Bezoekersgedrag is essentieel voor een goed converterende site. Het in kaart brengen van dit gedrag helpt organisaties en marketeers begrijpen wat de koopbeslissingen van de bezoeker beïnvloedt. Onderzoek naar hoe bezoekers door een site navigeren, met bijvoorbeeld Hotjar of Clarity, maakt het mogelijk om fouten op te sporen en in te spelen op kansen waar je in eerste instantie niet aan dacht. Maar welke tool past het best bij jouw organisatie?

Er zijn meerdere analytics tools (zoals Google Analytics) die je inzicht geven in wie je bezoekers zijn en hoe ze zich gedragen op je website. Traditionele hulpprogramma’s voor website analyse bieden kwantitatieve gegevens over verkeer en demografische statistieken, zoals: bouncepercentage, nieuwe en terugkerende gebruikers en doelconversiepercentages. Daarnaast zijn er aanvullende tools die je kwalitatief inzicht geven hoe gebruikers zich daadwerkelijk gedragen op je website zoals Clarity en Hotjar. Zo kun je erachter komen waar ze tijd doorbrengen op afzonderlijke pagina’s, op welke knoppen ze wel of niet klikken, onderzoeken waar frustratie- of knelpunten liggen en kijken waar ze de website verlaten. Terwijl traditionele analysetools je vertellen over de reis van de klant naar je website, laten gedragsanalysetools zien waar de aandacht naartoe gaat nadat ze op je website terecht kwamen. Beide soorten analysetools, kwantitatief en kwalitatief, kun je samen inzetten om gebruikersproblemen in het klanttraject te identificeren.

Belangrijke functies

Twee belangrijke functies van kwalitatieve analytics tools zijn heat maps en scroll maps. Een heatmap is een gekleurde weergave die je laat zien welke elementen op je website de meeste interactie krijgen (heat, rood) en welke de minste (cold, blauw). Je krijgt een uitgebreid inzicht in wat de aandacht van bezoekers trekt, wat je kunt verbeteren of verwijderen. Door de scroll map van een pagina te analyseren kom je erachter hoe bezoekers door je pagina scrollen.

Een recording heeft betrekking op een sessie die op je site plaatsvond. Een sessie is de hoeveelheid tijd die een gebruiker op de site doorbracht. Een gebruiker kan meerdere sessies op één dag openen of verspreid over meerdere dagen, weken of zelfs maanden. Een sessie eindigt als de gebruiker 30 minuten inactief is of de website verlaat. Binnen een sessie is te zien hoe de desbetreffende bezoeker door de website navigeert en welke acties zijn uitgevoerd. Dingen die je tegen kunt komen zijn bijvoorbeeld dode klikken, woedeklikken en overmatig scrollen. Woedeklikken worden uitgelicht wanneer de gebruiker snel klikt op je site of app. Dit kan een (digitaal) teken zijn van een frustratie op je website. Denk hierbij aan een knop die niet volgens de verwachting werkt. Hoewel dode klikken overeenkomsten hebben met woedeklikken, hebben ze geen snelle, opeenvolgende klikken nodig om achter het knelpunt te komen. Vanuit de sessies kun je analyseren welke elementen je kunt aanpassen om een betere gebruikerservaring te creëren.

Heatmaps - Hotjar en Microsoft Clarity

Heat maps: Een scroll map (links) en een move map (rechts) van Hotjar

Hotjar versus Microsoft Clarity

Om kwalitatief inzicht te krijgen in je website kun je verschillende tools inzetten. Bij LeadLogic gebruiken wij al jaren Hotjar, maar sinds kort is er een nieuwe speler op de markt gekomen: Microsoft Clarity. Nieuwsgierig, zoals we zijn, hebben we de twee tools uitgetest en de verschillen voor je op een rijtje gezet.

Hotjar

 De meest bekende tool is Hotjar. Hotjar is een dienst voor gedragsanalyse en inzichten in productervaringen.Via Hotjar kun je je inleven in het gedrag van bezoekers en leer je ze begrijpen. Daarnaast kun je feedback ontvangen via tools zoals heat maps, sessie-opnames en enquêtes. Hotjar is een oude rot in het vak met miljoenen sessie-opnames waarmee scripts voor het verzamelen van gegevens, bruikbaarheid en rapportagefuncties geoptimaliseerd zijn. De belangrijkste redenen om Hotjar te gebruiken zijn de gebruiksvriendelijkheid en het gemak van de interface om gebruikersactiviteiten te volgen. Hotjar biedt daarnaast belangrijke functies zoals:

  • Sessie-opname met pauzes en muissporen
  • Gebruikersfeedback verzameling
  • Hands-on training van specialisten
  • Relevantiescore bij elke opnamesessie
  • Gedetailleerde gegevenssegmentering mogelijkheden via een API (set van functies en procedures waarmee applicaties toegang hebben tot gegevens en functies van andere applicaties, services of besturingssystemen)
  • Hotjar is AVG/privacy-proof

Microsoft Clarity

De naam zegt het al, we hebben het over een officiële Microsoft-tool. Door de ervaring van Microsoft mogen we verwachten dat de tool eenvoudig te gebruiken is en data-analyses bevat. Ze zijn tenslotte de uitvinders van Excel, toch? Microsoft Clarity maakt het mogelijk om individuele sessies op te nemen die het gebruikersgedrag onderzoeken. Daarnaast worden er gedetailleerde heat maps gegenereerd die ontdekken welke delen van de pagina maximale gebruikersbetrokkenheid stimuleren. Microsoft Clarity is een nieuwkomer en is daarom voortdurend bezig met onderdelen uitbreiden of verbeteren. Welke voordelen Microsoft Clarity heeft? We sommen ze voor je op:

  • Gratis te gebruiken
  • Gedetailleerde informatie over overmatig scrollen, dode klikken, woede-klikken en JavaScript-fouten
  • De software registreert gebruikersactiviteit
  • De software geeft een analytisch en duidelijk overzicht van het dashboard
  • Microsoft Clarity is AVG/privacy-proof

Dashboard Microsoft Clarity

Dashboard Microsoft Clarity

Laadsnelheid

Er zijn veel aspecten die invloed hebben op de gebruikerservaring, waarvan laadsnelheid er één is. Pagina’s met een langere laadtijd hebben doorgaans hogere bouncepercentages en een lagere gemiddelde tijd op de pagina. Onderzoek heeft aangetoond dat een kwart van de gebruikers een pagina wegklikt als het langer dan 3 seconden duurt om een pagina te laden. De kans dat de gebruiker de site verlaat en op de pagina van een concurrent komt is groot, dit willen we natuurlijk voorkomen.

Waarschijnlijk draai jij op je website verschillende extensies die waarde aan je website toevoegen, maar die ook de laadsnelheid beïnvloeden. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel goed om te weten wat de invloed hiervan is. Daarom hebben we gekeken naar Hotjar en Clarity bij meerdere geoptimaliseerde websites. Hieruit zien we dat qua sitespeed Clarity een stuk gunstiger is dan Hotjar. Overigens is het altijd slim om tooling tijdelijk aan te zetten tijdens het optimalisatieproces om de laadtijd te beperken. 

Alle verschillen op een rijtje

Heatmap functies

Clarity

Hotjar

Klikken op heat maps Ja Ja
Scroll heat maps Ja Ja
Downloaden en delen van heat maps Nee Ja
Mobile responsive heat maps Ja Ja
Sessie terugkijken Ja Ja

Backend

Clarity

Hotjar

Ongelimiteerd aantal teamleden Ja Ja
Gebruikersrollen Ja Ja, met een betaald business account (€99/maand)

Opname functionaliteiten

Clarity

Hotjar

Sessies van sitegebruikers opnieuw afspelen Ja Ja
Tag opnames Ja Ja
Opmerkingen bij gebruikersacties Nee Ja
Opnames delen Nee Ja
Opnames filteren Ja Ja
Privacy Maskering Ja Ja

Analytics en rapporten

Clarity

Hotjar

Sessies Ja Ja
Pagina’s per sessie Ja Ja
Scrolldiepte Ja Ja
Dode clicks Ja Nee
Landen Ja Nee
Gebruikerssystemen Ja Nee
Browsers Ja Nee
Javascript errors Ja Ja
Populaire pagina’s Ja Nee
Woedeklikken in kaart brengen Ja Ja
Heatmap exporteren als .csv Nee Ja
Verwijzingen Ja Ja
White-label rapporten (zonder  branding) Ja Ja, met een betaald business account (€99/maand)
Integratie met A/B testen Nee Ja
Integratie met Slack Nee Ja

Onderzoeken

Clarity

Hotjar

Feedback ontvangen van gebruikers Nee Ja
NPS meting (een methode om de loyaliteit van een klant te meten) Nee Ja
Visualisatie van resultaten Ja Ja

Gebruikersfeedback

Clarity

Hotjar

Enquêtes Nee Ja
NPS Nee Ja
Visuele feedback Nee Ja
Feedback van gebruikers doorsturen Nee Ja

Geavanceerde functionaliteiten

Clarity

Hotjar

IP adressen uitsluiten Ja Ja
API Nee Nee
Funnel integratie Nee Nee
Lokale targeting Nee Nee

Kosten

Clarity

Hotjar

Gratis versie beschikbaar Ja Ja
Kosten per maand Gratis 100 sessies gratis

500 sessies per dag €99,-

1500 sessies  per dag €189,-

2500 sessies per dag €289,-

Welke tool past het best bij jouw website?

Alles samenvattend lijkt Clarity meer dan een geduchte concurrent voor Hotjar. Ondanks dat er veel overlap is in functies tussen de twee tools, mist de nieuwere tool tag-opname en de scrollfunctie voor heat maps. Aan de andere kant mist Hotjar een goed uitziend gegevensdashboard en KPI’s zoals woedeklikken, besturingssysteem en verwijzingen. Overall: Microsoft Clarity heeft een aantal van de beste eigenschappen en brengt interessante nieuwe statistieken boven water. Daarnaast is Microsoft Clarity een gratis tool, wat niet op kan tegen de toch wel hoge kosten van Hotjar. Mocht je nu Hotjar hebben lopen, dan is het altijd mogelijk om de twee tools tijdelijk naast elkaar te laten lopen om uit te proberen welke het beste bij je organisatiedoelen past. Wat ons betreft is Microsoft Clarity zeker een blijvertje :-).