Vooral in dat laatste stukje, de techniek achter SEO, zitten enkele pareltjes verborgen die veel organisaties missen. Dit zijn dan ook de technische toepassingen die je niet per se op je website ziet, maar juist daarbuiten! We doelen hier op de content verrijking voor de zoekmachines, genaamd rich snippets. Deze rich snippets zorgen voor een uitbreiding in je weergave in Google, waardoor de zoekresultaten van jouw website meer opvallen.

Welke mogelijkheden zijn er als rich snippets?

Er zijn meerdere verrijkingsmogelijkheden, die zorgen voor een grotere weergave in Google en vergelijkbare zoekmachines. Deze verrijkingen bieden informatie aan binnen Google nog voordat de bezoekers doorklikken naar je website. Zo kan een bezoeker van tevoren al beoordelen of jouw website er wél toe doet of niet.

Site-informatie: Broodkruimelpad, sitelinks en zoekbal

Met de site-informatie snippets laat je net iets meer zien van je website, waardoor de bezoeker meer opties krijgt om op te klikken. Zo kun je met het broodkruimelpad zien onder welke categorie de pagina valt, met sitelinks andere voorgestelde pagina’s tonen en door middel van de zoekbalk gelijk binnen de hele website zoeken.

Bedrijfsinformatie: adressen, recensies en beoordelingen

Met de bedrijfsinformatie kun je jouw organisatie extra benadrukken. Dat kan simpelweg met je adresgegevens, logo of andere specifieke informatie. Ook kan je gerenommeerde recensies verwerken. Je klantbeoordelingen op je website kunnen vertoond worden wanneer je een koppeling hebt met een reviewplatform.

Zo gebruiken wij de ElfSight widget om direct onze reviews vanuit Google MijnBedrijf te tonen op de website en door te geven als Snippet. Naast bedrijfsreviews is dit ook een veel terugkerend fenomeen bij productbeoordelingen.

Google mijn bedrijf

Bedrijfsinformatie: adressen, recensies en beoordelingen

Met de bedrijfsinformatie kun je jouw organisatie extra benadrukken. Dat kan simpelweg met je adresgegevens, logo of andere specifieke informatie. Ook kan je gerenommeerde recensies verwerken. Je klantbeoordelingen op je website kunnen vertoond worden wanneer je een koppeling hebt met een reviewplatform.

Zo gebruiken wij de ElfSight widget om direct onze reviews vanuit Google MijnBedrijf te tonen op de website en door te geven als Snippet. Naast bedrijfsreviews is dit ook een veel terugkerend fenomeen bij productbeoordelingen.

Artikelen, vacatures, recepten, how-to’s en evenementen

Voor specifieke diensten biedt Google ook extra informatie. Denk aan artikelen bij nieuwssites, waarbij je op voorhand al een intro kunt lezen. Nog uitgebreider zijn de snippets bij recepten die volledig getoond worden of vacatures die je gelijk kunt bekijken binnen Google. Steeds vaker probeert Google je binnen de zoekmachine te houden. Dat wordt nog wel eens als een gevaar gezien. Echter zullen bezoekers zeker doorklikken wanneer je interessant genoeg bent.

Wat zijn de voordelen van Rich Snippets?

Doordat het zoekresultaat van jouw organisatie visueel aantrekkelijker is en afwijkt van de rest, zal de kans groot zijn dat de bezoeker doorklikt op jouw advertentie. Waar je concurrentie ‘kale’ zoekresultaten toont, zal jouw advertentie twee keer zo groot zijn. Dit zorgt naast meer kliks ook indirect voor een hogere SEO-positie.

Een van Google’s indicatoren is namelijk het doorklikpercentage op basis van de keren dat je vertoond wordt (in vergelijking met je concurrentie). Doordat jouw advertentie dus een hoger doorklikpercentage heeft, zal je ook langzaam een paar plekken omhoog kunnen stijgen.

Hoe werkt het?

Deze informatie kun je door middel van een ‘upgrade’ in de code van de website verwerken. We noemen deze informatie ook wel ‘Structured Data’ wat betekent: gestructureerde gegevens die door zoekmachines zijn vastgesteld. Je kunt dus niet zomaar zelf iets verzinnen, maar dit moet echt passen in de gewenste structuur. Het is vaak technisch iets te ingewikkeld om deze gegevens zelf te verwerken. Het is daarom verstandig om goed met de websitebouwer in overleg te gaan over welke opties er op de website worden verwerkt.

Wanneer je de informatie in je code op de website staat, betekent dat nog niet dat Google je ook direct met alle toeters en bellen vertoont. Google, en andere zoekmachines, beslissen zelf welke structured data ze willen inzetten als rich snippet. Het moet namelijk wel passen bij de zoekintentie van de bezoeker.

Is dit iets voor jou?

De rich snippets zijn zeker iets voor jou! Het is namelijk voor iedere organisatie van toepassing, al begin je alleen al met de bedrijfsinformatie en veelgestelde vragen. Alle beetjes informatie die jij extra geeft aan Google zullen je website alleen maar sterker maken.

Wil jij weten welke mogelijkheden er voor jouw organisatie zijn?

Wil jij weten wat rich snippets voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust eens contact op met Paul!