Optimaal resultaat met influencer marketing: waarom en hoe?
- Leesduur: 3 min
Bloggers, vloggers, YouTubers, social media accounts, je ontkomt er niet aan. In de loop der tijd hebben deze online ‘influencers’ een enorme, toegankelijke achterban ontwikkeld. We leggen je graag uit hoe je deze sociale toegankelijkheid als krachtig marketingmiddel kan inzetten voor jouw organisatie.
Waarom influencer marketing?
‘Waarom niet influencer marketing?’, is wellicht een betere vraag. Influencer marketing noemen we ook wel de mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw. De reden dat we het zo noemen is de grote mate aan voordelen. Start je een campagne in samenwerking met een influencer die in contact staat met de doelgroep van jouw merk? Dan heeft dat bereik, betrokkenheid en direct verkeer op jouw website tot gevolg. De volgers van de influencers voldoen aan een bepaald interessegebied, waardoor deze veelal tot dezelfde doelgroep behoren. Dit betekent dat de efficiëntie van de campagne vaak vele malen hoger is dan bij andere marketingcampagnes. Een logisch gevolg van dit positieve effect is een toename in conversies. Grote kans dat influencer marketing dit voor jou kan realiseren.
Ready, set, go!
We horen je denken: ‘Oke, influencer marketing is een veelbelovend marketingmiddel, maar hoe pakken we dit dan aan?’. Voor bedrijven is het essentieel om te investeren in het selecteren van een passende influencer. Een passende influencer? Ja, er is een verschil tussen typen influencers. Er zijn micro-influencers en macro-influencers. Het verschil tussen deze influencers zit hem in de grootte van de achterban en de relatie met de doelgroep. Macro-influencers hebben een gigantisch bereik van minimaal 100.000 volgers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan publieke figuren. Micro-influencers hebben daarentegen een kleinere achterban, 5000 tot 100.000 volgers.
Uit onderzoek van SWOCC is gebleken dat micro-influencers aantrekkelijker, geloofwaardiger en dichter bij de doelgroep staan dan macro-influencers. Probeer dus allereerst de focus te leggen op micro-influencers om vervolgens een zetje te geven aan de macro-influencers. Door middel van deze strategie verhoog je de aankoopintentie van jouw klant. Overweeg daarnaast lange termijn relaties met de influencers. Wanneer je in lange termijn doelen denkt voor jouw organisatie en op basis daarvan een samenwerking aangaat, zal de campagne een stuk effectiever zijn.
Maar let op: start met het zoeken naar een influencer die past bij jouw merk en in contact staat met jouw doelgroep. Een goed begin is het halve werk. Cliché, maar waar.
Onze aanpak voor MaxxNobel
Zodra het product past bij de influencer, is er een samenwerking mogelijk waar geen kosten aan verbonden zijn. De influencers werden beloond door middel van een gratis hondenkussen naar keuze. Vanwege de voorgaande analyses is de kans groot dat jouw product past bij de influencer en is de influencer bereid om samen te werken met enkel het product als tegenprestatie. Zonder een euro uit te geven, was MaxxNobel al snel tientallen samenwerkingen rijker.
Resultaten

Paul Leune
Wij zijn benieuwd of je over de streep hebben getrokken om met influencer marketing te beginnen.
Wil je hulp bij de benadering of uitvoering van het marketingmiddel? Neem gerust contact met ons op!

Projecten en referenties
Iedere dag zetten wij ons in om onze opdrachtgevers te laten groeien. Want groei is waar wij energie van krijgen.

Meer online marketing kennis?
We delen het graag, neem vandaag nog contact op voor de mogelijkheden!
Contact