Je hebt er misschien al van gehoord, TikTok. Een relatief nieuw en sterk groeiend social media platform dat voor bepaalde organisaties ongetwijfeld kansen gaat bieden op het gebied van digital marketing. Natuurlijk verkennen ook wij dit platform en kijken we naar de mogelijkheden als het gaat om adverteren. Zit jouw doelgroep ook al op TikTok? We nemen je mee in de ins en outs.  

Wat is TikTok?

TikTok is een platform waarop gebruikers creatieve, totaal willekeurige, grappige en energieke video’s plaatsen. De video’s duren niet langer dan een minuut en worden ondersteund door muziek. De app is ontwikkeld door het Chinese ByteDance en is in 2017 op de markt gekomen. De oprichters hebben er voor gekozen om TikTok alleen bereikbaar te maken via de mobiele telefoon, dit in tegenstelling tot apps als Instagram en Facebook die ook via desktop bereikbaar zijn.

TikTok groeit snel, heel snel. Het groeit wereldwijd zelfs sneller dan dat YouTube, Facebook en Instagram in het verleden hebben gedaan. Het platform wordt op dit moment al door ruim een miljoen mensen in Nederland gebruikt, waarvan 280.000 mensen de app zelfs dagelijks gebruiken. De app is op dit moment met name populair onder kinderen en tieners, zo blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Newcom.

Adverteren op TikTok

Op dit moment is het nog niet mogelijk om als organisatie in Nederland via het advertentieplatform van TikTok te adverteren. Het is echter al wel mogelijk om je als Nederlandse organisatie in te schrijven voor de introductie van het platform, TikTok heeft beloofd dat deze introductie niet lang meer op zich laat wachten. In andere Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland is het platform al wel beschikbaar voor adverteerders.

Hoewel je nog niet kunt adverteren op de manier zoals bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, kun je natuurlijk al wel adverteren via influencers. Op dit moment zijn er al voldoende Nederlandse influencers met grote aantallen volgers op het platform te vinden. Wanneer er zich een influencer op het platform bevindt met volgers die goed aansluiten op jouw doelgroep, kan het interessant zijn om jouw product of dienst aan deze influencer te koppelen. Hij of zij kan jouw product of dienst vervolgens op een creatieve manier communiceren naar de doelgroep. Zonder influencers kan het als nuchter Hollands bedrijf nogal een uitdaging zijn om mee te gaan in de grappige en creatieve filmpjes.

Als we kijken naar het advertentieplatform dan zien we dat er allerlei verschillende manieren zijn om te adverteren op TikTok. Zonder al te diep in te gaan op alle mogelijkheden, is het bijvoorbeeld een optie om voorafgaand aan een video, tussen video’s door en tijdens video’s te adverteren met jouw product of dienst.

Wat betreft het bereiken van jouw doelgroep lijkt TikTok voldoende mogelijkheden te bieden. Zo kun je hen bereiken op basis van geslacht, locatie, leeftijd, interesses en andere unieke variabelen.

Onze visie op TikTok

Het is gezien de explosieve groei zeker een platform om de komende tijd in de gaten te houden, vooral wanneer jij je als organisatie richt op jongeren die in steeds groter wordende aantallen deze app intensief gebruiken. Het kan in onze ogen in de toekomst een app worden die zelfs de huidige populariteit van bijvoorbeeld een platform als Instagram overstijgt. Wanneer dit het geval is, biedt het vanzelfsprekend op termijn volop kansen om de op het platform actief zijnde doelgroep te bereiken. Voor nu is het advertentieplatform zoals gezegd nog niet in Nederland te gebruiken. Zodra dit wel het geval is dan zullen we de kansen voor onze klanten, met een doelgroep op TikTok, zo goed mogelijk gaan benutten. Op het moment dat veel organisaties nog geen gebruik maken van het platform, proberen wij onze klanten waar mogelijk optimaal te laten genieten van het zogeheten firstmover-voordeel.