Ben je actief in de zakelijke markt? Dan is de kans groot dat LinkedIn kan bijdragen aan een lead of deal. Want hoe makkelijk is het om een connectie te maken met een prospect of klant? Juist, heel makkelijk! Wij hebben de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet. 

Do’s op LinkedIn

  1. Gebruik zoekwoorden 

Hoe meer je hebt ingevuld op jouw LinkedIn-profiel, hoe beter vindbaar je bent. Vaak wordt de samenvatting niet ingevuld, temeer omdat het lastig is om jezelf te omschrijven. Toch kan je hier belangrijke woorden plaatsen, waar je graag op gevonden wilt worden. Zo bevat Paul zijn samenvatting de woorden ondernemer, e-commerce, digital marketing en strateeg en heeft hij het in zijn samenvatting over een marketingbureau

  1. Personaliseer je LinkedIn-uitnodigingen 

Kleine moeite, groot gevolg. Als je een uitnodiging stuurt op LinkedIn, wordt er een standaard tekst gegenereerd. Met die tekst ga je niet opvallen. Wat dacht je van de tekst: ‘’Dag [naam], wat leuk dat we sinds kort samenwerken. Zullen we een connectie maken?’’ 

  1. Groei met mate 

Neem de tijd om je netwerk op te bouwen en nodig niet te pas en onpas onbekenden uit. Als je wel een onbekende uitnodigt, ga terug naar tip 2 ;-). Als vijf mensen hebben aangegeven dat ze jou niet kennen, krijg je vanuit LinkedIn een begrenzing op het versturen van uitnodigingen. 

  1. Blijf actief 

LinkedIn koppelt een SSI-score aan je profiel. Hoe beter die score is, hoe meer mensen je kan bereiken via jouw profiel. Actief zijn gaat verder dan regelmatig een bericht plaatsen of op een ander bericht reageren. Mensen en bedrijven zoeken, nieuwe connecties aangaan en een bijgewerkt profiel zorgen ook voor pluspunten. 

  1. Zet hashtags in

Hashtags zorgen ervoor dat de content die je deelt, beter gekoppeld en daardoor gevonden wordt. Plaats je een bericht op LinkedIn? Gebruik dan drie tot vier hashtags gerelateerd aan jouw vakgebied. Voor ons is #digitalmarketing een veelgebruikte tag. 

Don’ts op LinkedIn

  1. LinkedIn-berichten plaatsen op zondagmorgen

Zie LinkedIn als een bedrijventerrein. Overdag is het daar druk, ‘s avonds werken de echte bikkels door en in de weekenden / op feestdagen is het er uitgestorven. Zo werkt het ook met de mensen die online zijn op LinkedIn. Op zondagmorgen heb je weinig kans op bereik evenals op feestdagen. 

Uit onderzoek blijkt overigens wel dat interactie ook ‘s avonds plaatsvindt en niet enkel onder kantooruren. Dus, een bericht einde middag of in de avonduren plaatsen kan juist interactie opleveren, maar plaats niet op zaterdag of zondag.

  1. Word niet te persoonlijk 

LinkedIn onderscheidt zich ten opzichte van andere social media door het zakelijke aspect. Stel, iemand gaat met verlof. Dan vind ik het persoonlijk passender om een bericht te plaatsen dat je er een tijdje tussenuit bent omdat je met verlof gaat, dan wanneer je een foto plaatst van je pasgeboren baby. Daarentegen slaan updates met een persoonlijk tintje wel beter aan, dus ga op zoek naar de juiste balans. 

  1. Denk aan de zichtbaarheid

Dat je bij een sollicitatie je dronken Facebookfoto’s achter een slotje moet zetten, weten de meeste mensen intussen wel. Maar wanneer je op andermans post binnen LinkedIn reageert, krijgt jouw netwerk dat ook te zien. En soms zie je reacties voorbij komen die niet mals zijn. Niet nodig toch? 

  1. Enkel jezelf verkopen 

Natuurlijk is het leuk om een case of mijlpalen van je werk te delen, heel goed zelfs! Maar het is ook leuk om een ander in het zonnetje te zetten. Deel bijvoorbeeld een goed artikel uit jouw branche, plaats een update over een medewerker of deel een bericht van de bedrijfspagina. 

  1. Alleen een artikel delen 

Als je een bericht van de bedrijfspagina deelt, vergeet niet zelf een zinnetje bij het bericht te typen. Want enkel een berichtje delen, dat doet het algoritme geen goed. Deze tekst is een prima voorbeeld: ‘’Wat een mooie case van mijn collega X! Zeker een tip om zijn artikel even te lezen. #Hashtag’’ Tag je jouw collega dan ook nog even? Scoor je weer extra punten in het algoritme. 

Bonustip!

Tot zover de vijf do’s en don’ts. Nu is het tijd om te kijken hoe jouw profiel scoort. Daar heeft LinkedIn een gratis tool voor en dat kan je achterhalen via deze link. 

Wil je LinkedIn inzetten voor jouw organisatie? Binnenkort komt er nog een blog van mij online waar ik het ga hebben over 3 praktische aandachtspunten voor het gebruik van LinkedIn in jouw organisatie. Wil je graag eens met ons sparren over de mogelijkheden van LinkedIn voor jouw organisatie? Neem gerust contact op, dan drinken we binnenkort even een bakje koffie!