Tip 1: Aanspreektoon per klantfase

Van alle consumenten heeft 5% wel eens iets gekocht, zonder zichzelf te verdiepen in het product of de dienst (CBS). Kortom: meestal koop je niet zomaar iets. Ga maar eens te rade bij jezelf; als je een product wilt kopen of gebruik wilt maken van een dienst, ga je door een aantal koopfases heen. Ter voorbeeld hebben we de koopfases rondom het boeken van een bedrijfsuitje in kaart gebracht:

  • Latente fase: je bedenkt dat je een bedrijfsuitje wilt plannen
  • Oriënterende fase: je bekijkt welke bedrijfsuitjes er zijn en welke je aanspreken
  • Overwegingsfase: je vergelijkt de uitjes van verschillende aanbieders
  • Beslismoment: je vraagt een offerte aan of boekt een uitje

Per fase spreek je de doelgroep op een andere manier aan. Waar je in de latente fase mensen inspireert met uitjes, communiceer je in de overwegingsfase op een korte en duidelijke manier de USP’s van een organisatie. Een uitgebreide planning van een bedrijfsuitje, communiceer je dus pas bij het beslismoment en niet in de latente fase.

Tip 2: Aanspreektoon voor business to business (B2B)

Gemiddeld zijn er 7 tot 20 personen betrokken bij een zakelijke deal. Stuk voor stuk mensen met verschillende belangen. Om de juiste aanspreektoon te bepalen, segmenteren wij de doelgroep veelal op beïnvloeder, beslisser en gebruiker.

  • De beïnvloeder heeft daarbij vaak de belangrijkste rol, dus die spreek je direct aan en geef je de juiste informatie om degene die de definitieve beslissing maakt, te overtuigen. De tekst mag langer zijn, zij zoeken immers naar passende argumenten.
  • Een gebruiker daarentegen spreek je aan met voorbeelden uit de praktijk, zodat je letterlijk laat zien dat je zijn of haar vakgebied en probleem begrijpt. Je leeft je in de situatie van de doelgroep in en dat mag verhalend, en daardoor uitgebreider zijn.
  • De beslisser spreek je kort en bondig aan, waarbij je aangeeft wat een product of dienst oplevert op de lange en korte termijn.

Tip 3: Aanspreektoon bij business to consumer (B2C)

Binnen B2C passen we de communicatietoon altijd aan per klantfase. Een oriënterende klant geven we andere informatie dan een bestaande klant. Die bestaande klant spreken we daarentegen ook persoonlijker aan, zij zijn immers al ‘onderdeel van de club’ en kennen we al.

Daarnaast kijken we vaak naar het geslacht en de leeftijd van de doelgroep. Zo blijkt uit onderzoek dat mannen sneller geneigd zijn te kopen bij een bekend merk, terwijl vrouwen meer aandacht schenken aan recensies. Iedere doelgroep heeft per fase zijn eigen behoeften, waar je goed op kan inspelen in communicatietoon- en boodschap.Mannen: ‘’Al meer dan 10.000 producten verkocht!’’
Vrouwen: ‘’Bekijk de recensie van Lisa over bedrijfsuitje ‘Online Escaperoom.’’

Tip 4: Het tijdstip

Natuurlijk is de manier van aanspreken belangrijk, maar het moment waarop is ook van belang. Zo zien wij binnen B2C vaak een piek van social media gebruik terug rond lunchtijd. Het lijkt logisch om de content dan rond lunchtijd te plannen, maar voor een opdrachtgever met moeders als doelgroep is dat juist niet handig. Een deel van hen staat op woensdag om 12.15 uur bij het schoolplein en is niet online. Kwestie van logisch denken.

Ander voorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat B2B-directeuren overdag vaak vluchtig hun e-mail en social media checken, terwijl ze ’s avonds de tijd nemen om een inhoudelijk artikel te lezen. Het logische gevolg is dat ze overdag kort worden aangesproken en ze ’s avonds een inhoudelijk artikel voorgeschoteld krijgen.

Tip 5: U of je

Aan deze tactiek heb je waarschijnlijk zelf ook al gedacht. Het verschil in u en je. De oudere doelgroep, spreken we vaker aan met u. Toch willen we geen afstand creëren, waardoor de je-vorm vaak gehanteerd wordt. Het draait veelal om de relatie tussen de organisatie en de doelgroep, in combinatie met de branche en leeftijd.

Immers, iemand in het zakenleven, spreek je anders aan dan de scholieren van het voortgezet onderwijs. Beiden kan met je, maar de ene minder los dan de andere. Daarbij geven we altijd mee; hanteer de communicatietoon die bij je past.

Zo kunnen wij ons positioneren als een super creatief marketingbureau die vaker op de heide zit dan op kantoor door een hele popi jopi communicatietoon te hanteren. Of we schrijven zoals we zijn; direct, nuchter en gek van ons vak. Maar wel in de je-vorm, want we kijken niet tegen onze klanten op maar werken graag met ze samen.

Benieuwd hoe wij jouw doelgroep zouden aanspreken?

Heb jij in jouw organisatie behoefte aan betere communicatie naar jouw doelgroep? Neem contact op en we denken graag met je mee!