, een video, carrousel of een collectie van de artikelen die je verkoopt. 

Naast dat het een aandachtstrekker is, biedt het ook de mogelijkheid om een verhaal te vertellen over je merk, je producten en services uit te lichten en meer inhoud toe te voegen aan je advertenties. (Facebook)

Mensen kunnen dus binnen Instant Experience video’s bekijken, door foto’s heen bladeren in een carrousel, producten bekijken in je catalogus (als je handelsbeheer hebt gekoppeld aan je Facebook Business account), afbeeldingen met getagde producten verkennen en op buttons klikken om naar andere webpagina’s te gaan. En dat allemaal binnen één scherm. 

De voordelen ten opzichte van een normale advertentie

Vergeleken met een standaard advertentie binnen Facebook kan er dus veel meer gepresenteerd worden richting de klant. Daarnaast biedt het Facebook de mogelijkheid om gebruikers langer op hun platform te houden. Om die reden is het algoritme van Facebook zo ingesteld dat wanneer jij gebruikmaakt van Instant Experience, dit ook beloond wordt. Bij een normale advertentie is het over het algemeen zo dat je het platform dient te verlaten omdat er een nieuwe webpagina geopend dient te worden om de geadverteerde content te zien. Bij deze manier van adverteren kan Facebook dus uiteindelijk minder advertenties laten zien omdat jij als gebruiker het platform verlaat. Hierdoor draait Facebook uiteindelijk ook minder omzet. Iets wat dit bedrijf natuuurlijk niet wilt (welk bedrijf wel ;)). Dit is tevens een van de redenen waarom Facebook jou dan ook graag beloont met meer zichtbaarheid als je ervoor kiest om een Instant Facebook Experience toe te voegen aan je advertentie. 

Een advertentie met een Instant Experience zal tegen hetzelfde advertentiebudget over het algemeen dan ook meer opleveren. Overigens is dit wel afhankelijk van onder andere het type product, service, kwaliteit en de doelgroep. 

Hoe zet je Instant Experience in?

Je kunt het zo makkelijk maken als je zelf wilt. Bij het opstellen van een advertentie binnen het advertentiebeheer van Facebook, kun je aanvinken dat je een Instant Experience wilt toevoegen aan de campagne. Vervolgens kan je de keuze maken uit verschillende sjablonen. Zo zijn er de sjablonen klantenwerving, verhaal, producten verkopen, een eigen aangepaste instant experience en een AR Experience. Het laatste sjabloon is momenteel in de bèta fase. Dit houdt in dat Facebook in deze fase de functie verfijnt om de ervaring te verbeteren. Nu denk je wellicht: wat is AR dan? Once again, een goede vraag. AR is een afkorting voor Augmented Reality. In het Nederlands wordt het ook wel toegevoegde realiteit genoemd. Er wordt van AR gesproken wanneer er digitaal een extra ‘laag’ informatie over de werkelijkheid wordt gelegd. Neem hierbij als voorbeeld de lijnen die de VAR toont om te laten zien wanneer een bal buitenspel is gedurende een voetbalwedstrijd. Geen voetbalfan? Ikea zet deze tool ook in door het in real life tonen van een product in jouw eigen interieur. 

Leuk feitje tussendoor: Facebook is steeds meer aan het experimenteren met AR en VR. Het verschil tussen VR en AR is dat je bij VR in een afgesloten wereld terecht komt. Over het algemeen doe je in het geval van VR en bril op en ziet dan een bepaalde omgeving. Bijvoorbeeld die tropische zonvakantie waar je zo graag heen wilt. Bij AR blijf je juist wel de ‘echte’ wereld zien. Alleen dan dus door een extra laag toe te voegen. Dit kan nog wel eens een doorbraak worden op het gebied van advertising als je het mij vraagt. 

Mocht je ervoor kiezen om een aangepaste Instant Experience te maken, dan zijn er bepaalde vereisten en aanbevelingen vanuit Facebook om te voldoen aan een geschikte uitstraling. Zie hiervoor ook de handleiding van Facebook. 

Gebruik je een van de standaard sjablonen, zoals een verhaal, dan kan je de Instant Experience helemaal vormen naar jouw organisatie. Het is dus geheel mogelijk om de huisstijl van jouw organisatie hierin te verwerken door de afbeeldingen te wijzigen en bijvoorbeeld een video toe te voegen. Mocht je alle elementen naar wens hebben aangepast, dan klik je op ‘klaar’. Facebook slaat dan de Instant Experience op. Vervolgens stel je de advertentie verder op en plaats je deze. Makkelijk toch?

Facebook Instant Experience voorbeeld - LeadLogic

Feitje tussendoor: wanneer de campagne live staat is het niet meer mogelijk om de Instant Experience aan te passen. Zorg er dus voor dat je alles goed hebt staan bij het opstellen van de campagne. 

Heel leuk, maar heb je ook een voorbeeld?

Natuurlijk! Een aantal maanden geleden zijn we gestart bij Klaver Modern Wonen. Een woonwinkel in Ermelo met zowel nieuwe als refurbished designmeubels. Naast het opzetten van Google Shopping campagnes stellen we voor hen ook Facebook campagnes op. Deze campagnes hebben verschillende doelstellingen, waaronder het genereren van verkeer naar de website. In april 2021 stelden we een campagne op waar Instant Experience een grote rol in speelde. In deze campagne werd onder andere benadrukt dat het mogelijk was om een afspraak in te plannen voor het bezichtigen van de showroom (want Corona, je kent het wel). Daarnaast kon men inspiratie opdoen door meer meubels te bekijken op de website. 

De data laat ons weten dat mensen gemiddeld 91,93% van de Instant Experience bekeken. De gemiddelde kijktijd (in seconden) die mensen besteedden aan het bekijken van de Instant Experience was 00:25:15. De resultaten van een advertentie in maart laten zien dat mensen gemiddeld 86,49% van de Instant Experience bekeken. De kijktijd was gemiddeld 00:29:15 seconden. 

Als we de campagne gericht op verkeer vergeleken met een contextuele ad die afgelopen maand actief was, zien we dat het aantal weergaven van de campagne met een Instant Experience hoger ligt dan een link advertentie. We hebben het hier dan over een procentueel verschil van 8,2%. 

Mochten we meer inzichten krijgen van andere klanten, dan zullen we deze zeker met jullie delen!