LinkedIn, het zakelijke social media platform dat iedereen wel kent. Of nouja, misschien niet iedereen. Van de 5 miljoen Nederlanders die het platform gebruiken, zijn er dagelijks 1.069.000 mensen actief (Newcom Research, 2021). Dit is een stijging van 39% (!) in vergelijking met 2020, waarin gemiddeld 771.000 gebruikers dagelijks actief waren. LinkedIn laat daarmee zien dat het zakelijke platform steeds beter in staat is om betrokkenheid te creëren met de gebruikers. Zo kan jouw doelgroep ook zeker tussen die gebruikers zitten. Wil jij weten hoe je effectief kunt adverteren via LinkedIn om jouw doelgroep te bereiken? Wij vertellen je graag meer over de gouden combi van locatie- en bedrijfstargeting!

Cijfers Linkedin

Adverteren op LinkedIn

Adverteren via LinkedIn Ads biedt veel mogelijkheden. Het platform richt zich op de zakelijke markt en geeft allerlei targeting opties, zo’n 200 kenmerken, waardoor jij de meest relevante doelgroep voor jouw product of dienst kunt samenstellen. Van werkervaring tot bedrijfstak en van bedrijfsgrootte tot interesses.

Bron: LinkedIn en Johanna Kimura

Praktijkvoorbeeld over het effectief inzetten van targeting

In dit artikel zullen we niet diep ingaan op alle 200 kenmerken die je kunt targeten, maar geven we vooral aan hoe je LinkedIn effectief kunt inzetten middels adverteren. Dit doen we aan de hand van een praktijkvoorbeeld bij een van onze opdrachtgevers, namelijk VMS (Veer Motion Solutions). 

VMS is specialist in het automatiseren van goederenstromen en logistieke systemen. Het bedrijf biedt oplossingen op het gebied van robotics, AGVs & AMRs, palletiseren, sorteren, (intern) transporteren en meer. De doelgroepen van VMS zijn zeer uiteenlopend, maar toch heel duidelijk. Denk aan de e-commerce sector voor verpakkingsoplossingen, groente- en fruitbedrijven voor palletiseer oplossingen, et cetera.

Voor het bereiken van die duidelijk gedefinieerde doelgroepen zijn we vervolgens gaan nadenken over welke manier het meest effectief zou zijn. We kwamen op het idee om ons te richten op de logistieke hotspots van Nederland. Immers, op deze logistieke hotspots, of eigenlijk bedrijvenparken, gebeurt het allemaal. Van opslag tot transport. En dat is waar de oplossingen van VMS zeer geschikt voor zijn. 

Logistieke hotspots

Bron: logistiek.nl

Zo is een robotarm zeer geschikt voor het palletiseren van gemixte producten. Denk bijvoorbeeld aan kratten die gevuld moeten worden met appels, peren en bananen en daarna samen gestapeld moeten worden op een pallet. Het is zeer arbeidsintensief om de gemixte kratten op een pallet neer te zetten en daardoor is een robotarm een interessante oplossing. Door een Excel-lijst samen te stellen met de meest relevante bedrijven op die bedrijvenparken, konden we heel gericht targeten met deze passende oplossing van VMS. 

Combinatie tussen bedrijven en functietitels

Door alleen te targeten op bedrijfsnamen, richt je je in principe op alle werknemers binnen dat bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je functies van stagiaires tot aan directie kunt bereiken, wat jouw doelgroep juist weer minder specifiek maakt. De kans is namelijk zeer aanwezig dat niet alle werknemers binnen een bedrijf mogen beslissen of ze jouw product of dienst gaan gebruiken.  

Daarom is het belangrijk om voor jezelf, naast de gewenste bedrijven, ook duidelijk te maken wat de meest relevante functietitels zijn. Denk hierbij aan functies waarin de kans groot is dat mensen beslissingsbevoegd zijn. Deze functietitels kun je bijvoorbeeld voor jezelf in een Excel-documentje zetten om dit vervolgens naast de standaard targeting opties binnen LinkedIn te houden. Zo kun je jouw doelgroep optimaal specificeren. 

Voor VMS geldt dat onder andere de Supply Chain Manager een beslissende functie is. Deze functie houdt zich bezig met het zo effectief mogelijk maken van een productieketen, en daar kan een automatiseringsoplossing van VMS zeer geschikt voor zijn.

Resultaten

Door goed in beeld te hebben wie jij wilt bereiken en hier een lijst van te maken, kun je heel gericht de juiste mensen bereiken. Het gebruik van bedrijfsnamen en functietitels zou dan ook de gouden combi voor jou kunnen zijn. Waarom?

  1. Je zorgt ervoor dat je niet alle bedrijven in Nederland bereikt, waardoor je jouw doelgroep veel specifieker maakt;
  2. Daarnaast zorg je dat je allerlei irrelevante functies uitsluit;
  3. Hierdoor wordt jouw budget alleen gebruikt voor de potentiële doelgroep, de doelgroep die er voor jou echt toe doet;
  4. En dat is terug te zien in de interactie op jouw campagne. De doelgroep liked meer en klikt vaker door naar jouw website omdat jij heel gericht over de specifieke problemen en oplossingen kunt schrijven.

Ook voor VMS bleken de resultaten met zo’n specifieke doelgroep beter dan een doelgroep die algemener is ingestoken (op basis van bedrijfstakken bijvoorbeeld). Zo konden we de doelgroep heel gericht aanspreken. Dat resulteerde in een hogere CTR (0,31% hoger), een lagere CPC (€1,67 lager) en het interactiepercentage lag 3% hoger dan bij een campagne met een algemenere insteek. 

Ga jij aan de slag?

Met deze combinatie van targeting mogelijkheden binnen LinkedIn Ads hopen we je geïnspireerd te hebben voor de promotie van jouw product of dienst. Liever even sparren? Wij helpen je graag! Benader ons via WhatsApp, e-mail of LinkedIn.