Waar je vroeger vaak nog één boodschap verstuurde naar je volledige klantenbestand, is dit anno 2020 echt not done wanneer je klantenbestand uit verschillende doelgroepen bestaat. Met de constante ontwikkelingen van diverse marketingtools lukt het steeds beter om per doelgroep, doelgroepsegment, of zelfs per persoon de meest relevante boodschap te tonen via diverse kanalen.

Word relevant voor je doelgroep!

We merken dat steeds meer e-mailmarketing tools de volgende stap zetten en uit willen breiden naar een volledige marketing automation oplossing. Met een marketing automation tool kunnen websitebezoekers worden gesegmenteerd aan de hand van zelf ingestelde voorwaarden. Bijvoorbeeld aan de hand van de locatie van waaruit de website bezocht wordt of op basis van gedrag. Vervolgens kan de inhoud van de website hier per segment op worden aangepast zodat ieder segment automatisch de meest relevante boodschap te zien krijgt. Daarnaast kunnen deze gecreëerde segmenten bijvoorbeeld ook binnen Facebook worden ingezet voor specifieke advertentiecampagnes.

De tools helpen dus steeds beter in ons streven naar het communiceren van de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal naar de juiste persoon.

ActiveCampaign als dé voorloper op het gebied van marketing automation
Hoewel Mailchimp dé e-mailmarketing tool is met het grootste marktaandeel van circa 55%, is het juist ActiveCampaign dat volgens ons de transformatie van e-mailmarketing tool naar gepersonaliseerde marketing automation tool succesvol aan het doormaken is.

ActiveCampaign gaat met haar ontwikkelingen op het gebied van marketing automation verder dan e-mailmarketing alleen. Momenteel wordt ActiveCampaign al gebruikt door meer dan 80.000 bedrijven en is de tool al beschikbaar voor 120 euro per maand bij een nieuwsbriefbestand van 5000 inschrijvingen. Wij zien dit als een mooie tool voor wanneer je als organisatie de stap wil gaan zetten in beter afgestemde communicatie richting de verschillende doelgroepen die je als bedrijf hebt. Tegelijkertijd is het een uitstekende e-mailmarketing tool waarin je gemakkelijk slimme e-mail flows kunt opzetten. Voorbeeld van een dergelijke e-mail flow: na twee dagen een automatische mail versturen naar een ingelogde klant die tenminste één minuut een bepaald product heeft bekeken maar deze nog niet heeft besteld.

Zoals je al zou verwachten kan het conversiepercentage en daarmee de omzet met een effectieve inzet van marketing automation aanzienlijk stijgen.

De voordelen van ActiveCampaign

Gepersonaliseerde e-mailmarketing

Anno 2020 gaan we verder dan alleen het maken en versturen van een mooie nieuwsbrief. Met ActiveCampaign verstuur je alleen nog maar nieuwsbrieven en berichten die relevant zijn voor jouw doelgroep. Laat iedere verstuurde campagne persoonlijk aanvoelen.

Segmenteer verschillende doelgroepen

ActiveCampaign biedt de mogelijkheid om websitebezoekers te herkennen en te segmenteren op basis van gedrag en locatie. Deze segmenten kunnen vervolgens ingezet worden voor gepersonaliseerde e-mailmarketing of voor advertentiecampagnes binnen Facebook.

Krachtige marketing automation

Zet bijvoorbeeld een automatische welkomstflow op van meerdere nieuwsbrieven wanneer iemand zich heeft ingeschreven op de nieuwsbrief of herinner de klant aan een eerder bekeken product.

Herken je websitebezoeker al na één bezoek

Misschien wel één van de meest interessante mogelijkheden van marketing automation, is het feit dat je de bezoekers van je website al herkent nadat zij één keer vanuit een e-mailcampagne hebben doorgeklikt naar de website. Dit levert zeer interessante data op waar vervolgens met relevante content op ingespeeld kan worden.

Customer relationship management

Bewaar alle data van je klanten handig en overzichtelijk in één platform.

De tool is in meerdere talen beschikbaar

Ook in het Nederlands.