Het belang van online design voor digital marketing

Het belang van online design voor digital marketing ūüé®

  • Leesduur: 2 min

Het online design van jouw digital marketing, hoe belangrijk is dat nu eigenlijk? Is het de investering in tijd en geld waard om als organisatie een strak en consistent online design te communiceren richting de doelgroep? We spraken met Robbert Mastebroek, een ervaren digital designer en partner van LeadLogic, over het belang van online design voor digital marketing. Robbert heeft in het verleden gewerkt aan online design projecten voor Adidas, Bose en Shell. 

Auteur

Gerben de Graaf

Digital marketing talent

Haal meer uit jouw organisatie met online design

Wat doe je precies als digital designer en wat kenmerkt jou? “Ik deel mijn werk eigenlijk op in vier onderdelen: Identity, Design, Development en Strategy. Ik help bedrijven met het vinden en defini√ęren van hun identiteit (Identity), het ontwerpen van uitingen die de doelgroep aanspreken (Design), ik ontwikkel websites en applicaties (Development) en ik help organisaties met het uitstippelen van hun digitale strategie (Strategy). Wat mij kenmerkt is mijn sterke focus op digital. Waar sommige reclamebureaus zich nog veel richten op traditionele media, probeer ik er juist voor te zorgen dat de organisaties met wie ik samenwerk klaar zijn voor dit digitale tijdperk. “
 

“Mijn ervaring leert dat een goed online design altijd resulteert in een betere ROI op je marketinguitgaven.”

Wat is het belang van jouw werk als digital designer voor digital marketing? “Met de honderden advertenties die ieder persoon elke dag te zien krijgt is het belangrijk dat jouw marketingmateriaal √©cht aansprekend is voor de doelgroep. Ook is belangrijk dat dit op ieder touchpoint – op ieder moment dat iemand met het merk in aanraking komt – consistent gedaan wordt, van online advertentie tot brochure en van intern huisstijlhandboek tot website of app. Het is dus van belang de doelgroep goed te kennen, te ontwerpen met deze eindgebruiker in het achterhoofd en dit consistent door te voeren. Mijn ervaring leert dat dit vervolgens altijd resulteert in een betere ROI op je marketinguitgaven.”
 
Wordt er anno 2020 volgens jou voldoende aandacht besteed aan online design? “De praktijk leert dat er bij veel organisaties nog keuzes gemaakt worden puur met de gedachtegang ‘omdat ze het altijd al zo gedaan hebben’. Er wordt dus niet vanuit de eindgebruiker gedacht. Het risico dat organisaties hier mee lopen is dat er op een gegeven moment niet tot nauwelijks meer wordt ge√Įnnoveerd. Echter, steeds meer bedrijven beginnen gelukkig de waarde in te zien van het denken vanuit de eindgebruiker, of ‘design thinking’. Deze trend begon bij start-ups in Sillicon Valley en wordt, door het enorme succes daar, nu ook bij bedrijven in Nederland steeds populairder.”
 
Welke organisatie is op het gebied van online design echt goed bezig? “Uber. Het concept is volledig gericht op de eindgebruiker, maar ook op alle verschillende onderdelen van de diensten die zij aanbieden. Het online design van de app, websites, nieuwsbrieven, fotografie en illustraties is allemaal duidelijk ontworpen. Dit met als doel om het leven van de eindgebruiker een stukje beter, leuker en gemakkelijker te maken. Dat vind ik mooi om te zien, Uber is wat mij betreft een voorbeeld van het niveau dat ik in mijn werk altijd na wil streven.”

Het werk van Robbert Mastebroek

Paul Leune

Ook een conversieverhogend online design voor jouw organisatie? Wij brengen je graag in contact met onze partner. Neem vandaag nog contact op met Paul voor een vrijblijvend gesprek. 

Projecten en referenties

Iedere dag zetten wij ons in om onze opdrachtgevers te laten groeien. Want groei is waar wij energie van krijgen.

Meer online marketing kennis?

We delen het graag, neem vandaag nog contact op voor de mogelijkheden!

Contact