Weet jij hoeveel telefonische oproepen jouw marketingcampagnes opleveren? Veel bedrijven meten alleen de online conversies, terwijl jouw potentiële klant ook telefonisch kan converteren. Dat is zonde, want 70% van de conversies vindt telefonisch plaats. Om 100% van jouw conversies inzichtelijk te maken hebben wij AdCalls in het Digital Marketing Fundament opgenomen, zodat onze opdrachtgevers call tracking kunnen inzetten. Maar wat is call tracking precies en hoe werkt AdCalls? In dit blog leggen we je het uit. Lees snel verder.

Wat is call tracking?

Met call tracking is het mogelijk om telefoontjes meetbaar te maken in een campagne. Vaak zijn er verschillende conversies ingesteld in de vorm van een ingevuld contactformulier, brochure download, verstuurde WhatsApp, etc. Maar, wanneer iemand belt na het zien van een advertentie wordt dit vaak niet doorgemeten. Dat is jammer, want misschien komen er niet veel digitale conversies binnen, maar juist wel veel telefoontjes. Dus met call tracking kun jij volledig inzicht krijgen in de resultaten van een campagne.

Hoe werkt call tracking?

Telefoontjes worden gemeten door middel van een dynamisch telefoonnummer op de website. Aan de hand van welk kanaal een bezoeker op de website komt, wordt er een dynamisch telefoonnummer getoond. We laten je hieronder de stappen zien die een potentiële klant vaak doorloopt:

Stap 1

Een potentiële klant is op zoek naar een product of dienst die jij aanbiedt en schakelt Google in.

Stap 2

De potentiële klant komt jouw advertentie tegen in Google en komt via deze advertentie op jouw website.

Stap 3

Het javascript van AdCalls laadt dynamisch een uniek telefoonnummer in op jouw website.

Stap 4

De potentiële klant is geïnteresseerd maar heeft nog wat vragen en besluit het telefoonnummer te bellen. De potentiële klant wordt automatisch doorgeschakeld naar het telefoonnummer van jouw organisatie.

Stap 5

De oproep wordt geregistreerd in het dashboard van AdCalls maar kan ook verwerkt worden in externe systemen als Google Analytics.

 

De voordelen van call tracking

Naast het feit dat je oproepen vanuit een campagne meetbaar kunt maken, zitten er nog meer voordelen aan call tracking. Want je…

  • …krijgt meer en beter inzicht
    Met call tracking koppel je zoek-, surf, én offline gedrag aan je inkomende oproepen. Zo weet je voortaan of iemand belt na een zoekopdracht, websitebezoek of een bepaalde advertentie.
  • …zet je budget maximaal in
    Je hebt veel budget voor marketingcampagnes en door enkel naar online resultaten te kijken, kun je bepaalde campagnes weer uitzetten omdat deze niet converteren. Maar het kan zijn deze advertenties juist telefonisch heel goed converteren. Daar kom je pas achter met call tracking.
  • …verbetert je A/B testen
    Met call tracking is het mogelijk om landingspagina’s te verbeteren. Door verschillende telefoonnummers te tonen op een pagina, kom je erachter wat de beste plek is voor contactgegevens.
  • … verbetert de klantervaring
    Iemand die belt is vaak een warmere lead dan een online offerteaanvraag. Vergelijk het maar met een klant in een winkel die rechtstreeks een medewerker aanspreekt met een bepaalde wens. Call tracking zorgt er niet alleen voor dat de beller direct de juiste persoon of afdeling aan de lijn krijgt, maar ook weet de medewerker welk pad de klant heeft afgelegd. Op deze manier kan de medewerker daar meteen op inspringen tijdens het gesprek.

Wat kun je nog meer met AdCalls?

Naast call tracking zijn er nog andere mogelijkheden met AdCalls. Dat zijn offsite call tracking en form tracking.

Offsite tracking

Je hebt het telefoonnummer vast niet alleen op de website staan, ook via andere kanalen kunnen potentiële klanten bellen naar jouw organisatie. Je telefoonnummer staat misschien ook op je LinkedIn bedrijfspagina, in een Google extensie of zelfs offline op een flyer. Dit zijn ook kanalen die je wilt meten om te achterhalen of het veel telefoonverkeer oplevert. Dit wordt ook wel offsite call tracking genoemd. Voor elk kanaal is het mogelijk om een apart telefoonnummer aan te maken en te plaatsen. Dan worden deze oproepen voortaan ook doorgemeten en kom je erachter of deze manier van communicatie effectief is voor jouw organisatie. Met offsite tracking worden er 33% meer conversies gemeten bij organisaties.

Form tracking

Naast het doormeten van oproepen, is het ook mogelijk meteen contact te leggen met een potentiële klant wanneer hij/zij zijn gegevens achterlaat. Dit wordt ook wel form tracking genoemd. Jouw potentiële klant heeft een contactaanvraag gedaan in de vorm van een ingevuld formulier en heeft dus zijn telefoonnummer ingevuld. Op dat moment wordt de juiste medewerker binnen jouw organisatie meteen gebeld. Van tevoren ontvangt de medewerker de informatie uit het formulier en wordt hij/zij doorverbonden naar de potentiële klant. Neemt de klant niet op? Dan wordt er op een later moment nog een poging gedaan. Door meteen contact te leggen met deze potentiële klant, mis je niet snel meer een lead. Je bent op deze manier namelijk eerder dan je concurrent. Organisaties realiseren 31% meer sales door meteen de contactaanvraag op te volgen.

Call tracking in de praktijk

Bij veel van onze opdrachtgevers zetten we call tracking in. Zo kunnen we volledig meten hoe de campagnes presteren, dus niet meer alleen online. Door AdCalls in te zetten, kunnen we nu beter zien of een campagne succesvol is of was. Zo ook bij onze klant Saled LED verlichting. In een maand zijn er 32 conversies geregistreerd via een Google Ads campagne, waarvan er 13 telefonisch waren. De andere conversies zijn het invullen van een contactformulier, prijsaanvraag en het starten van een chat. Wanneer deze telefoontjes niet werden gemeten, dan leek de campagne al snel minder succesvol.

Voordelen telefonisch contact met leads

Call tracking is dus zeker van toegevoegde waarde voor organisaties. Op deze manier kan jij volledig inzicht krijgen in hoe een marketingcampagne presteert. Is telefoon niet een beetje achterhaald? Zeker niet. Volgens Google eindigt 70% van de mobiele zoekopdrachten vaak in een telefoontje. Dus telefonisch contact is dus nog zeker aan te raden deze tijd.

  • Direct en persoonlijk
    Je hebt direct contact met je potentiële klant. Je kunt meteen vragen beantwoorden en twijfels wegnemen bij deze persoon.
  • Snelheid
    Je kunt meteen reageren op zijn vragen wanneer je belt met je potentiële klant. Wanneer dit op andere manieren gebeurt zoals mail of chat, duurt het vaak wat langer voordat de klant antwoord kan verwachten.
  • Effectief
    De potentiële klant heeft tijdens het telefoongesprek niet de kans om ook bij de concurrent te kijken. Dit is online wel mogelijk.