Er komen veranderingen aan voor Nederlandse e-commerce ondernemers die goederen verkopen aan andere EU lidstaten. Wanneer je vanaf 1 juli meer dan 10.000 omzet genereert in andere landen binnen Europa, dan zal dit gevolgen hebben op de btw-regeling. Wat dit precies betekent voor jou? Lees snel verder.

Vanaf 1 juli verandert de btw-regeling voor de verkoop van producten aan particulieren in andere EU landen. Momenteel is het nog zo dat wanneer een ondernemer producten verkoopt aan particulieren in andere landen binnen de EU, btw verschuldigd is in het land van verkoop. Dit is alleen zo wanneer een ondernemer niet boven een bepaalde omzetdrempel komt binnen dat specifieke EU land. Volg je het nog? Even een voorbeeldje: België heeft momenteel nog een omzetdrempel van 35.000. Wanneer deze drempel overschreden is, moet het btw-tarief van dat EU-land in rekening gebracht worden. Vanaf 1 juli vervallen alle oude omzetdrempels en wordt er met deze nieuwe btw-regels één algemene drempel ingesteld van 10.000.

Ondernemers die wél boven deze omzetdrempel komen, mogen binnen Europa één btw-aangifte doen in het EU-land van vestiging. Deze aangifte wordt de One Stop Shop genoemd. Wanneer ondernemers hier gebruik van maken, hoeven zij niet langer afzonderlijk btw-aangifte te doen in de Europese landen waar afstandsverkopen belast zijn.

Btw betalen via lokale registratie

Je kunt ervoor kiezen om je te registreren bij de lokale belastingdienst in het land van je klanten. Bij deze buitenlandse belastingdienst doe je vervolgens aangifte. Zo draag je de btw direct af aan de desbetreffende EU-lidstaat. Is dit voor iedereen een goede oplossing? Nou, deze aanpak is met name aantrekkelijk voor bedrijven die zijn geregistreerd in de lidstaten waar zij hun zaken doen. Voor deze ondernemers verandert er weinig met de ingang van deze nieuwe btw-regels. Sta je als onderneming nog niet ingeschreven bij de belastingdienst van andere EU-lidstaten? Dan moet je je bij het overschrijden van de grens van 10.000 laten registreren voor btw-betalingen in het land van de klant.

Unieregeling

Omdat de registratie veel extra werk kan zijn is de Unieregeling in het leven geroepen. Met deze regeling is het mogelijk om btw-aangiftes per kwartaal voor verschillende lidstaten via één portaal af te handelen. En dit scheelt je veel tijd, want dit betekent dat je je niet hoeft te registreren bij alle verschillende belastinginstanties in de lidstaten waar je zaken doet. Je hoeft alleen de btw per land uit te rekenen en dit bedrag af te dragen aan de Nederlandse fiscus via het éénloketsysteem. De belastingdienst zal vervolgens de verschuldigde bedragen verdelen over de lidstaten die hier recht op hebben. 

Voor ondernemers die dus nog niet ingeschreven staan, biedt de Unieregeling een mooie uitkomst. Zelfs voor ondernemers die al wel lokaal geregistreerd zijn in een lidstaat kan dit interessant zijn. Wanneer er bijvoorbeeld verkoop plaatsvindt naar een lidstaat waar de onderneming nog niet ingeschreven staat.

Wat te doen met deze nieuwe btw-regeling?

De invoering van de nieuwe btw-regels staan voor de deur. Zorg ervoor dat je als e-commerce ondernemer met klanten in het buitenland niet voor verrassingen komt te staan. Dit zijn een aantal punten waar je alvast rekening mee kunt houden.

  • Mocht het interessant voor je onderneming zijn, zorg dan dat je je aanmeldt voor het éénloketsysteem wanneer dit mogelijk is.
  • Zorg dat je precies in kaart brengt naar welke EU-lidstaten jouw goederen gaan. Bekijk ook meteen welke btw-tarieven hier van toepassing zijn. 
  • Vermeld in je webshop wat de btw is voor een klant die zich in een andere EU-lidstaat bevindt.

 

Nog niet helemaal helder welk effect de nieuwe btw-regeling heeft op jouw onderneming? De Belastingdienst heeft een handige tool ontwikkeld waarmee je kunt berekenen in welk land je btw verschuldigd bent bij Europese afstandsverkopen. Mocht je meer willen weten over deze nieuwe btw-regelgeving, neem dan een kijkje op de website van de Belastingdienst.