Remarketing, retargeting: hoe je het ook wilt noemen, we bedoelen er hetzelfde mee. Wij noemen het remarketing. Met deze strategie benader je mensen die jouw website hebben bezocht opnieuw met advertenties.

Hoe werkt remarketing?

We kunnen hier een heel technisch verhaal van maken, maar daar zit waarschijnlijk niemand op te wachten. Om het heel kort te houden: door middel van geïmplementeerde tags op de website, ook wel cookies, kun je bijhouden welke pagina de bezoeker bekijkt. Iedere pagina krijgt een eigen remarketinggroepje waar een eigen remarketingadvertentie aan kan worden gekoppeld. Mensen die bijvoorbeeld in een webshop een bepaald product bekeken, kunnen een andere advertentie te zien krijgen dan mensen die in het winkelwagentje afhaakten. Hiernaast kun je remarketing ook heel algemeen inzetten. Dit doen wij ook vaak voor onze opdrachtgevers. Je toont dan simpelweg advertenties aan alle mensen die de website bezochten, ongeacht welke pagina(‘s) zij bekeken.

Kanalen

Remarketing is via verschillende kanalen in te zetten: via Google, social media of programmatic advertising /RTB. Bij de Google richt je je puur op naamsbekendheid. Je laat je advertentie zien tussen de zoekresultaten (search) of toont je advertentie op de door jou gekozen websites of pagina’s (display). Remarketing via social media is uitermate geschikt voor het vertellen van jouw organisatieverhaal. Hier is namelijk meer ruimte voor tekst dan bij de Google advertenties.

Stel je plaatst een video op social media. Alle mensen die bijvoorbeeld 50% van de video bekeken, belanden in jouw remarketinggroepje en krijgen de volgende keer een specifiekere advertentie te zien. Dit percentage kan je zelf kiezen. Je kunt hiernaast ook nog een remarketinggroepje maken van alle mensen die bijvoorbeeld de afgelopen week, maand of dagen jouw website bekeken. Op deze manier houd je ze warm, want ze waren vast niet zonder reden op jouw website aan het kijken. Hoop je dan ;-).

Oké, tot zo ver het technische gedeelte. Viel mee toch? Maar wat bedoelen we dan met het niet optimaal benutten van deze strategie?

Irritant? Nee, juist relevant.

Remarketing wordt vaak gezien als erg irritant. Mensen zien een aantal keer per dag, wekenlang dezelfde advertentie voorbij komen. Oké, dan is het inderdaad irritant. Maar waarom zou je dat je potentiële klanten aandoen? Dat is toch zonde. Laten we het irritante gewoon omdraaien naar relevant. De woorden klinken bijna hetzelfde, maar kunnen voor jouw organisatie het ultieme verschil maken.

Het is allereerst belangrijk om genoeg te variëren in je advertenties. Steeds dezelfde advertentie zien, is erg vervelend. Het voelt dan als een overkill en dat moet je echt niet willen. Het is hiernaast ook wetenschappelijk bewezen dat je door gevarieerde advertenties sterkere  geheugensporen creëert in het brein van de consument. De consument gaat het merk met de gevarieerde advertenties linken aan verschillende banners, waardoor het merk een prominentere plaats krijgt in het brein. Het voorkomt irritatie en zorgt voor een betere merkherkenning (Brein@work, 2010). Zorg er daarom voor dat je jouw advertenties regelmatig vernieuwt. Zo kun je het al stukken relevanter maken. Wil je meer weten over het belang van variërende advertenties? Collega Julia schreef er onlangs een blog over.

Hiernaast zit er nog een pareltje in remarketing die veel organisaties juist bewust niet gebruiken. Welk pareltje dat is? We vertellen het je aan de hand van een case bij onze opdrachtgever Social Spel.

Remarketing bij Social Spel

Social Spel: Dé interactieve game voor groepen. Toen de coronacrisis haar intrede deed, werd dit initiatief uit de grond gestampt. Een virtuele game die je kunt spelen met een vriendengroep, familie of wie dan ook. Het was gelijk een succes. Veel mensen probeerden de game uit.

Oké, nu je Social Spel een beetje kent gaan we weer terug naar remarketing. Veel organisaties zien remarketing als een middel om mensen te targeten die je product of dienst bekeken, maar uiteindelijk niets afnamen. Deze groep wordt vaak uitgesloten van de remarketingcampagne. Dit kan je doen door mensen die de ‘bedankt voor je bestelling’-pagina bezochten uit je remarketinggroepje te verwijderen. Deze leveren uiteindelijk geen geld meer op, toch? Dat laatste is niet helemaal waar. We leggen je uit waarom.

Geconverteerde bezoekers weggooien? Welnee!

De groep mensen die jouw product wél afnamen, kan ook een erg interessante groep zijn om te remarketen. Dit deden we ook bij Social Spel. Dat je deze groep mensen niet meer pusht tot aankoop is natuurlijk logisch, maar het is zonde om dit groepje echt ‘weg te gooien’. Deze mensen kunnen ook nog van waarde zijn voor jouw organisatie. Misschien denk je nu: Waarom? Dat is toch weggegooid geld? Zeker niet. Bij Social Spel toonden we de geconverteerde bezoekers ook nog een advertentie. Dit was geen commerciële advertentie waar we pushten tot aankoop, maar gewoon een bedrijfsvideo, ervaringsverhaal van mensen die de game eerder speelden of een intro van een nieuw spel. Door deze advertenties te tonen aan de geconverteerde bezoekers, maakten we ze opnieuw enthousiast. Ze dachten weer aan de game en het plezier dat ze beleefden tijdens het spelen van de game. En dit wilden ze graag met ons delen.

Het resultaat?

Meer dan duizend reacties op onze remarketingcampagne op Facebook. Om even wat te quoten: “Vanavond gespeeld… wat ontzettend leuk!” en “Vandaag Hoogeboom mysterie 1 gespeeld met nog 5 collega’s. Super leuk en net binnen de tijd opgelost.” De volledige remarketingcampagne van Social Spel leverde uiteindelijk 576! aankopen op. Deze mensen zouden we dus gemist hebben zonder remarketing.

Remarketing is dus niet alleen voor websitebezoekers die niet converteerden, maar ook voor websitebezoekers die wél converteerden. Zij zijn als het ware jouw ambassadeur. Je kunt zelf wel vertellen hoe leuk jouw product is, maar het is veel sterker en geloofwaardiger als je doelgroep dit voor je doet. Hoe dat precies zit? We schreven er eerder een blog over.

remarketingcampagne social spel

Benieuwd hoe jouw organisatie remarketing kan toepassen?

Wil jij ook een succesvolle remarketingcampagne voor jouw organisatie? Laten we de mogelijkheden eens bespreken met elkaar!