Sinds een aantal jaar is Black Friday, de dag nadat er in Amerika Thanksgiving gevierd wordt, steeds populairder aan het worden in Nederland. Op Black Friday wordt het kerst-inkoop-seizoen spreekwoordelijk geopend en stunten allerhande bedrijven met enorme kortingen, die soms zelfs oplopen tot in de tientallen procenten. Desondanks blijft er een groot scala aan bedrijven dat er ieder jaar voor kiest om niet mee te doen aan Back Friday. Want hoe winstgevend is dit uiteindelijk voor de ondernemer zelf? In dit artikel laat ik je zien dat er daadwerkelijk kansen liggen voor jou als (online) retailer door je vier redenen te geven waarom meedoen aan Black Friday juist een gouden kans is voor je bedrijf.

Ten eerste blijkt Black Friday het qua populariteit ruimschoots te winnen van Kerst en Sinterklaas. Volgens Google zijn de zoekopdrachten naar Black Friday de afgelopen vijf jaar enorm gestegen. Sinds 2014 is er een continue groei te zien, met een enorme piek in 2018, waar het verschil met zoekopdrachten over Kerst en Sinterklaas aanzienlijk is. Dit zegt genoeg over de heersende (en groeiende) interesse in Black Friday. Bovendien blijkt de koopintentie van de consument rondom Black Friday torenhoog te zijn, terwijl dat de weken voor en na Black Friday juist veel lager ligt (Emerce). Omdat consumenten zich vaak voorbereidenย  op Black Friday door goed na te gaan wat ze precies willen hebben en/of nodig hebben, zijn ze vaak al dagen van tevoren bezig met speurwerk op het internet. Veel ondernemers spelen hier op in door hun Black Friday aanbiedingen al dagen eerder online te zetten. Hierdoor grijpen ze de aandacht van potentiรซle klanten en maken ze optimaal gebruik van deze tijdelijke groei in de koopintentie van de consument. Hierop inspelen kan als ondernemer dus slim zijn, omdat dit je sales (tijdelijk) enorm kan verhogen en het je nieuwe klanten kan opleveren.

Desondanks blijft de vraag of het geven van enorme kortingen wel winstgevend is. Je hele assortiment tegen een korting van 20% (of meer) aanbieden kan immers ook tot verlies leiden. Als ondernemer is het daarom veel interessanter om de kortingen op losse producten te vervangen door kortingen op een combinatie van producten die de consument nu met korting kan aanschaffen of aan stapelkortingen, waarbij de consument steeds meer korting krijgt naarmate hij/zij meer producten koopt (Extendure). Het voordeel van deze twee manieren is dat de marge overeind blijft, omdat onder andere verzendkosten en de verwerking van de bestelling over meerdere producten verdeeld kan worden.

Het laatste punt is wellicht een clichรฉ, maar het blijft waar: als jij het niet doet, doet je concurrent het wel. Als je kiest om niet mee te doen aan Black Friday kiezen je klanten er misschien voor om het product van de concurrent aan te schaffen. Als dit product vervolgens in de smaak valt ben je naast extra omzet ook een klant kwijt. Bedenk dus dat achterblijven op de concurrent serieuze gevolgen kan hebben op jouw onderneming.

Er liggen dus zeker kansen bij Black Friday, maar bedenk eerst goed hoe je deze kansen toepast op een manier die aansluit bij jouw onderneming. Dit zal leiden tot succes op zowel de korte als de lange termijn.