Dit is dé gratis tool om informatie te verzamelen die cruciaal is voor onder meer SEO-optimalisatie en paginasnelheid. Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de zoekresultaten en over de aspecten die dit beïnvloeden. Nu horen we je denken; maar wat levert deze tool mij dan op? Wij hebben kort een aantal voordelen van deze tool voor je op een rijtje gezet.

Ondanks dat Google Search Console vele voordelen met zich meebrengt, maken toch nog weinig bedrijven gebruik van deze gratis tool. Zonde! Na het lezen van deze blog verzekeren we je gelijk dat jouw organisatie Google Search Console in gebruik gaat nemen.

De voordelen van Google Search Console

1. Controleer de doorzoekbaarheid van je website;

Als je een goede pagina hebt gemaakt, wil je graag dat deze direct verschijnt in de zoekresultaten, zodat je door mensen gevonden kunt worden. Dit kan door je pagina te laten ‘Fetchen als Google’. Dit is een hulpmiddel binnen Google Search Console om de doorzoekbaarheid van je website te controleren. Hierdoor krijg je meer inzicht in hoe Google jouw pagina’s bekijkt en indexeert. Dit is erg belangrijk omdat zonder indexatie een website niet in de zoekresultaten tevoorschijn komt.

Door de URL-inspectie toe te passen op een webpagina, kun je bekijken of deze is geïndexeerd door Google. Deze tool biedt informatie over de door Google geïndexeerde versie van een specifieke pagina.

  • Je kunt jouw pagina’s ook sneller laten indexeren, door de volgende punten door te voeren:
  • Geef je pagina’s korte en betekenisvolle titels.
  • Geef je pagina’s koppen die het onderwerp van jouw pagina duidelijk maken.
  • Gebruik tekst in plaats van afbeeldingen om je content over te brengen. Google begrijpt meer van tekst dan van afbeeldingen. Voorzie je video’s en afbeeldingen daarom op zijn minst van alt-tekst en eventuele andere kenmerken.
  • Intern linken naar de pagina die geïndexeerd moet worden.
  • De pagina delen op social media.

 

2. Sitemap toevoegen: hoger in Google; 

Sitemaps hebben ook van alles te maken met indexeren. Via een sitemap laat je Google weten welke pagina’s en bestanden jij belangrijk vindt op je site. Door in Google Search Console een sitemap toe te voegen, kun je het Google een stuk eenvoudiger maken om jouw pagina’s te vinden en te indexeren. Dit betekent ook weer dat de kans groter is dat Google jouw website een hogere positie geeft in de zoekresultaten.

3. Je krijgt inzicht in jouw zoekopdrachten;

Google Search Console laat je deels zien via welke zoekopdrachten bezoekers op jouw website terechtkomen en op welke zoekopdrachten de website wordt getoond. Hierbij zie je de gegevens als; het zoekvolume. Het zoekvolume toont het aantal zoekopdrachten dat er in een bepaalde periode geweest zijn.

Hoe je hier op in kunt spelen? Pas je content aan door relevanter over deze zoekwoorden te schrijven, zodat je nog beter gevonden wordt en een hogere positie in Google krijgt.

4. Google Search Console geeft meer inzicht in linkbuilding;

Linkbuilding is het genereren van links vanaf externe webpagina’s naar een specifieke website, met als doel het verkrijgen van een hogere waardering binnen de zoekmachines.  De trefwoorden moeten relevant zijn voor de betreffende webpagina. Het is een veel gebruikte SEO methode.

Zoekmachine Optimalisatie en backlinks (linkjes op een website, die naar jouw website verwijzen) zijn onafscheidelijk van elkaar. Wanneer je het dan ook voor elkaar krijgt om kwalitatieve links van kwalitatieve websites naar je eigen website te verwijzen, zal Google je website steeds meer vertrouwen. Meer vertrouwen zorgt uiteindelijk voor autoriteit en een hogere autoriteit zorgt weer voor een betere positie in de zoekresultaten.

Het verschil met Google Analytics

Waar bij Google Analytics het bezoekersgedrag centraal staat, draait het bij Google Search Console om indexatie en crawlfouten. Deze ontstaan op het moment dat Google geen toegang krijgt tot een pagina van een website, ook wel gekenmerkt door 404-fouten.

Google Analytics is een zeer uitgebreide tool die onder andere inzicht biedt in hoeveel tijd mensen op een pagina spenderen en bij welke pagina ze afhaken. Google Search Console is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat webmasters uiteindelijk betere websites maken. Deze twee Google applicaties werken naast elkaar en geven je beide inzicht in bepaalde onderdelen van je website. Het is daarom raadzaam om Google Analytics en Google Search Console met elkaar te koppelen.

Daarnaast is het aantal huishoudens met een smart speaker explosief gegroeid. Sneller dan de smartphones en tablets toendertijd. In de VS heeft maar liefst 32% van de huishoudens een smart speaker. In Nederland ligt dit percentage wat lager, namelijk 6%. Wel wordt er verwacht dat er in 2020, maar liefst 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd gesproken zal zijn.

Google Search Console kan in het begin misschien best wat overweldigend zijn, door alle statistieken en de informatie die er op je afkomt. Echter zijn deze verschillende statistieken en overzichten zeer waardevol wanneer je de tijd neemt om te begrijpen wat ze allemaal betekenen. Dit kan namelijk helpen om jouw website te verbeteren.